• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
جمعه 27 بهمن 1402
کد مطلب : 218523
+
-

پاتک ترکیه‌ای به بوتاکس ایرانی

از ادعای بی‌اساس پزشکان ترکیه درباره بوتاکس‌های بی‌کیفیت ایرانی تا خطری که کیفیت زندگی متقاضیان را تهدید می‌کند

مهدیه تقوی‌راد - مریم سرخوش-روزنامه‌نگار

ترکیه‌ای‌ها ادعا کرده‌اند که بوتاکس‌های ایرانی استاندارد جهانی بهداشت را ندارد و می‌تواند منجر به بروز عوارض شود. متولیان حوزه سلامت این ادعا را تأیید نمی‌کنند، اما اینکه ادعای ترک‌ها تا چه میزان مورد تأیید است یا خیر، یک سوی ماجراست و سوی دیگر ماجرا افزایش روزافزون تقاضا برای تزریق بوتاکس است که حالا به گروه‌های سنی 14تا 18سال هم رسیده و عوارض احتمالی آن می‌تواند کیفیت زندگی‌شان را به‌شدت کاهش دهد.

ترکیه و ماجرای بوتاکس ایرانی

دکتر کیهان اولوچ، عضو انجمن مغز و اعصاب ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه حریت اعلام کرد: در برخی از بوتاکس‌هایی که شهروندان انجام داده‌اند، مواردی از نشتی چشم مشاهده شده است.

دکتر کیهان اولوچ تأکید کرده بود که 3برند بوتاکس مورد تأیید وزارت بهداشت ترکیه است و سایر محصولات ازجمله محصولی به نام بوتاکس ایرانی تأیید نشده و از راه‌های غیررسمی وارد ترکیه می‌شود.

استفاده در ناحیه نامناسب، استفاده از دوز اشتباه، پخش‌شدن بوتاکس به عضلات مختلف یا استفاده از یک محصول تقلبی و تأیید نشده ازجمله بوتاکس ایرانی، می‌تواند عامل این عوارض جانبی معرفی شود.

همزمان رسانه cnnturk با تیتری تحت عنوان «خطر بوتاکس ایرانی!» به این موضوع پرداخت و نوشت: «استفاده از محصولات غیرمجاز با منشأ ایرانی در بوتاکس می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. اکثر بوتاکس‌های تولید شده در ایران از استاندارد‌های جهانی بهداشت برخوردار نیستند و برخی از پزشکان ترکیه به‌دلیل قیمت بسیار ارزان‌تر، این مواد را از مرز به‌صورت قاچاق وارد ترکیه می‌کنند.»

کارشناسان ایرانی چه می‌گویند؟
سخنگوی سازمان نظام پزشکی: سازمان غذا و داروی ایران، هیچ زمانی اجازه واردات محصولات تقلبی را نمی‌دهد و درباره محصولات تولید داخل هم بر این محصولات نظارت شدید وجود دارد. بوتاکس بیشتر در حوزه زیبایی مصرف می‌شود و طبیعتا گردش مالی بالایی دارد. به همین دلیل مانند دیگر بازارهای اقتصادی می‌تواند با واکنش از سوی رقبا همراه باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید