جدال دانشجویی بر سر حجاب
دغدغههای حجاب در دانشگاه در مناظره تلویزیونی دبیر تشکل جامعه اسلامی در دانشگاه تهران و عضو شورای تعامل دانشجو و دانشگاه
در مناظرهای در تلویزیون اینترنتی همشهری، 2 دیدگاه درباره حجاب در دانشگاهها مطرح شد. علی صادقی، (دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشگاه تهران) با استناد به تحقیقات نوروساینس، دانشگاههای معتبر غربی، بر ضرورت قانونگذاری برای پوشش و آسیبهای لباس بدننما تأکید کرد و خواستار تعریف مرز و «مواجهه» مناسب با متخلفان شد. در مقابل، ماهان میرنصیری، (عضو شورای تعامل دانشجو و دانشگاه) با انتقاد از قوانین ناکارآمد و فقدان پژوهش داخلی، اولویت دادن به مسائلی مانند تورم و تنزل علمی دانشگاه را مطرح کرد و خواستار عدمورود به قانونگذاری جدید شد. این گفتوگو فراتر از موافقت یا مخالفت ساده با حجاب، تقابل 2رویکرد کلان در مواجهه با این مسئله اجتماعی را به نمایش گذاشت؛ رویکرد «فقهی-کارآمدی» در مقابل رویکرد «اجتماعی-اولویتمحور».
شرکتکنندگان
علی صادقی
(دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشگاه تهران)
مبنا و استدلال
استناد به تحقیقات نوروساینس دانشگاههای معتبر غربی (پرینستون، استنفورد، هاروارد)
تأکید بر یافتههای علمی درباره تأثیر مخرب لباس بدننما
انتقاد از نبود پژوهشهای داخلی معتبر در کشور
اعتقاد به قابل استفاده بودن تحقیقات جهانی برای جامعه ایران
موضع نسبت به قانون و مرز
قائل به لزوم قانونگذاری و تعریف یک مرز مشخص برای پوشش
مبنای قانون ایدهآل: شریعت اسلام(سوره نور و احزاب)
اعتراف به مشکلدار بودن قوانین فعلی
نحوه مواجهه با بیحجابی
استفاده از اصطلاح «مواجهه»
مخالف شدید «گرفت و بست»(برخورد قهری)
پیشنهاد سهگانه : برای کسانی که «نمیدانند» (تبلیغ)، «نمیتوانند» (اقدام حمایتی) و «نمیخواهند» (مواجهه قانونی )
مقایسه مواجهه با برخورد با متخلفان راهنمایی و رانندگی
اولویتبندی
حجاب اولویت نخست نیست اما یک مسئله فرهنگی بسیار مهم و اثرگذاربر اقتصاد، اجتماع و خانواده است.
استدلال: آیه حجاب در زمان جنگ نازل شده، پس مسئله کماهمیتی نیست.
نگاه کلان
خواهان نظریهپردازی تشکلها در دانشگاه برای تعریف مرز و مواجهه
تأکید بر کار فرهنگی(۴ فصل از ۵فصل لایحه حجاب)
معتقد به سازمانیافته بودن بخشی از بیحجابیها
ماهان میرنصیری
(عضو شورای تعامل دانشجو و دانشگاه)
مبنا و استدلال
استناد به تجربه تاریخی و شکست قوانین داخلی
رد تعمیم پژوهشهای غربی به ایران بهدلیل تفاوت فرهنگی
تأکید بر ناکارآمدی قوانین گذشته
پرسش از تعریف مشخص و عملیاتی از حجاب مطلوب
موضع نسبت به قانون و مرز
منتقد سرسخت قانونگذاری جدید
بیان صریح: «حجاب اسلامی که در قرآن آمده است قابل اجرا نیست... بهاحتمال زیاد ماحصل قوانین ماست.»
معتقد است حجاب تعریف مشخصی ندارد و پیگیری آن بینتیجه است.
نحوه مواجهه با بیحجابی
استفاده از اصطلاح «برخورد» و معادل دانستن «مواجهه» با آن
نشان دادن نمونههای شکستخورده برخورد: «گشت ارشاد»، «حجاببانها» و «حراست دانشگاه»
مخالف هرگونه برخورد بیشتر است.
اولویتبندی
حجاب اولویت چندم ماست.
دغدغه اصلی مردم و نظام: تورم، بیکاری، آب وبرق
بیان صریح: «اگر کسی دغدغهمند جامعه و نظام باشد، دغدغه اصلیاش حجاب نیست.»
نگاه کلان
خواهان تغییر اولویتها و عبور از مسائل تنشزای فرهنگی مانند حجاب برای حفظ آرامش جامعه
انتقاد از تشکلها بهدلیل غرق شدن در بحثهای مبنایی
پیشنهاد بر همبستگی به جای تمرکز صرف بر حجاب