• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 26 بهمن 1402
کد مطلب : 218388
+
-

عمودپرواز شگفت‌انگیزی که تاکسی می‌شود

فناوری
عمودپرواز شگفت‌انگیزی که تاکسی می‌شود

شرکت هواپیمایی «فلای‌ناو»  با طرح «ای‌کوپتر» قصد دارد وسیله‌ای جمع‌وجورتر و ساده‌تر به‌عنوان تاکسی هوایی ارائه دهد. به گزارش نیواطلس، در حال حاضر تعدادی از شرکت‌ها روی پروژه تاکسی‌های هوایی برقی عمودپرواز یا eVTOL کار می‌کنند و بیشتر آنها کمی شبیه به نسخه‌های بزرگ‌تر هواپیماهای بدون سرنشین کوادکوپتر هستند. با این حال، ای‌کوپتر متفاوت است و احتمال بيشتری دارد که در دنیای واقعی به‌کار بیاید. «ای‌کوپتر» درحال حاضر توسط استارت‌آپ اتریشی «فلای‌ناو» توسعه می‌یابد، دارای یک پیشرانه الکتریکی کواکسیال و دو پروانه روتور ضد‌چرخش (یکی بالای دیگری) است.
آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا آن را به‌عنوان یک هلی‌کوپتر برقی طبقه‌بندی کرده است. به‌گفته «فلای‌ناو»، از آن‌‌جا که «ای‌کوپتر» را می‌توان به خوبی در این طبقه‌بندی موجود جای داد، صدور گواهینامه باید بسیار سریع‌تر و ساده‌تر از تاکسی‌های هوایی چند روتوره مانند هواپیماهای بدون سرنشین باشد.
علاوه بر این، پیشرانه کواکسیال شامل قطعات متحرک کمتر و به‌طور کلی سخت‌افزار کمتری است که باعث کاهش وزن، کاهش هزینه مواد و پیچیدگی تولید می‌شود. در نتیجه، در مقایسه با بیشتر تاکسی‌های هوایی دیگر ساخت، خرید و استفاده از«ای‌کوپتر» باید ارزان‌تر باشد، همچنین باید برد باتری بهتری نیز داشته باشد. «فلای‌‌ناو» قصد دارد نسخه‌های یک و دو سرنشین و مدل باری این تاکسی هوایی را ارائه دهد. هر سه این مدل‌ها با یک بدنه اصلی ساخته خواهند شد، به این معنی که لازم نیست هر کدام از ابتدا طراحی یا ساخته شوند و بازهم، این کار هزینه‌ها را کاهش‌ می‌دهد. درحالی‌که «فلای‌ناو» هنوز نمونه اولیه پروازی نساخته، تست‌های زمینی را روی یک مدل آزمایشی انجام داده است. این شرکت تخمین می‌زند که هر سه نسخه «ای‌کوپتر» در نهایت باید برد پرواز/باتری تا ۵۰کیلومتر، سرعت کروز ۱۳۰کیلومتر در ساعت و حداکثر ظرفیت حمل بار ۲۰۰کیلوگرم داشته باشند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید