• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21615
+
-

بوستانی برای مشاهیر

چهره‌های برجسته همدان برای نصب تندیسشان انتخاب می‌شوند

شهری
بوستانی برای مشاهیر



حیدر صادقی| همدان- خبرنگار:

مدیران شهری همدان اخیرا تصمیم گرفته‌اند بوستانی را به نام مشاهیر ایجاد و تندیس‌های افراد برجسته استان را در آن نصب کنند. قرار است این تندیس‌ها در بخشی از باغ ایرانی نصب شود. 


مراحل پایانی

مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری همدان می‌گوید: پروژه پارک مشاهیر برای رویداد «همدان 2018» در دست اجراست و مراحل پایانی طراحی را طی می‌کند. وحید علی‌ضمیر می‌افزاید: قرار است در اجلاس تیرماه یا حداکثر آبان‌ماه رویداد گردشگری 2018 تندیس یا سردیس‌هایی از 20 تا 30 نفر از مشاهیر معاصر و گذشته همدان در پارک مشاهیر به نمایش گذاشته شوند. 

وی ادامه می‌دهد: برای انتخاب مشاهیر همدان یک مجموعه 200 نفری بسیار خوب جمع‌آوری شده است که در چند روز آینده با کار گروهی و تیمی جزئیات دقیق آن مشخص خواهد شد. علی‌ضمیر در رابطه با چگونگی انتخاب این مشاهیر اظهار می‌کند: قصد داریم با برگزاری گردهمایی تخصصی از تمامی هنرمندان برتر سراسر کشور دعوت به عمل آوریم. 
مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری همدان با بیان اینکه 2 نقطه برای ایجاد این پارک در نظر گرفته شده که یکی از آنها فضای نزدیک پارک ایرانی است و تقریبا این مکان تصویب شده است، ادامه می‌دهد: ایجاد بوستان مشاهیر در امتداد بوستان فدک در بلوار آیت‌الله نجفی نیز از دیگر پیشنهادهاست.
 قابل گسترش بودن این بوستان در آینده مورد هدف ماست تا اگر بزرگداشتی برای مشاهیر استان برگزار شد، تمام شهر را از سردیس و مجسمه پر نکنیم و همانجا بتوان کاری انجام داد. 


انتخاب55 چهره

علی جهانپور، پژوهشگر همدانی، می‌گوید: مدت‌ها پیش از من خواستند اسامی تعدادی از مشاهیر و بزرگان همدان را انتخاب کنم تا شهرداری تندیس آنها را بسازد و در بوستانی نصب کند. من هم 55 نفر را انتخاب کردم که تصویر و زندگینامه 38 نفر از آنها در تالار مشاهیر عین‌القضات نصب شد. 
وی با اشاره به ضرورت ایجاد چنین بوستانی ادامه می‌دهد: جوامع بشری هر یک ظرفیت و جایگاهی دارند که بر اساس آن بین جوامع دیگر شناخته می‌شوند. وقتی مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم همدان مفاخر و مشاهیر علمی و انسان‌های اندیشمندی داشته که نام بسیاری از آنان ماندگار و جهانی است. وقتی نسبت به جمعیت همدان سنجیده می‌شوند، متوجه می‌شویم که نسبت بزرگان و اندیشمندان این استان بیشتر از بسیاری استان‌های دیگر است. برای نشان دادن جایگاه این افراد راه‌های مختلفی وجود دارد.

 یکی از این راه‌ها ایجاد بوستان مشاهیر و نصب تندیس بزرگان در آنهاست. ساختن چنین فضایی در عموم جامعه انگیزه ایجاد می‌کند تا این افراد را بشناسند و راه آنان را دنبال کنند. 


اهمیت جانمایی مناسب

جهانپور با اشاره به موضوع مکان‌یابی بوستان مشاهیر می‌گوید: برای چنین مسأله‌ای باید به دنبال فضایی مناسب بود و محیط آمادگی پذیرش این تندیس‌ها را داشته باشد و انگیزه‌ای که جامعه را به طرف آن بکشد، بالا باشد. به طور مثال، میدان شیر سنگی بسیار مناسب‌تر از باغ ایرانی است، به دلیل اینکه دروازه همدان است و بیننده را جذب می‌کند. 
مجسمه شیرسنگی قدیمی‌ترین پیکره‌ای است که در شهر وجود دارد و تداعی‌کننده همدان باستان است. 

این فعال فرهنگی ادامه می‌دهد: این تندیس‌ها نباید رها شود. هرکجا به عنوان بوستان مشاهیر در نظر گرفته شود، باید قابل محصور شدن باشد. ما باید برای این افراد حرمت قائل شویم و از آنها حفاظت کنیم. البته اگر در شیرسنگی چنین کاری انجام شود، از دسترسی آزاد و عمومی خارج می‌شود و باید بلیت بفروشیم. 
جهانپور اضافه می‌کند: بوستان پرواز نیز از بوستان ایرانی مناسب‌تر است و ساختمانی که در آنجا وجود دارد، می‌تواند به عنوان کتابخانه و فرهنگسرا استفاده شود. 

ما به راحتی درختان را قطع و ساختمان‌ها را تخریب می‌کنیم و همه چیز را از بین می‌بریم، مبادا قابل استفاده باشد. دست ما به ویرانگری باز است. امیدوارم برای بوستان مشاهیر تدبیر بهتری اندیشیده شود و کارشناسان فکر بهتری داشته باشند. هر کجا که بوستان مشاهیر را می‌سازند، وجود آن مشاهیر است که به بوستان هویت می‌دهد. پس بهتر است از امروز به فکر آن باشیم و موزه‌ای در فضای آزاد بسازیم نه اینکه مردم پای تندیس ابن‌صلاح همدانی بنشینند و قلیان بکشند. از امروز باید پیش‌بینی و پیشگیری کنیم. 


انتخاب مشاهیر

رضوان سلماسی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان می‌گوید: مقدمات طرح ساخت بوستان مشاهیر در کمیسیون فرهنگی مطرح شده و کلیت طرح قابل دفاع است. این روزها همکاران ما در شهرداری در حال انتخاب تعدادی از مشاهیر هستند. یکی از پیشنهادهایی که برای مکان نصب این پیکره‌ها و تندیس‌ها ارائه شده، باغ ایرانی است که قابل بررسی است.  وی درباره توزیع عادلانه امکانات تفریحی و فضای سبز در شهر می‌افزاید: در شورای فعلی هدف همکاران من رعایت عدالت است و در سال گذشته نشانه‌های آن را مردم و شهروندان ما دیده‌اند. البته ما این روند را ادامه خواهیم داد و تلاش خواهیم کرد همه شهروندان از سرانه فضای سبز مناسب برخوردار باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید