• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 1 اسفند 1402
کد مطلب : 218949
+
-

هشدار در بیروت، هرج‌ومرج در تل‌آویو

تل‌آویو برای جلوگیری از ایجاد وحشت عمومی، نگرانی‌هایش نسبت به جنگ با حزب‌الله لبنان را علنی نمی‌کند

گزارش
هشدار در بیروت، هرج‌ومرج در تل‌آویو

بهاره محبی-روزنامه‌نگار

سایه تهدید مداوم حزب‌الله لبنان برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی در کنار نگرانی‌ها نسبت به تبعات اقتصادی جنگ غزه، جریان عادی زندگی را نه ‌تنها در مناطق هم مرز با لبنان که در تمام سرزمین‌های اشغالی مختل کرده است. چند روز پس از سخنان سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان که هشدار داد اجرایی شدن تهدیدهای دولت اسرائیل مبنی بر حمله به لبنان می‌تواند به جای۲۰۰ هزار شهرک‌نشین، ۲میلیون صهیونیست را آواره کند. رسانه‌های عبری‌زبان گزارش داده اند که شمار زیادی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای ذخیره کردن مواد غذایی از ترس حملات موشکی حزب‌الله به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند. حزب‌الله لبنان در چند ‌ماه گذشته و در پی جنایات هولناک صهیونیست‌ها در نوار غزه که تاکنون جان بیش از 29هزار فلسطینی را گرفته، مرتبا مواضع نظامی اسرائیل در شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است؛ امری که باعث شده تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که بقای سیاسی خود را به نتیجه گرفتن از جنگ غزه گره زده، بیروت را به حملات نظامی تهدید کند. در پاسخ به همین تهدیدها بود که سیدحسن نصرالله چند روز پیش با اشاره به برد موشک‌های حزب‌الله ـ که به‌گفته او تا بندر ایلات می‌رسد ـ نسبت به هرگونه تجاوز احتمالی هشدار جدی داد.

 هراس تل‌آویو از وحشت عمومی در سرزمین‌های اشغالی
رسانه‌های عبری‎زبان در حالی از هجوم ساکنان سرزمین‌های اشغالی به فروشگاه‌ها برای ذخیره کردن مواد غذایی خبر داده‌اند که روزنامه العربی جدید نیز اخیرا با استناد به منابع مطلع نوشت که یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های سرمداران سیاسی در تل‌آویو حمله گسترده حزب‌الله به شبکه برق در سرزمین‌های اشغالی است. در بخشی از این گزارش آمده: «حزب‌الله می‌تواند زیرساخت‌های برق اسرائیل را در جنگ آتی هدف قرار دهد و باعث قطعی طولانی‌مدت برق شود.» به همین دلیل است که مقام‌های اسرائیلی اخیراً جلسات فوق‌العاده محرمانه‌ای را برای بررسی طرح‌های اضطراری ازجمله تهیه ژنراتورهای پشتیبان برگزار کرده‌اند. چگونگی تخلیه بیماران وابسته به دستگاه تنفسی در بیمارستان‌ها، مدیریت شبکه‌های مخابراتی و اینترنت ازجمله مواردی است که مورد بررسی قرار گرفته است.
 العربی جدید نوشته که تل‌آویو هنوز این نگرانی‌ها را علنی نکرده؛ چون از ایجاد وحشت عمومی در سرزمین‌های اشغالی هراس دارد.

 باور عمومی صهیونیست‌ها به تهدیدهای حزب‌الله  
به‌رغم تلاش تل‌آویو برای محرمانه نگه داشتن این جلسات با هدف جلوگیری از ایجاد وحشت عمومی، مدیر شرکت برق نوگا در سرزمین‌های اشغالی، نگرانی خود را از حملات حزب‌الله به تاسیسات و نیروگاه‌های برق ابراز داشته و گفته که درصورت ادامه جنگ علیه نوار غزه، کمبود برق و گاز در انتظار شهرک نشینان خواهد بود. شائول گُلدشتاین در گفت‌وگو با شبکه۱۲ اسرائیل به شهرک نشینان صهیونیست توصیه کرده که علاوه بر ذخیره‌سازی‌ بنزین و پرکردن باک خودروها، باتری‌های بزرگ برقی نیز خریداری کنند.
مدیر شرکت برق نوگا با بیان اینکه «ما حرف‌های حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را شنیدیم و گفته هایش را باور می‌کنیم.» گفته: وقتی رهبر حزب‌الله می‌گوید که به تاسیسات حیاتی سیستم برق اسرائیل ضربه خواهد زد، به خوبی می‌داند که در مورد چه چیزی صحبت می‌کند. گُلدشتاین گفته: «ما سعی می‌کنیم تا حد امکان برای همه سناریوها آماده باشیم. اما واقعیت این است که در بهترین حالت ممکن، شرکت برق قادر است پس از گذشت ۲۴ساعت و حتی تا ۷۲ ساعت عیوب را برطرف کند و در این مدت برق حدود ۱۲۰ هزار نفر قطع خواهد شد و بیمارستان‌ها بدون برق خواهند ماند.»

تشدید مشکلات روانی و سوء مصرف مواد
احتمالا همین نگرانی مداوم از سایه جنگ و تبعات آن است که باعث تشدید مشکلات روانی و سوءمصرف مواد در سرزمین‌های اشغالی شده است. سازمان پخش رادیو و تلویزیون اسرائیل نیز اخیرا اذعان کرده که از زمان جنگ غزه مشکلات روحی و روانی، استفاده از قرص‌ خواب و آرام‌بخش و مواد‌مخدر در سرزمین‌های اشغالی به‌شدت افزایش یافته است. به‌گزارش شبکه 12اسرائیل، ۹ هزار نظامی صهیونیستی از آغاز جنگ غزه خدمات روان‌درمانی دریافت کرده‌اند و یک چهارم آنها دوباره به جنگ بازنگشته‌اند. از سوی دیگر، خودکشی نظامیان صهیونیست که دچار اختلالات روانی هستند به یک پدیده شایع تبدیل شده و بارها رسانه‌های صهیونیستی از خودسوزی، به دار آویختن و شلیک گلوله به‌خود، توسط نیروهای نظامی خبر داده‌اند. آمارها حاکی از آن است که استفاده از قرص‌های خواب‌آور و آرام‌بخش نیز در سرزمین‌های اشغالی 3برابر شده است. همچنین مصرف مواد‌مخدر بین کسانی که خانه‌های خود را ترک کرده اند، افزایش یافته است.

کاهش بی‌سابقه رتبه اعتباری اسرائیل
جنگ غزه، اقتصاد اسرائیل را نیز کوچک کرده است. چند روز پس از اینکه آژانس آمریکایی مودی رتبه اعتباری اسرائیل را یک درجه کاهش داده و از رتبه (A۱) به رتبه (A۲) رساند، روزنامه اقتصادی گلوبز دیروز (دوشنبه)‌ گزارش داد که تبعات جنگ غزه و تهدیدات حزب‌الله تولید سرانه ناخالص داخلی این کشور را در سال 2023کاهش داده است. در این گزارش با اشاره به اینکه اگر همین امروز جنگ غزه تمام شود، اقتصاد اسرائیل تا سال‌ها درگیر تبعات آن خواهد بود، نوشته شده است: «یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی که در پی جنگ غزه آسیب دیده، علاوه بر بخش‌های ساخت‌وساز مسکن و کاهش قابل توجه نیروی کار، بخش سرمایه‌گذاری خارجی و فرار سرمایه‌ها از اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) است که تبعات آن بر زندگی ساکنان این منطقه در ماه‌ها و سال‌های آینده مشهود خواهد بود.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید