• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 بهمن 1402
کد مطلب : 216713
+
-

قصاص قبادلو؛ خط پایان فریب‌خوردگان رسانه‌ای

داخلی
قصاص قبادلو؛ خط پایان فریب‌خوردگان رسانه‌ای

۴۸۷ روز پس از شهادت یکی از مأموران یگان امداد در جریان درگیری‌های خیابانی، عامل این جنایت که  بنابر اعترافات خودش تحت تاثیر القائات رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی معاند به ماموران حمله کرده و باعث شهادت یکی از آنها شده بود، در زندان قزل‌حصار قصاص شد.  به گزارش همشهری، ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱، درحالی‌که شماری از مأموران پلیس در سطح شهر پرند، در حال کنترل عاملان درگیری‌های خیابانی بودند، پسر جوانی تحت تاثیر رسانه‌ها، شبکه‌های معاند و اوباش رسانه‌ای سوار بر یک خودروی پیکان سفیدرنگ با سرعت زیادی به‌سوی مأموران موتورسوار یورش برد. او مأموران را با خودرواش زیر گرفت و قصد فرار داشت که توسط شاهدان و سایر مأموران دستگیر شد. در جریان این حادثه 6نفر از مأموران به‌شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شدند اما یکی از آنها به نام فرید کرم‌پور بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید.
به‌دنبال این حادثه با اعلام شکایت اولیای دم شهید کرم‌پور رسیدگی قضایی به این پرونده آغاز شد. عامل قتل که محمد قبادلو نام داشت وقتی تحت بازجویی قرار گرفت اعتراف کرد که به‌طور عمدی و با هدف آسیب زدن به مأموران پلیس دست به این کار زده است. در این شرایط پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در جلسه محاکمه اتهامات قبادلو قتل عمد، شروع به قتل 5 مأمور نیروی انتظامی، صدمه بدنی به آنها و تخریب عمدی اموال متعلق به نیروی انتظامی اعلام شد. قضات دادگاه پس از بررسی محتویات پرونده متهم را گناهکار تشخیص داده و با توجه به درخواست اولیای دم او را به قصاص محکوم کردند. قضات دادگاه همچنین بابت اتهام «شروع به قتل عمد» مأموران یگان امداد از طریق برخورد عمدی به وسیله خودرو به قصد قتل آنها متهم را به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و بابت اتهام «تخریب عمدی» ۶ دستگاه موتورسیکلت  سازمانی یگان امداد فرماندهی انتظامی شهرستان رباط کریم، به جبران خسارت و یک و نیم‌سال حبس تعزیری محکوم کردند که در مورد مجازات‌های تعزیری، فقط مجازات اشد قابل اجراست.
به‌دنبال صدور این حکم متهم و وکلای مدافعش به آن اعتراض کردند و پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد. با این حال حکم دادگاه در دیوان نیز تأیید و همه‌‌چیز برای اجرای حکم مهیا شد. در شرایطی که شمارش معکوس برای اجرای حکم آغاز شده بود با نامه پزشک معاینه‌کننده به رئیس قوه قضاییه و قضات دیوان عالی کشور و وکلای متهم اجرای حکم متوقف شد. هرچند رئیس‌کل دادگستری استان، تجویز اعاده دادرسی را موجب تضییع حق اولیای دم می‌دانست اما رئیس قوه قضاییه با اعاده دادرسی موافقت کرد و پرونده بار دیگر به دیوان عالی کشور فرستاده شد.
در دور تازه رسیدگی به این پرونده در دیوان عالی کشور، قضات دیوان تقاضای اعاده دادرسی متهم را رد و حکم قصاص را تأیید کردند. در چنین شرایطی بود که صبح سه‌شنبه حکم قصاص متهم در زندان قزل‌حصار اجرا شد.
این حکم با وجود بررسی چند باره پرونده حاشیه‌هایی را به‌دنبال داشت. ازجمله اینکه ادعا شد قبادلو دچار اختلالات روانی بوده است. در همین ارتباط مرکز رسانه قوه قضاییه در گزارش اعلام کرد: طبق معاینات و بررسی‌های پزشکی قانونی علائم و شواهد از اختلال عمده روانشناسی که باعث فقدان قوه تمیز و کنترل اراده محمد قبادلو شود در زمان وقوع جرم در نامبرده مشاهده نشده و او مسئول اعمال و رفتار خود بوده است. همچنین اتهامات محمد قبادلو در 2 دادگاه مستقل مورد بررسی قرار گرفت. یک پرونده متهم در دادگاه کیفری یک استان تهران به اتهام «قتل عمد» و پرونده دیگر در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه مأموران موتوری نیروی انتظامی» با اصابت خودروی سواری مورد بررسی قرار گرفت. او در دادگاه انقلاب نیز به اتهام افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه مأموران موتوری نیروی انتظامی به اعدام محکوم شد که به‌دلیل اعاده دادرسی متهم، قرار توقف اجرای حکم اعدام تا زمان صدور حکم دادگاه کیفری در پرونده قتل عمد صادر شده بود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید