• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 16 بهمن 1402
کد مطلب : 217758
+
-

رؤیای شیرین کار دانشجویی

زندگی
رؤیای شیرین کار دانشجویی

فاطمه عسگری‌نیا-روزنامه نگار

ورود به دانشگاه شروع فصل جدید زندگی برای خیلی از جوان‌هاست به‌خصوص آنها که می‌خواهند طعم خوش زندگی مستقل از خانواده را در جامعه‌ای بزرگ‌تر تجربه کنند. حالا این فصل برای آن دسته از جوان‌ها که باید برای ادامه تحصیل بار و بنه ببندند و راهی شهر و دیار دیگر شوند رنگ و بوی دیگری دارد؛ دانشجویانی که به‌خاطر بالا بودن هزینه‌های اسکان و خوراک و دیگر هزینه‌های روزمره، چاره‌ای جز تن دادن به‌کار دانشجویی و کسب درآمدی ناچیز در کنار کمک‌های خانواده ندارند.  گرچه وقتی شبکه‌های مجازی را جست‌وجو می‌کنیم بازار کار دانشجویی حسابی داغ است و تعداد آگهی‌ها هم زیاد و چشمگیر، اما مزایایی که بابت این کارها به دانشجویان پرداخت می‌شود دندانگیر نیست، کارهایی که اغلب دانشجویان آنها را از سر ناچاری می‌پذیرند و به قول خودشان می‌گویند کاچی به از هیچی! کار در کافه و «ویتری» یکی از گزینه‌های نخستین است که به‌خصوص در پایتخت بیشتر دانشجویان دختر و پسر به‌خاطر و‌یژگی هایی که دارد جذبش می‌شوند.کاری که حتی دست دانشجویان در انتخاب ساعت فعالیت‌شان هم باز است، اما حقوقی که در ازای 6تا 7ساعت کار پرداخت می‌شود صرفا برای خیلی‌ها جوابگوی کرایه خانه است؛ چیزی معادل 6تا 7میلیون تومان. البته پذیرش دانشجو برای کار در کافه هم شرط و شروط خود را دارد. اولا باید اهل کافه و حال و هوای آن باشد، دوما در ارتباط‌گیری و مهارت‌های اجتماعی هم حسابی حرف برای گفتن داشته باشد در یک کلام مشتری‌مداری را از حفظ باشد!

استفاده یا سوءاستفاده
کار دانشجویی در ایران برخلاف کشورهای بسیاری که بسترش برای دانشجویان حتی در داخل دانشگاه‌ها هم با هدف حمایت از آنها فراهم است چندان فراهم نیست. بیشتر کارفرماها به دنبال به کار‌گیری دانشجویان پاره وقت برای فرار از پرداخت حق بیمه و  حقوق کافی هستند. به‌خاطر همین است که در بیشتر آگهی‌های جذب نیروی
 پاره وقت دانشجو این موضوع را پررنگ می‌کنند تا کسی فردا مدعی نشود. صاحب رستورانی که آگهی جذب پاره‌وقت دانشجو به‌عنوان پیک پیاده را برای آدرس‌های حول و حوش رستورانش در دیوار منتشر کرده است می‌گوید که این کار را خیلی‌ها به‌صورت روزانه انتخاب می‌کنند، از ساعت 7 صبح تا 11 یا از ساعت 12 تا 16، چون ما روزانه 200هزار تومان در ازای انجام این کار پرداخت می‌کنیم. البته اگر کسی بالای 20فیش تحویل دهد می‌تواند از پورسانت هم برخوردار شود اما انتظار بیمه نداشته باشید، کار فقط روزانه است! با حساب و کتاب اعداد و ارقامی که این کارفرما می‌گوید اگر دانشجویی همه روزهای هفته ‌جز جمعه‌ها را سرکار باشد تنها 4میلیون‌و800هزار تومان عایدش می‌شود.

کار برای رزومه
 خیلی از دانشجویان هوشمندانه عمل می‌کنند و در تلاشند تا ضمن انجام کار برای خود رزومه‌ای پروپیمان دست‌وپا کنند مثل دستیاران دندان‌پزشک‌ها. چطور؟ وقتی با یکی از آگهی‌هایی که از دانشجویان رشته دندان‌پزشکی برای کار در مطب دندان‌پزشکی دعوت به همکاری کرده بود تماس گرفتیم آگهی‌دهنده با بیان اینکه حقوق پرداختی ما به اندازه ایاب و ذهاب است و کار در مطب نوعی کار آموزی برای افراد محسوب می‌شود می‌گوید:« حقوق پرداختی ما 4میلیون تومان است اما افرادی که با توجه به رشته تحصیلی‌شان در این شغل وارد می‌شوند آینده خود را می‌سازند! » به‌گفته او از آنجا که قرار است 3دانشجو را بپذیرد ساعت کار منعطفی دارد و همین مزیت دیگر کار برای متقاضیان است.

دنیای مجازی هم به یاری دانشجویان آمد
اگرچه در گذشته کار در رستوران و کافه و نهایتا کتابخانه‌ها تنها گزینه‌های دانشجویان برای انجام کارهای دانشجویی و امید به درآمدزایی بود اما از وقتی آنلاین‌شاپ‌های بزرگ پا به عرصه وجود گذاشتند فرصت کار شبانه هم برای دانشجویان جویای کاری که ساعت‌های زیاد کلاس‌های دانشگاه زمان کار کردن در طول روز را به آنها نمی‌دهد فراهم شده است، استخدام دانشجویی در انبارهای بسته‌بندی کالا در این آنلاین شاپ‌ها آن هم با حقوق روزانه، هر چند با انتخاب این کار به قول کارفرمایان باید دانشجوی بیچاره بی‌خیال خواب شیرین شبانه شود تا بتواند در ازای شب‌زنده‌داری حقوق بخور و نمیری دریافت کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید