• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
دو شنبه 7 اسفند 1402
کد مطلب : 219312
+
-

برف‌روبی با ملاحظات زیست‌محیطی

نظر
برف‌روبی با ملاحظات زیست‌محیطی

حلیاسادات حسینی*

همزمان با بارش برف و باران، تدابیری از سوی مدیریت شهری اتخاذ می‌شود تا خللی در تردد شهروندان و خدمت‌رسانی در شهر ایجاد نشود. لایروبی نهرها مانع از آب‌گرفتگی می‌شود و استفاده از شن و نمک هم لغزندگی معابر را کاهش می‌دهد. استفاده از شن و نمک نیازمند دستورالعمل خاصی است؛ چرا‌که اگر میزان برف بیشتر از 5سانت باشد، نمک اصلا اثرگذاری ندارد و استفاده از آن جز آسیب زدن به محیط‌زیست فایده دیگری ندارد. در سنوات گذشته استفاده از ترکیب شن و نمک به واسطه شسته شدن شن‌ها و سرریز شدن آنها به نهرها و باغچه‌ها هم آسیب‌های جدی به محیط‌زیست وارد می‌کرد و نفوذپذیری خاک را به حداقل می‌رساند و از این بابت گیاهان از بین می‌رفتند.
امسال با تغییر نگرش و با توجه ویژه به ملاحظات محیط‌زیستی رویکرد «مدیریت عملیات زمستانی در شهر تهران» در قالب یک دستورالعمل به مناطق 22گانه ابلاغ شده است؛ چرا که در زمان بارش برف و نزولات جوی در تهران باید از یک‌سو تدابیر مناسب و مؤثر درخصوص پیشگیری از مخاطرات و بحران‌های احتمالی ناشی از بارش‌ها پیش‌بینی و از سوی دیگر حفاظت و صیانت از محیط‌زیست لحاظ شود.
در دستورالعمل جدید مواردی چون کاهش تأثیرات منفی محیط‌زیستی، ملاحظات محیط‌زیستی در 3مرحله قبل بارش، حین بارش و پس از بارش برف تدوین شده است. در ماشین‌های مکانیزه هم فرایند متفاوتی پیش‌بینی شده است مبنی بر اینکه میزان نمک، نوع نمک و کیفیت نمک مورد استفاده در این ماشین‌ها پایش و استانداردها رعایت شده است. نکته مهم این است که در ماشین‌های مکانیزه از نمک‌های کریستالی استفاده شده تا کمترین آسیب‌ها به محیط‌زیست وارد شود.

*مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری

این خبر را به اشتراک بگذارید