• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21729
+
-

شفاف‌سازی بزرگ درباره بحران‌های شهرهای کوچک

شفاف‌سازی بزرگ درباره بحران‌های شهرهای کوچک


وزیر کشور روز یکشنبه نخستین نشست خبری خود را در سال 97برگزار کرد. دامنه وسیع اتفاقات از نشست قبلی تاکنون پرسش‌وپاسخ 3ساعته وزیر حول مسائل مختلف کشور را با خبرنگاران به همراه داشت. بسته شدن مرزهای کولبری و مشکلات معیشتی مرزنشینان، اجتماعات مردم کازرون در اعتراض به تفکیک این شهرستان، راهپیمایی مردم ایرانشهر در واکنش به ماجرای تعرض جنسی در این شهر، راهپیمایی‌های بازاریان تهرانی و این آخری معضلات آب شرب مردم خرمشهر مهم‌ترین سؤالات مطرح شده از وزیر کشور بودند. رحمانی فضلی به هر کدام از این مسائل از منظر تأثیر آنها در امنیت کشور پرداخت و راه‌حل‌های وزارت کشور یا مجموعه دولت در ارتباط با آنها را تشریح کرد.



بازار تهران

آشوب واردکنندگان محتکر



سوم تیرماه97 نخستین جرقه از اعتراضاتی که تصور می‌شد ناشی از آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران و التهابات ارزی باشد از سوی بخشی از بازاریان تهران رقم خورد. بخشی از کسبه بازار موبایل تهران مغازه‌های خود را بستند و در خیابان راهپیمایی کردند. اعتراضات آنها به سمت میدان بهارستان و جلوی مجلس کشیده شد و انتقاد اصلی‌شان بالا رفتن قیمت ارز بود.

 یک روز بعد این تجمعات گسترش بیشتری پیدا کرد و برخی کسبه بازار مرکزی تهران نیز اعتصاب و کسب‌وکار خود را تعطیل کردند. این در حالی است که گزارش‌های گمرک نشان می‌داد واردات هیچ کالایی نسبت به سال گذشته با مشکل مواجه نشده و تنها در 3ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون گوشی همراه وارد کشور شده است. احتکار برخی واردکنندگان اما سرنخ اصلی این حوادث را به‌دست داد. محمد جهرمی، وزیر ارتباطات اسامی واردکننده‌ها را منتشر کرد و اسامی برخی شرکت‌ها را ذکر کرد که گوشی‌های همراه را با نرخ دلار 4هزار و 200تومانی وارد کردند ولی 2میلیون تومان گران‌تر فروختند.



دستگیری 129 نفر در حوادث بازار

وزیر کشور در واکنش به انتشار برخی فیلم‌ها که افرادی با لباس نیروی انتظامی در حال تخریب اموال عمومی هستند، گفت: این موضوع را از فرمانده ناجا سؤال کردیم که توضیح آنها این بود که برای بازداشت برخی افراد مجرم در اعتراض‌ها مجبور شده‌ایم شیشه‌ای را بشکنیم؛ مثل آتش‌نشانی که برای مهار آتش مجبور است برخی تخریب‌ها را انجام بدهد اما در مورد صحت فیلم‌هایی که منتشر می‌شود باید دقت زیادی شود. فیلم‌های زیادی منتشر ‌شده که قابل اعتنا نیست.  محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفته است: 129نفر در تجمع غیرقانونی اخیر کاسبان در بازار تهران و مقابل مجلس دستگیر شدند که این افراد از گروه معاندین بودند.



ایرانشهر

قول پیگیری به ایرانشهری‌ها


روز جمعه 25خرداد97 مولوی محمد طیب ملازهی، امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید فطر از ربایش 41دختر در این شهرستان و تجاوز به آنها خبر داد. انتشار این خبر با واکنش‌های گسترده در رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شد و به‌دنبال آن مقامات امنیتی و قضایی جزئیات دیگری از آن را اعلام کردند. برخی از مردم این شهرستان در اعتراض به حادثه تجمع و راهپیمایی کردند و خواستار برخورد قاطع با عوامل آن شدند.»

وزیر کشور با بیان اینکه تعداد شاکیان ماجرای تجاوز در ایرانشهر چند نفر است، گفت: در کوتاه‌ترین فاصله کسی که از او شکایت شد، بازداشت شد و اول یک نفر و بعد 3نفر دستگیر شدند. دادستانی اعلام کرد کسانی که شکایت دارند شکایت خود را اعلام کنند. در این پرونده ۴ نفر شکایت کردند. شکایت ۴۱ نفر حتما کذب است. گزارش خواستم و گفتند شاکیان بیش از 4نفر نشدند. امروز صبح یک گزارش دیگر در این خصوص به ما دادند، به استاندار گفتم به سرعت موضوع را بررسی کنید و مجرم را به اشد مجازات برسانید.



کازرون

کازرون مشکل امنیتی نداشت


آن‌طور که مسئولان استانی کازرون می‌گویند طرح تفکیک این شهرستان با توجه به افزایش جمعیت و ضرورت ارتقای خدمات و بودجه مناطقی از آن در وزارت کشور مطرح شد. با وجود همه طرح‌های امکان‌سنجی و استعلام‌های امنیتی برخی از مردم نسبت به طرح تفکیک معترض شدند و در اردیبهشت‌ماه و خردادماه امسال اقدام به برگزاری تجمعاتی در کازرون کردند. این درگیری‌ها به خشونت کشیده شد و 3نفر هم کشته شدند. حجت‌الاسلام محمد خرسند امام جمعه کازرون گفته بود: «از 20سال پیش بحث‌هایی درباره جدا شدن بخش‌هایی از کازرون وجود داشت ولی به‌طور جدی و رسمی از مردادماه سال96کلید خورد؛ نماینده شهرستان، مصر به انجام این کار بود و از طرف استانداری و وزارت کشور نیز حمایت شد. استانداری فارس در مردادماه96این طرح را به وزارت کشور پیشنهاد می‌دهد تا 2بخش از بخش‌های کازرون تبدیل به یک شهرستان شود.»

رحمانی‌فضلی دیروز در نشست خبری درباره حوادث کازرون گفت: ما 150مورد تقسیمات کشوری به دولت برده‌ایم که براساس این طرح‌ها 40شهر جدید ایجاد شده است. در موضوع کازرون ما استعلام‌های امنیتی را گفتیم و همه این استعلام‌ها به ما بیان کرد که مشکلی وجود ندارد اما در فرایند اجرا عواطف و احساسات مردم برانگیخته شد.

ما در ابتدای آغاز اعتراض‌ها مدیرکل تقسیمات کشور را به کازرون فرستادیم که صحبت‌های مردم را شنید و مسائل مطرح شده در این طرح برطرف شد اما من باز هم احتیاط کردم و طرح را به دولت نبردم،‌ولی اتفاقات کازرون رخ داد که این اتفاقات موجب تأسف و تأثر شد. ما اگر به قطعیت برسیم که همه از اجرای این طرح راضی هستند، طرح را اجرا می‌کنیم و الا منتظر می‌مانیم که رضایت همه جلب شود. وزارت کشور اصلا موافق تقسیمات کشوری نیست؛ زیرا تقسیمات کشوری بی‌مورد در دولت قبل مشکلات زیادی ایجاد کرده است. ما در دولت دوازدهم فقط طرح‌های اولویت‌دار را اجرا کردیم.




خرمشهر

آب کرخه، درمان عطش خرمشهر


کارون و اروند سال‌هاست آن رودخانه‌های خروشان دهه60 و 70 نیستند؛ سطح آب پایین آمده و جریان معکوس آب شور از خلیج‌فارس به سمت رودخانه منجر به شور شدن آب مصرفی مردم شده است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور گفت: از سال ۷۱ طرح غدیر برای آبرسانی به خرمشهر مطرح شد؛ یعنی ۲۵ سال این طرح در دست اجرا بود که دولت در 3سال گذشته این موضوع را اولویت اول خود قرار داد و ۱۵ تیر این طرح به نتیجه می‌رسد. پیمانکار طرح هم سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیاست که در این زمینه خیلی تلاش کرد و هنوز خیلی از مطالبات خود را دریافت نکرده اما شاهد برخی تحریک‌ها در خرمشهر بودیم. چرا در 5روز مانده به افتتاح طرح این اعتراضات انجام می‌شود؟ به این دلیل که مردم اقناع نشدند. حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور درباره جزئیات درگیری‌های شامگاه شنبه خرمشهر، گفت: در این درگیری‌ها یک نفر از مردم و 10نفر از نیروهای نیروی انتظامی زخمی شدند.



بانه،سردشت و مریوان

طرح تخفیفی برای کولبران


زمستان سال95 انتشار تصاویری از کولبران فوت شده در برف و بوران شهرستان‌های مرزی ایران و عراق افکار عمومی را جریحه‌دار کرد. 4نفر از سردشت در این اتفاقات فوت شدند. هنوز وعده‌های وزارت کار برای بیمه این کولبران محقق نشده بود که شهریورماه96 شلیک هنگ مرزی نیروی انتظامی منجر به کشته شدن 2نفر از کولبران بانه‌ای شد. این اتفاق ازجمله کشته شدن یک جوان کولبر دیگر از سردشت در مهرماه تکرار شد. اقدام نهایی وزارت کشور و نیروی انتظامی در بستن مرزهای کولبری، اعتراضات بانه، سردشت و مریوان را برانگیخت و وزارت کشور برای حفظ معیشت کولبران  طرح تخفیف ترانزیتی را به دولت برده است.



شبکه بزرگ کولبری

وزیر کشور: کولبری یک شبکه بزرگ است. در زمان تحریم اجازه داده شود، برخی کالاها از مناطق مرزی وارد کشور شود که این کار ادامه یافت و به شبکه بزرگ تجاری تبدیل شد. در این موضوع 90درصد کالاها از داخل خاک عراق وارد کشورمان نمی‌شود؛ یعنی کالاها به‌عنوان کالای ترانزیتی به عراق وارد می‌شود و سپس این کالاها از طریق کولبران به کشور برمی‌گردد چون کالاهای ترانزیتی حقوق گمرکی خیلی کمی دارند. برخی از این کالاها در شهرهای مرزی و برخی کالاها هم در تهران و شهرهای بزرگ به فروش می‌رسد؛ بنابراین یک شبکه‌ای از تاجر، کولبر، سیستم حمل‌ونقل، خرده‌فروش، دلال و مسافران ایجاد شده است. وی با بیان اینکه ما جلوی این کار را گرفتیم ولی مردم شهرهای غربی تحصن کردند، ادامه داد: ما نمی‌خواستیم کولبران و خرده‌فروشان را نادیده بگیریم؛ بنابراین طرحی با همکاری سایر وزارتخانه‌ها به دولت بردیم تا تخفیف سود بازرگانی به کولبران داده شود و این کار در حال انجام شدن است؛ البته این راه‌حل را راه‌حل مناسبی نمی‌دانیم.





رحمانی‌فضلی با اشاره به موضوع اعتراضات مردم برخی شهرهای جنوبی کشور بر سر کمبود آب اظهار کرد: این اعتراضات امنیتی نیست. از نظر من اعتراضاتی که صورت گرفته است اصلا سازمان‌یافته یا تشکل سازمان‌یافته از قبل نیست. ما در یک منطقه بیایانی و نیمه بیایانی هستیم. در این شرایط هرکاری بکنیم نمی‌توانیم آب اضافی تولید کنیم. باید از همین مقدار که هست خوب استفاده کنیم.





توضیحات وزیر کشور درباره بحران آب،‌تجمعات و حضور بانوان در استادیوم



 اعتراض را به‌صورت مستقل بررسی کرده‌ایم و به نتیجه رسیده‌ایم. شرایطی ایجاد شده است که بهره‌برداران یک حوزه پس از اینکه مطالبات‌شان به نتیجه نرسیده و رضایت به‌دست نیاوردند به خیابان‌ها آمدند؛ مثل بازاری‌ها، کامیون‌داران یا همین مسئله اخیر آب اما اگر به‌صورت پیوسته اعتراضات را بررسی کرده و ریشه‌های اجتماعی و سیاسی آن را دنبال کنیم به نتیجه متفاوتی می‌رسیم. وزیر کشور گفت: مجوزها اگر پاسخگو باشند و امنیت را برقرار کنند با اعتراضات مشکلی نداریم. وقتی اعتراضات به کف خیابان می‌رسد، افرادی پیدا می‌شوند که هیجانی می‌شوند و افرادی هستند که سوءاستفاده می‌کنند.




وزیرکشور گفت: من مسئول رفتن بانوان به ورزشگاه نیستم، بلکه مسئول امنیت کشور هستم. اگر نهادهای مسئول در این زمینه از ما درباره تأمین امنیت ورود زنان به ورزشگاه سؤال کردند ما حتما جواب آنها را می‌دهیم. رحمانی‌فضلی در ادامه گفت: برخی‌ها از سر نگرانی یا دلسوزی می‌گفتند که نسبت به برگزاری تماشای فوتبال در استادیوم آزادی نگرانی امنیتی و اخلاقی دارند.

 من تشکر کردم از نگرانی آنها، ولی گفتم چون ما ۱۴ خرداد، روز قدس، شب‌های احیا و عید فطر تسلط نیروهای امنیتی، انتظامی، قضایی و اطلاعاتی را بر اوضاع داشتیم، تأیید می‌کنم اگر مردم به ورزشگاه بروند، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید