• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 17 بهمن 1402
کد مطلب : 217950
+
-

دوران نرگس بازگشت به مطبوعات

فریدون جیرانی

سال۷۰، سال بازگشت من به مطبوعات بود. سال۶۹ طراحی مجله «گزارش فیلم» را انجام دادیم. تیم سردبیری را من آوردم و قرار شد خودم هم مدیر اجرایی باشم. «گزارش فیلم» با هدف حمایت از سینمای ایران منتشر شد. در مقابل مجله «فیلم» که به سینمای روشنفکری توجه می‌کرد ما می‌خواستیم صدای بدنه سینما و فیلم‌هایی باشیم که هوشنگ گلمکانی و دوستانش به آن اعتنایی نداشتند. در مجله‌ای که طراحی کردیم و البته قبل از ما هم با سردبیران مختلف درآمده بود، نقد فیلم را حذف کردیم. قرار نبود فیلم‌های ایرانی را نقد کنیم و قصدمان حمایت بود. یکی، دو سال بعد وقتی از «گزارش فیلم» جدا شدیم، تیم سردبیری نقد فیلم را به مجله اضافه کرد و مشی مجله عوض شد ولی تا روزی که ما بودیم، «گزارش فیلم» نشریه‌ای بود که در آن فیلم و فیلمسازی کوبیده نمی‌شد. مجله‌ای که به اصرار من عکس فیلم ایرانی به‌صورت درشت روی جلدش چاپ می‌شد.یادم هست عکس خانم عاطفه رضوی که برای فیلم «نرگس» روی جلد رفتیم برای ما دردسر درست کرد. عکسی که اگر امروز ببینید باورتان نمی‌شود که روزی حساسیت برانگیز شده بود. سال ۶۹ که من درگیر راه انداختن «گزارش فیلم» بودم، فیلمنامه «نرگس» را برای بنی اعتماد می‌نوشتم. فیلمی که سال۷۰ به دوره دهم جشنواره آمد و جایگاه بیشتر عواملش را ارتقا داد. هم برای خانم بنی اعتماد که قبلش نیز فیلم‌های خوبی ساخته بود و هم برای من به‌عنوان فیلمنامه نویس، «نرگس» یک نقطه عطف در کارنامه حرفه‌ای مان بود. بازیگران خوبی هم در فیلم بودند از خانم فرجامی که درخشان بود تا خانم عاطفه رضوی و شاید مهم‌تر از همه ابوالفضل پورعرب در نقش عادل. پورعرب همان سال «عروس» را روی پرده داشت و جوان اول سینمای ایران بود. «نرگس» در جشنواره فیلم محبوب تماشاگران و منتقدان شد. در «نرگس» نشانه‌هایی از گذشته و سینمای خیابانی وجود داشت که روی تماشاگر تأثیر گذاشت.
از همان نخستین نمایش‌های «نرگس» می‌شد پیش‌بینی کرد که فیلم مورد توجه قرار می‌گیرد. زمان جشنواره، نخستین بار فیلم را در سینما استقلال دیدم که آن سال سینمای اصلی جشنواره بود.(البته قبل از آن به همراه کارگردان، فیلم را در سینما سروش دیده بودم). یادم هست که در راهروی سینما استقلال، خیلی از بچه‌های سینما آمدند و تبریک گفتند. تا آنجا که به یاد می‌آورم همه از فیلم خوششان آمده بود.
من در این جشنواره فیلم «در آرزوی ازدواج» را هم داشتم که فیلمنامه‌اش را با اصغر هاشمی نوشته بودم و این فیلم هم از طرف اهالی سینما پسندیده شد و همچنان یکی از فیلم‌های موفق اصغر هاشمی است. جشنواره دهم جشنواره گرمی بود. جشنواره «مسافران» و «نیاز» و «خانه خلوت» و «بدوک» و «ناصرالدین شاه اکتور سینما» که همگی فیلم‌های مهمی بودند. جشنواره‌ای که در آن برای نخستین بار بهرام بیضایی جایزه گرفت. جشنواره‌ای که علی حاتمی برای آخرین بار در آن حاضر شد. حاتمی در این دوره فیلم «دلشدگان» را داشت.
جشنواره دهم، آخرین جشنواره  گروهی از مدیران ارشاد بود که از دهه60  در وزارتخانه بودند. بعد از این جشنواره و در بهار۷۱، وزیر ارشاد عوض شد و علی لاریجانی آمد که البته تغییری در مدیران سینمایی ایجاد نکرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید