• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 10 بهمن 1402
کد مطلب : 217197
+
-

نردبان‌ها باید به طبقه‌های بالا برسند

آتش‌نشانی شهر بمبئی در 10سال گذشته نردبان‌‌های 70متری، 80متری و 90متری فنلاندی را به‌کار گرفته است. مقامات آتش‌نشانی این شهر اعلام کرد‌ه‌اند که نردبان‌های 90متری خریداری شده می‌توانند تا طبقه 30برج‌ها برسند. مشکل استفاده از این نردبان‌ها به وزن خودروی آنها هم برمی‌گردد که بیش از 45تن وزن دارند و به‌سادگی نمی‌توانند در خیابان‌ها حرکت کنند.
در مقابل آتش‌نشانی شهر دوبلین اعلام کرده است که درصورت بروز حریق در برج‌های بلند قادر نیست با استفاده از نردبان امدادرسانی کند؛ زیرا بلند‌ترین نردبان موجود آنها 30متر است که فقط به طبقات 7 و 8 ساختمان‌ها می‌رسد؛ درحالی‌که بلندترین ساختمان این محدوده 22طبقه است. مشکل دیگر این است که مأموران آتش‌نشان فعلی تجربه‌ای از اطفای حریق در طبقات بالایی ساختمان‌ها ندارند و اگر در ساختمان‌های بیشتر از 20طبقه آتش‌سوزی رخ دهد بعد از 20دقیقه دیگر فرصتی برای نجات جان افراد باقی نمی‌ماند. همچنین به‌دلیل قدیمی بودن ساختمان‌ها و اطمینان نداشتن از مقاومت مصالح به‌کار رفته در مقابل شعله‌های آتش باید همه ساکنان تخلیه شوند.
چین به‌دنبال فناوری‌های جدید برای اطفای حریق است و در تصویری که از تمرین‌های نیرو‌های آتش‌نشانی این کشور منتشر شده است، چند پهپاد که به شیلنگ آب وصل شده‌اند در حال خاموش کردن آتش در طبقه‌های بالایی یک ساختمان هستند. البته نظر‌ کارشناسان درباره استفاده از پهپاد‌‌ها متفاوت است و گروهی عقیده دارند به‌دلیل وزن شیلنگ این پهپاد‌ها نمی‌توانند زیاد اوج بگیرند یا اینکه تنها آتش روی نما را خاموش می‌کنند و جریان آب آنها به درون ساختمان نمی‌رسد. با این حال استفاده از پهپاد در دیگر نقاط جهان هم آزمایش شده است. در کشور پرتغال پهپاد‌های آتش‌نشانی در حال طی کردن مراحل آزمایشی هستند تا بتوان با استفاده از آنها مستقیما از بالا روی شعله‌های آتش آب پاشید. پرتغال به‌دلیل گرمای هوا با خطر آتش‌سوزی روبه‌رو شده و به‌دنبال روش‌هایی برای مهار این حادثه احتمالی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید