• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 28 بهمن 1402
کد مطلب : 218621
+
-

توصیه‌های آتش‌نشانی به شهروندان در روزهای بارانی

یادداشت
توصیه‌های آتش‌نشانی به شهروندان در روزهای بارانی

جلال ملکی؛ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران

پایگاه‌های آتش‌نشانی سطح شهر تهران با شروع پاییز خود را برای بحران‌های احتمالی مرتبط با شرایط جوی مثل بارندگی‌هایی که ممکن است منجر به آب‌گرفتگی در نقاط مختلف شهر شود آماده می‌کنند. همزمان با هشدارهای هواشناسی، سازمان آتش‌نشانی نسبت به آمادگی لوازمی که در چنین مواقعی استفاده می‌شود مثل پمپ‌های آب‌کشی، پمپ‌های سبک و نیمه‌سنگینی که برای آبگیری‌های احتمالی حوادث شهری کاربرد دارد، اقدام می‌کند. حتی پمپ‌های سنگینی که بعضا در بحران‌های دیگر شهرهای کشور هم مورد استفاده قرار گرفته است و خودروهای احتیاط که به همین منظور استفاده می‌شود، همزمان با شروع فصل بارندگی، تمام پایگاه‌ها چک می‌شوند و بعد از یک‌سال در ردیف آماده‌باش قرار می‌گیرند. در بارندگی‌ روز جمعه براساس استعلام‌های انجام شده از ستاد، هیچ‌گونه حادثه مرتبط با بارندگی در حوزه آتش‌نشانی نداشتیم، که خدمات شهری و شهرداری تهران از قبل نسبت به لایروبی جوی‌ها، نهرها و کانال‌های شهری اقدام به‌موقع انجام داده بودند و این آمادگی در سطح شهر تهران باعث شد در بارندگی دیروز حوادث آب‌گرفتگی نداشته باشیم. با این حال، سازمان آتش‌نشانی در آمادگی کامل است و اگردر روزهای آینده حادثه‌ای اتفاق بیفتد برای امدادرسانی به‌موقع اقدام می‌کند.
جالب است بدانید حوادثی که در مواقع بارندگی در حوزه وظایف آتش‌نشانی اتفاق می‌افتد، بیشتر از نوع آب‌گرفتگی است؛ خصوصا در ساختمان‌هایی که زیرزمین دارای طبقات منفی، انبار یا پارکینگ هستند که اگر ایمنی لازم را نداشته باشند آب به طبقات پایین نفوذ می‌کند. در بعضی ساختمان‌ها مخصوصا ساختمان‌های قدیمی که دارای ناودان، آب‌رو و کانال‌هایی هستند که آب را هدایت می‌کند، ممکن است در اثر باد و طوفان یا عوامل دیگر، مسیر این کانال‌ها با برگ یا آشغال مسدود شود که این انسداد مانع خروج آب می‌شود و موجبات آب‌گرفتگی پشت‌بام یا زیرزمین را فراهم می‌کند. آب‌روها، کانال‌ها و کف‌شورها باید قبل از بارندگی تمیز و مسیر آنها باز شود تا از آب‌گرفتگی احتمالی پیشگیری شود.

چند توصیه به همشهریان:
درصورتی‌که باد و طوفان هم با بارندگی همراه شود، سقوط اجسام سنگین هم می‌تواند به حوادث شهری اضافه شود که ما به شهروندان توصیه می‌کنیم در ایامی که شاهد باد و طوفان هستیم، اجسام سنگین را از بالکن‌ها به طبقات پایین منتقل کنند. برق‌گرفتگی از دیگر حوادثی است که ممکن است در مواقع بارندگی و طوفان شاهد آن باشیم، شهروندانی که در اتفاعات و کوهستان هستند، روی پشت‌بام‌ها و در فضای باز حضور دارند یا نزدیک تیرها و دکل‌های برق تردد می‌کنند، احتمال برخورد صاعقه و برق‌گرفتگی برای آنها وجود دارد و افرادی که در ارتفاع هستند ممکن است با خطر سقوط از ارتفاع مواجه شوند. احتمال شکستن درخت‌ها نیز در مواقع طوفان وجود دارد به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌کنیم در چنین مواقعی کنار درختان بلند و سنگین، کنار دکل‌های برق و همچنین ساختمان‌های درحال ساخت که داربست دارند و احتمال سقوط داربست و دیگر اجسام و مصالح ساختمانی از طبقات بالای آنها وجود دارد، قرار نگیرند. نکته دیگری که باید در ایام بارندگی مورد توجه شهروندان قرار گیرد به نوع رانندگی در این ایام برمی‌گردد. در هنگام باران و طوفان دید کاملی برای رانندگی وجود ندارد و خصوصا در شب، دید رانندگان به‌شدت محدود می‌شود. لذا در ایام بارندگی هم خود رانندگان باید بیشتر مراقب باشند و به‌ویژه در محلات شهری با سرعت مطمئنه تردد کنند و هم عابران پیاده باید برای تردد در معابر موارد ایمنی را مدنظر قرار دهند ازجمله اینکه از لباس‌های روشنی که رانندگان خودروها بتوانند آن را ببینند استفاده کنند و به جای عرض خیابان از پل‌های عابر پیاده عبور کنند تا شاهد حادثه برای شهروندان نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید