• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 3 اسفند 1402
کد مطلب : 219146
+
-

کلاهبرداری آنلاین؛ مهم‌ترین جرم در فضای مجازی

کلاهبرداری آنلاین؛ مهم‌ترین جرم در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا فراجا که صبح دیروز در نمایشگاه رسانه مهمان غرفه همشهری بود، از مهم‌ترین جرم فضای مجازی که در 10ماه گذشته در صدر جرائم قرار دارد، گفت.
به گزارش همشهری، سردار وحید مجید گفت: مهم‌ترین موضوعاتی که ما در فضای سایبر در بحث مقابله با جرائم دنبال می‌کنیم، به بحث پیشگیری ارتباط دارد. به همین دلیل سرمایه‌گذاری زیادی کردیم که دانش سایبری کاربران افزایش یابد تا از این طریق از وقوع جرائم سایبری پیشگیری شود؛ چراکه دلیل 70درصد جرائمی که باعث می‌شود در آن مجرمان بتوانند به اهدافشان برسند، ناآگاهی کاربران است.
وی در ادامه به مهم‌ترین جرائم رخ‌داده در فضای مجازی اشاره کرد و توضیح داد: در آخرین آنالیز صورت‌گرفته، رتبه اول جرائم سایبری در 10‌ماه گذشته به کلاهبرداری‌های آنلاین اختصاص دارد. کلاهبرداری‌های آنلاین روش‌های مختلفی دارد اما عمدتا از طریق خرید از بازارهای آنلاین انجام می‌شود؛ فروشگاه‌هایی که قرار است به‌صورت اینترنتی جنس در اختیار مردم قرار ‌دهند اما یا جنس را با کیفیت نامناسب ارسال می‌کنند یا اصلا ارسال نمی‌کنند‌ یا افرادی که تحت پوشش استخدام، کارت‌های هویتی و مدارک بانکی افراد را می‌گیرند و از آنها برای ارتکاب جرائم سایبری استفاده می‌کنند. به‌طور کلی باید گفت که 30 تا 37درصد از جرائم سایبری مختص کلاهبرداری‌های آنلاین است.
سردار مجید، دومین جرم را برداشت غیرمجاز از حساب‌های مردم عنوان کرد و گفت: این جرم ‌معمولا از طریق دسترسی به رمز دوم افراد صورت می‌گیرد. به‌گفته وی، جرائم دیگری که در صدر جرائم فضای سایبر قرار دارند به‌ترتیب دسترسی به داده‌های غیرمجاز مثل اکانت‌ها‌ و رمزهای افراد، هتک حیثیت و مزاحمت‌های اینترنتی از طریق انتشار عکس افراد -که معمولا با انگیزه دشمنی صورت می‌گیرد- هستند.
رئیس پلیس فتا فراجا با توجه به روزهای پایان سال، توصیه‌هایی نیز برای شهروندان داشت. او گفت:‌ مردم باید یک‌سری ملاحظاتی را رعایت کنند. هنگام خریدهایی که در تعطیلات عید در شهرهای مختلف انجام می‌دهند، مخصوصا از فروشندگان دوره‌گرد، باید مراقب باشند که برخی از این افراد از اسکیمر استفاده می‌کنند و از این طریق حساب بانکی آنها را هک کرده و موجودی‌شان را سرقت می‌کنند.
به‌گفته وی، پلیس فتا در سراسر کشور و در 10ماه‌ 63پرونده کثیرالشاکی را که از طریق اسکیمر دست به سرقت از حساب‌های بانکی می‌زدند، شناسایی و دستگیر کرده است.
سردار مجید مهم‌ترین راه ناکام‌گذاشتن این دسته از مجرمان اسکیمری را اعلام‌نکردن رمز هنگام خرید و وارد‌کردن رمز از طریق شهروندان عنوان کرد و گفت: وقتی رمز را خودتان وارد می‌کنید، یک مرحله مهم از نقشه کلاهبرداری و سرقت را ناکام گذاشته‌اید. وی ادامه داد: شهروندان باید دقت کنند که اگر سفر می‌روند اطلاعات سفر را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارند؛ چرا‌که ممکن است افراد با هویت‌های گمنام در صفحه شخصی آنها حضور داشته باشند و از این اطلاعات برای اجرای نقشه سرقت استفاده کنند. به‌گفته رئیس پلیس فتا فراجا، یکی از مهم‌ترین راه‌های ناکام‌گذاشتن مجرمان سایبری، کلیک‌نکردن روی لینک‌های آلوده‌ای است که برای افراد ارسال می‌شود. سردار مجید تأکید کرد: این لینک‌ها معمولا از طریق سرشماره‌های معمولی ارسال می‌شوند؛ مثل لینک ثبت‌نام سهام عدالت، ثنا، دریافت کمک‌های نقدی و هر چیز دیگر. شهروندان به‌خاطر داشته باشند که مهم‌ترین دلیل افتادن به دام مجرمان اینترنتی، عجله است. اگر برای کلیک‌کردن روی لینک عجله نکنند و ابتدا با دقت سرشماره و محتویات لینک را بررسی کنند، خیلی زود معلوم می‌شود که ماجرا کلاهبرداری است و به این ترتیب از گرفتار‌شدن آنها در این دام‌ها جلوگیری می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید