• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 2 بهمن 1402
کد مطلب : 216426
+
-

طرح جابه‌جایی کلیدبه‌کلید برای ساکنان محله «ده‌ ونک»

نگاه
طرح جابه‌جایی کلیدبه‌کلید برای ساکنان محله «ده‌ ونک»

حمیدرضا صارمی؛ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران

برای ساماندهی ده ‌ونک قبلا طرحی موضعی تدوین شده بود که ساکنان این منطقه به‌دلیل عدم‌کارآمدی این طرح، علیه آن در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کردند و آن طرح توسط دیوان ابطال شد. ما مجددا برای رسیدگی به مشکلات منطقه با همکاری مشاور، طرحی را تهیه کردیم که این طرح در کمیسیون ماده 5 مطرح شد و به تصویب رسید. شهرداری تهران براساس طرح جدید وارد عمل شد و با هدف ساماندهی این منطقه مداخلات خود را آغاز کرد.
 شهرداری تهران در منطقه ده‌ ونک بیش از 3هکتار زمین دارد که برای نوسازی این منطقه فراخوان منتشر کردیم و حدود 15شرکت توسعه‌گری در این فراخوان شرکت کردند. بنای ما بر این است که در منطقه ده ‌ونک با تأکید بر زیرساخت‌های خدماتی ابتدا تعدادی واحد مسکونی تولید کنیم، سپس بناهای فرسوده و بعضا بسیار فرسوده منطقه را به‌صورت کلیدبه‌کلید جابه‌جا کنیم و از محل تملک زمین‌ها و املاکی که در حال حاضر ساکنان در تملک خود دارند، سرانه‌های هفتگانه شهری را در آن اراضی تامین
کنیم.
آورده شهرداری در این طرح، زمین و پروانه ساختمانی است و آورده شرکت‌های توسعه‌گر که پس از فراخوان به این پروژه وارد خواهند شد، عملیات ساخت و ‌سازی‌ است که قرار است در زمین‌های متعلق به شهرداری در این منطقه انجام دهند. ما سهم شهرداری و همچنین سهم شرکت‌های سازنده را به‌صورت کارشناسی شده و براساس ضوابط قانونی به مالکان املاک ریزدانه و فرسوده که بعضا فاقد سند نیز هستند، واگذار می‌کنیم و این افراد در خانه‌های ساخته شده اسکان داده می‌شوند. با این کار، اراضی و املاکی که در حال حاضر ساکنان منطقه در آنها سکونت دارند خالی می‌شوند که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این اراضی به سرانه‌های شهری در ده‌ ونک تبدیل خواهند شد.
سازمان نوسازی شهر تهران به‌طور معمول در این زمینه موفقیت‌هایی داشته و سال‌های سال نشان داده قدرت مواجهه با این موضوع را دارد. تجارب ما حاکی از آن است که مردم همیشه از چنین طرح‌هایی استقبال می‌کنند. مردم معمولا در این موارد به شهرداری اطمینان دارند و تاکنون موردی نبوده که در چنین موضوعاتی، مشارکت ما با مردم به مشکل برخورده باشد.
در حال حاضر رقم دقیقی از تعداد پلاک‌های فرسوده این منطقه وجود ندارد، چون این پلاک‌ها در پهنه‌های مختلف پراکنده هستند و در بعضی پلاک‌ها یک واحد و در بعضی پلاک‌ها 2 واحد یا بیشتر مشمول شرایط بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند، در نتیجه رقم دقیقی در دست نیست ولی پهنه‌ای که بافت غیررسمی محسوب می‌شود به‌طور کامل جابه‌جا خواهد شد. ما 3.5هکتاری را که متعلق به شهرداری است در کمیسیون ماده 5بارگذاری کردیم که طرح جابه‌جایی کلیدبه‌کلید برای ساکنان آن پهنه اجرا شود و در مناطقی که در مالکیت بنیاد مستضعفان و ارگان‌های دیگر است، مذاکره می‌کنیم و تابع ضوابط و مقررات هستیم و طبق آیین‌نامه‌های معاملاتی شهرداری عمل خواهد شد.
در این زمینه صحبت‌هایی شده، اما هنوز این مذاکرات به توافقات کامل نرسیده است. در زمینه رفع مشکلات ترافیکی که درحال حاضر گریبانگیر منطقه است نیز پیش‌‌بینی‌های لازم انجام شده و در تمام پروانه‌های بزرگ‌مقیاس، امکان‌سازی‌های ترافیکی را انجام خواهیم داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید