• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 25 بهمن 1402
کد مطلب : 218247
+
-

شور عاشقی با نظرات مجیدی

درام تاریخی با محوریت صدر اسلام و فیلمی که در مرزی باریک حرکت می‌کند تا روایتی عاشقانه را در بستری از تاریخ به مخاطب ارائه دهد. نشست خبری «شور عاشقی» آخرین فیلم جشنواره فیلم فجر۴۲، با حضور عوامل آن در برج میلاد برگزار شد. در این نشست داریوش یاری تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان، فریدون شیردل مدیر فیلمبرداری، فرخ فدایی مدیر صدابرداری، نیاز حمیدی طراح لباس، پیام حسین سوری طراح صحنه، پیام احمدی‌نیا و شهره موسوی بازیگران و سیدمحمود موسوی‌نژاد صداگذار حضور داشتند.
داریوش یاری در ابتدای این نشست گفت: فیلم شور عاشقی فیلمی بود که با هدایت دل آن را ساختیم. شاید اگر قرار بود با منطق و عقل این فیلم را بسازیم، به هزار و یک دلیل نباید می‌ساختیم. عشقی که داشتیم بالاترین دلیل ساخت این فیلم بود. در دل فضای طبیعی کار رفتیم و برای اینکه نمی‌خواستیم تبدیل به قلکی برای امام حسین(ع) شود. از همسرم هم ممنونم که خانه‌اش را فروخت و چراغ اول ساخت این فیلم را روشن کرد.
فریدون شیردل مدیر فیلمبرداری این اثر گفت: اگر قرار باشد در جشنواره‌ها جایزه‌ای بدهند، باید به این گروه بدهند. پروسه دشواری در این کار وجود نداشت یکی به پشتوانه حمیت و همراهی دوستان و یکی به‌دلیل شناخت آقای یاری از کار.
پیام احمدی‌نیا بازیگر این فیلم بیان کرد: چالش اصلی این فیلم در تکنیک بازیگری ایفای نقش شمر بود. دوست داشتم طوری شمر را بازی کنم که تاکنون بازی نکرده‌اند.
او ادامه داد: تصویر شمر در تعزیه در ذهن همه ما نقش بسته است. در فیلمنامه نیز شمایلی از این شمر وجود داشت اما من سعی کردم از این تصویر کمی فاصله بگیرم. به‌طور مثال من دوست نداشتم شکم‌بارگی یا شراب‌خوردن شمر را نشان دهم و می‌خواستم در رفتار این موارد به مخاطب متبادر شود. شهره موسوی دیگر بازیگر این فیلم هم گفت: سلما برای من یک انتخاب نبود. من اول قرارداد بستم و بعد فیلمنامه را خواندم. ابتدا من برای نقش سلما انتخاب نشده بودم اما در پروسه پیش‌تولید تصمیم گرفتند که من این نقش را بازی کنم. تمام بار داستان روی دوش سلما بود و آقای یاری هم روی این نقش خیلی حساس بودند.
داریوش یاری در پاسخ به این پرسش که آیا این فیلم هم به سرنوشت فیلم رستاخیز دچار می‌شود؟ توضیح داد: ما تلاش کردیم که این اتفاق رخ ندهد. آقای مجید مجیدی از زمان تدوین فیلمنامه تا تدوین فیلم کنار ما بودند و تمام نگرانی ما این بود که از ذهن آیینی مخاطب و پر از ایمان مخاطب بمانیم و مخاطب ما را باور نکند. حدود ۳۰ کارشناس در بنیاد فارابی این فیلم را تماشا کردند. حتی گاهی هم مقاومت می‌کردم و برخی به من هشدار می‌دادند که مراقب باش. من در این فیلم مراقب بودم که به اهل سنت هم توهینی نشود. حدود ۳۰سال است که با این مفاهیم همراه هستم و کتاب‌های خیلی زیادی خوانده‌ام. فیلم شور عاشقی را فیلم داریوش یاری ندانید بلکه ارادت سینمای ایران به بارگاه حسین‌بن‌علی(ع) بدانید. یاری افزود: این فیلمنامه برای سریال نوشته نشده بود. این داستان دست از سر من برنمی‌داشت و طرح فیلم کوتاه و تله‌فیلم و سینمایی و سریال آن را نوشتم. شور عاشقی باید ساخته می‌شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید