• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 25 مهر 1402
کد مطلب : 206054
+
-

مکلف شدن مرکز ملی فضای مجازی برای 2سند مهم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مرکز ملی فضای مجازی را در برنامه هفتم مکلف به تدوین و تصویب «سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی» و بازنگری در «سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» کردند.
به گزارش همشهری، نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته بند«پ» ماده 65 لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند که براساس آن مرکز ملی فضای مجازی مکلف شد با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط «سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی» را ظرف 4‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، تدوین و به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی برساند.
در بند«پ» ماده 65 لایحه برنامه هفتم آمده است که دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده29 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مکلفند با اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجوز استفاده از ابنیه و زیرساخت‌های خود از قبیل تیرهای انتقال، مسیرهای ارتباطی  زمینی و زیرزمینی، مجرا(داکت)ها و فضاهای مناسب، از قبیل فضاهای دولتی، عمومی و تفریحی را برای نصب تجهیزات ارتباطی، وفق تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اختیار کارور(اپراتور)های مخابراتی قرار دهند. اهمیت تصویب این بند در این است که موانع توسعه شبکه فیبر نوری که تا پایان سال1404تعداد 20میلیون پورت هدف‌گذاری شده، علی‌القاعده رفع می‌شود. پیش از این، مطرح می‌شد که شهرداری‌ها و وزارت نیرو برای در اختیار گذاشتن کانال‌ها و تیرهای برق، همکاری لازم را با اپراتورها به‌منظور کابل‌کشی ندارند. همچنین روز گذشته نمایندگان مجلس به بندهای«الف»و«ب» ماده65 لایحه برنامه هفتم توسعه رأی مثبت دادند؛ ماده‌ای که در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات است و وظایفی را برای وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی تعیین کرده است. در ماده 65 لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است که به‌منظور افزایش دسترسی به شبکه ملی اطلاعات اقداماتی انجام گیرد.
طبق بند«ب» این ماده، مرکز ملی فضای مجازی موظف است با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذ‌یربط، ظرف 3‌ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، نسبت به بازنگری، تکمیل و روزآمدسازی سند «طرح کلان‌ معماری شبکه ملی اطلاعات» مصوب 16مهر 1399اقدام کند و آن را به تصویب برساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید