• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 11 بهمن 1402
کد مطلب : 217261
+
-

هزینه‌های تعمیر مبل

قبل و بعد از تعمیر مبل باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

هزینه‌های تعمیر مبل

این روزها خرید مبلمان جدید و با کیفیت خوب هزینه زیادی به همراه دارد که با توجه به اوضاع اقتصادی جامعه، بسیاری از خانواده‌ها توان تهیه آن را ندارند.  در عین حال مبلمان از اجزای اساسی در دکوراسیون منازل به شمار می‌رود که ممکن است بعد از چند سال استفاده، بر اثر ضربه و نشستن زیاد، فوم یا اسفنج آن، خراب شود یا اسکلت و چارچوب مبل دچار آسیب‌دیدگی شود یا اینکه رنگ پارچه یا چوب آن تغییر کند.  در این میان، تعمیر مبل می‌تواند گزینه جایگزین خوبی برای حفظ بودجه خانوار باشد.  درواقع، این روزها که قیمت مبلمان نو نسبت به سال‌های گذشته چندبرابر شده است، می‌توان با پرداخت هزینه کمتر، مبلمان خود را تعمیر و نونوار کرد.  اما نکته مهم آن است که با توجه به افزایش قیمت مواداولیه ساخت مبل مانند چوب و فوم و اسفنج و رنگ، تقلب و تخلف در بازار تعمیر مبل زیاد شده است. با علی رضانژاد، کارشناس تعمیر مبل، درباره تقلب‌هایی که ممکن است در بازار تعمیر مبل صورت بگیرد، هزینه تعمیر مبل و نکات مهم هنگام تعمیر مبل، صحبت کرده‌ایم.

چه مبلی را می‌شود تعمیر کرد؟
تقریبا هر مبلی را می‌شود تعمیر کرد. حتی اگر اسکلت مبل شکسته شده باشد. اما اگر خوردگی و شکستگی مبلی زیاد باشد آن را نمی‌شود تعمیر کرد.
آیا اصلا تعمیر مبل به صرفه است؟
به خاطر گرانی مبل، برخی‌ها ترجیح می‌دهند که داشته‌های خود را نگه دارند و تعمیر کنند. چون در حال حاضر استدلال خیلی‌ها این است که اگر مبلمان مستعمل خود را بفروشند دیگر نمی‌توانند دوباره مانند آن را بخرند. این حرف درستی است چون در برخی مدل‌های مبلمان مثلا اگر مبلمانی مدل گوشواره باشد یا منبت‌کاری شده باشد، باید بالای 100میلیون تومان پول برای خرید مشابه آن پرداخت کرد. از طرف دیگر، برخی کارهای قدیمی به لحاظ کیفیت اصلا قابل مقایسه با کالاهای امروزی نیستند و نظیر ندارند. به همین دلیل برخی ترجیح می‌دهند مبلمان خود را تعمیر کنند و برایشان به صرفه است.
وضع بازار تعمیر مبل این روزها چگونه است؟
بازار ما نسبت به سال گذشته خوب نیست اما با این حال بازار تعمیرات مبل خیلی بهتر از بازار نو است و کار همیشه هست.
تعمیر مبل چقدر هزینه بر می‌دارد؟
مواد اولیه تولید مبلمان بسیار متنوع است و قیمت‌ها هم مختلف است. اما به‌طور کلی کسی که می‌خواهد مبلمان خود را تعمیر کند باید هزینه تعویض پارچه، هزینه رویه‌کوبی، هزینه تعویض فوم یا اسفنج و هزینه تعمیر چوب و رنگ‌کاری آن را پرداخت کند. در نهایت، دستمزد تعمیرکاران هم به این موارد اضافه می‌شود.
قیمت و دستمزد تعمیر مبل مشخص است؟
خیر، قیمت‌ها به نوع مبلمان و میزان کاری که نیاز دارد و همچنین هزینه‌هایی که برای تعمیر لازم است پرداخت شود، بستگی دارد. اما به‌طور کلی، ارزان‌ترین تعمیرات مبل مربوط به مبلمان استیل است که پشت کار ثابت است. در مورد مبلمان راحتی مانند مبلمان راحتی مالزی و چستر چون کار زیادی می‌برند و پارچه زیادی مصرف می‌شود، هزینه تعمیرات به نسبت بیشتر تمام می‌شود. تعمیر مبلمان کلاسیک هم که چوب بیشتری دارند و منبت دارند کار سنگین‌تری است و بالطبع هزینه بیشتری می‌طلبد.
چه تخلفاتی در بخش تعمیرات مبل ممکن است رخ دهد؟
متأسفانه تخلفات در این بخش زیاد است. چون روی کار نهایی، پارچه کشیده می‌شود ممکن است هر تخلفی رخ دهد و مشتری بعدها متوجه آن شود. برای مثال، به مشتری عنوان می‌شود که اسفنج 30کیلویی یورتان که بهترین نوع اسفنج است، برای تعمیر مبل استفاده خواهد شد اما به جای آن اسفنج 17کیلویی که ارزان‌ترین نوع اسفنج است، استفاده می‌شود. فوم‌های موجود در بازار هم در درجه‌های مختلف یک، دو و سه به فروش می‌‎روند. علاوه بر استفاده از فوم با کیفیت پایین، ممکن است تعمیرکار تقلب کند و از فوم دست دوم استفاده کند. یکی دیگر از تخلفات این است که رنگ اکلیلی بی‌کیفیت استفاده شود یا تعمیرکار زیر کار را خوب درنیاورد و ترک و شکستگی مبلمان رفع نشود.
برای کسانی که این روزها قصد تعمیر مبلمان خود را دارند چه توصیه‌ای دارید؟
ما تعمیرکار هستیم اما همواره به اطرافیان و آشنایان خود تأکید کرده‌ایم که در وهله اول مبل ارزان نخرند. مبل ارزان، ممکن است حتی تا 6‌ماه هم دوام نیاورد چون مواداولیه مبلمان ارزان بی‌کیفیت است. در مبلمان ارزان، چوبی که استفاده می‌شود مقاوم نیست و زود خراب می‌شود. همچنین از اسفنج بی‌کیفیت استفاده می‌شود که در زمان کم، صاف می‌شود و مبلمان نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. بعد از آن اگر قصد تعمیر مبل خود را داشتند حتما به تعمیرکاران مجاز و کاربلد و خوشنام مراجعه کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید