
کنترل الکترونیکی خطوط ویژه اتوبوس

مهدی اسماعیلپور ؛ روزنامهنگار
در حال حاضر خطوط ویژه اتوبوس به روش سنتی و با حضور مأموران پلیس یا نیروهای شهرداری تهران کنترل میشود اما بهزودی روش کنترل سنتی جای خودش را به کنترل هوشمند خواهد داد تا از طریق نصب دوربین و راهبندهای الکترونیکی، جلوی ورود وسایل نقلیه غیرمجاز به خطوط بیآرتی و پیامدها و حوادث ناشی از آن گرفته شود.
کنترل هوشمند بهجای روش سنتی
سرهنگ احسان مؤمنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ:حدود ۴ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران تردد میکنند و کنترل همه آنها به روش سنتی و با نیروی انسانی ممکن نیست. بهترین روش کنترل هوشمند از طریق نصب دوربین و راهبندهای الکترونیکی است. چراکه بسیاری از موتورها مشکل پوشش پلاک دارند که باعث میشود تخلفشان از چشم دوربینها دور بماند. همچنین وقتی کنترل هوشمند شود نیروی انسانی ای که اکنون مشغول کنترل خط ویژه است، روی تخلفهای دیگر ازجمله پوشش پلاک متمرکز میشود.
کنترل هوشمند خطوط ویژه با دوربین
پوریا علیمردانی، مدیرعامل شرکت حملونقل و ترافیک شهر تهران: شهرداری تهران برای کنترل خطوط ویژه که افزایش خدماترسانی حملونقل عمومی و همچنین کاهش تخلفات و حوادث را بهدنبال خواهد داشت، نصب دوربین و هوشمندسازی را در دستور کار دارد. در همین رابطه، قراردادهای مربوط به نصب دوربین و کنترل هوشمند، از طریق شرکت کنترل ترافیک شهر تهران بسته شده و نصب تعدادی از آنها تا پایان سال انجام میشود و این فرایند با نصب دوربینهای بیشتر ادامه خواهد داشت. بههرحال بهترین راه برای کنترل خطوط ویژه کنترل هوشمند ازطریق دوربینها است و قطعاً این روش بیشترین بازدارندگی را خواهد داشت.
۱۰۰ دوربین جدید نصب میشود
حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران:نصب حدود ۱۰۰ دوربین را برای کنترل هوشمند خطوط بیآرتی در برنامه داریم که ۴۰ دوربین با اولویت خطوط یک، ۵ و ۱۰ بیآرتی تا پایان سال نصب میشود و بقیه هم سال آینده پیگیری خواهد شد. همچنین راهبندهای الکترونیک هم به شکل پایلوت در حال اجرا است و درصورت موفقیتآمیز بودن سال آینده در نقاط حساس ازجمله در بزرگراه امام علی(ع) و خیابان آزادی نصب خواهد شد.