• سه شنبه 13 آبان 1404
  • الثُّلاثَاء 13 جمادی الاول 1447
  • 2025 Nov 04
سه شنبه 13 آبان 1404
کد مطلب : 266431
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/XoQvk
+
-

نوسازی بی آر‌تی با 750 اتوبوس و 75مترو باس

روزهای آینده اتفاقات خوبی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت رخ می‌دهد

گزارش
نوسازی بی آر‌تی با 750 اتوبوس و 75مترو باس

پریسا نوری | روزنامه‌نگار 

احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، صبح دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه  خبر‌های خوبی به مردم پایتخت داد. او با بیان اینکه این شرکت در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری نزدیک به 1800دستگاه اتوبوس داشت که نزدیک 1000دستگاه در خطوط فعال بودند، تأکید کرد که از سال۱۳۹۲ به بعد اتوبوس جدیدی وارد شهر نشده بود و همین باعث شده که میراثی از اتوبوس‌های فرسوده و دور از‌ شأن شهروندان را تحویل بگیرند. در ادامه اهم صحبت‌های او را می خوانید.

 ۶۰درصد اتوبوس‌های سفارشی تحویل داده شده است
براساس آماری که در اختیار ما قرار دارد، از سال۱۳۹۲ به بعد اتوبوس جدیدی وارد شهر نشده و آمار نزدیک به صفر بود. همین باعث شد که میراثی از اتوبوس‌های فرسوده و دور از ‌شأن شهروندان را تحویل بگیریم. در دوره ششم مدیریت شهری با نگاه ویژه شهردار تهران به حمل‌ونقل عمومی، کاستی‌ها تقریباً جبران شد. در ماده پنجم برنامه چهارم توسعه تکالیفی در حوزه حمل‌ونقل شهری به‌ویژه برای شرکت واحد اتوبوسرانی مشخص شده و امروز به آن سمت حرکت می‌کنیم و اتفاقات بسیار خوبی نسبت به دوره قبل در این حوزه رخ داده است.

عقد قراردادهایی در شرکت واحد اتوبوسرانی در دوره ششم
تعدادی از این اتوبوس‌ها در سطح شهر مزین به شعار «این اتوبوس با پول عوارض شما خریداری شده است» در حال فعالیت هستند. این روند همچنان ادامه دارد و قراردادها با شرکت‌های داخلی نیز همچنان منعقد می‌شود و اتوبوس‌ها را به‌تدریج تحویل می‌گیریم. تا امروز ۶۰ درصد اتوبوس‌ها تحویل داده شده و مابقی نیز به‌تدریج تأمین خواهد شد.یکی از ضرورت‌های شهر تهران رفتن به سمت برقی‌سازی‌ ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود. این روند در دوره ششم تسریع و تسهیل شد و با وجود مسائل و مشکلات، تصمیمات مدبرانه باعث شد در شهر تهران ۳۹۰دستگاه اتوبوس برقی در اختیار داشته باشیم.

فعالیت حدود ۵۰درصد ناوگان هسته مرکزی شهر با اتوبوس برقی  
در گذشته اتوبوس‌های نیمه برقی در پایتخت وجود داشت که این روند ادامه پیدا نکرد و به‌تدریج از مدار خارج شدند، حل مسائل و مشکلات به دلایلی انجام نشد و اتوبوس‌های نیمه برقی از مدار خارج شدند تا امروز که اتوبوس‌های تمام برقی با انجام مطالعات وارد شهر شده اند. مفتخریم که بگوییم نزدیک به ۵۰درصد ناوگان هسته مرکزی شهر تهران را با اتوبوس‌های برقی پوشش دادیم. هسته مرکزی شهر از آلودگی هوا و ترافیک بیشتری رنج می‌برد؛ در این دوره مدیریت شهری با تدابیر شهردار تهران به سمت برقی‌سازی‌ رفتیم و تأمین اتوبوس‌های برقی به‌صورت عملیاتی انجام شد. تا پایان سال با تأمین ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در ۱۰خط دیگر به‌دنبال رسیدن به عدد ۱۰۰درصدی استفاده از اتوبوس‌های برقی با اولویت هسته مرکزی شهر هستیم و تمام اتوبوس‌های ناوگان ملکی به غیراز خطوط بی آر تی نوسازی شده‌اند.

نوسازی ۱۰۰درصدی خطوط بی آرتی
خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته تا پایان سال نوسازی ۱۰۰درصد اتوبوس‌ها را در تمام خطوط بی آرتی خواهیم داشت. ۴۰۰دستگاه اتوبوس دوکابین دیزلی خریداری شده نیز تا پایان سال وارد شهر خواهند شد. میانگین عمر اتوبوس‌های بی آرتی بیش از ۱۰سال است. تلاش بر این بود که سیستم سرمایشی این اتوبوس‌ها فعال باشد؛ هرچند نمی‌توان از اتوبوس‌هایی با عمر ۱۶سال انتظار داشت به خوبی در شهر فعالیت کنند. در راستای نوسازی اتوبوس‌های خطوط تندرو، علاوه بر ۴۰۰دستگاه اتوبوس دوکابین ۳۵۰دستگاه تمام برقی هایگر و ۷۵دستگاه متروباس ۲۶متری وارد این خطوط خواهند شد.

۶۰درصد از اتوبوس‌های خطوط تندرو برقی می‌شوند
چندین سال پیش یک‌بار ۴دستگاه متروباس خریداری شده بود ولی به دلایل مختلفی از آنها استفاده نشد. یکی از روش‌های جابه‌جایی مسافران در ساعات پیک استفاده از متروباس‌های ۲۶متری است. هر ۷۵دستگاه متروباس خریداری‌شده برقی هستند. در واقع ۶۰درصد از اتوبوس‌های خطوط تندروی ما برقی می‌شوند و باید ترکیبی از اتوبوس‌های برقی و دیزلی را در سطح شهر استفاده کنیم.

طی کردن ۲۸۰کیلومتر با هر بار شارژ اتوبوس‌های 12متری 
اتوبوس‌های 12متری ما با هر بار شارژ، ۲۸۰کیلومتر طی مسیر می‌کنند و در شب شارژ می‌شوند و در مصرف برق مشکلی ایجاد نمی‌کنند. همچنین به‌دنبال تکمیل مجموعه سبد شرکت واحد از محصولات مختلف هستیم. در بحث ناوگان ۱۲متری نوسازی آن در حال پایان یافتن است و برای نخستین بار است که با این حجم این کار انجام می‌شود و تمام این اتوبوس‌ها توسط شهرداری خریداری می‌شود. نوسازی ناوگان بی آرتی کامل خواهد شد و برقی‌شدن ۶۰درصد ناوگان بی آرتی ما اتفاقی است که برای نخستین بار در حال انجام است.

نوسازی ناوگان معلولان و جانبازان در دستور کار 
ناوگان معلولان و جانبازان اتوبوسرانی شهر تهران بیش از ۵۰هزار نفر مشترک از معلولان و جانبازان دارد که به آنها سرویس‌دهی می‌کند و نیاز به نوسازی در این حوزه وجود دارد که در دستور کار است. هم باید تعداد ون‌ها را به حدود ۵۰۰دستگاه برسانیم و هم نوسازی آنها را داشته باشیم؛ طرح ویژه‌ای که روی آن ‌کار می‌کنیم بحث اتوبوس‌های مدرسه است که شکل و شمایل متفاوتی دارند و کارکرد آنها جابه‌جایی محصلان است‌. در ابتدای سال تحصیلی امسال پیش‌بینی شده بود که ۲۵ تا ۳۰درصد به ترافیک اضافه شود اما امسال ۱۱درصد ترافیک کمتری شاهد بودیم و این ثمره توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

بازبینی خطوط اتوبوسرانی در دست مطالعه
وضعیت ایستگاه‌ها و خطوط نیز مورد توجه قرار گرفته است. یک طرح ویژه در خطوط در حال انجام است. برخی از نقاط که قبلا فاقد جمعیت بوده امروز صاحب جمعیت است که مشکلات حوزه اتوبوس در این نقاط را به‌طور موقت حل کردیم. بازبینی خطوط اتوبوسرانی نیز در حال مطالعه است و مبدا‌ها و مقصدها و خطوط جدید براساس نیاز امروز تهران پیش بینی  و تا پایان سال راه اندازی خواهد شد.

تولیدکننده داخلی اتوبوس برقی قرارداد را نداده است
قرارداد تولید ۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی را با یک شرکت داخلی داریم و بیش از 3سال است که این قرارداد منعقد شده اما هنوز اتوبوس داخلی برقی به ما تحویل داده نشده است و حتی قبل از قرارداد چین، قرارداد داخلی‌ها نیز بسته شده است. حدود ۲۵۰۰دستگاه قرارداد داریم اما اینکه چقدر تحویل شده مهم است. حتی به آنها زمان و مهلت دادیم؛ درصورتی که طبق قرارداد نباید با آنها ادامه می‌دادیم اما شهردار تهران تأکید داشت برای حمایت از تولید داخلی این مسیر را ادامه دهیم. البته قرار است تا پایان سال تعدادی از اتوبوس‌های برقی داخلی نیز تحویل شود.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید