• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21495
+
-

خوزستان در خاک

از میان خبرها
خوزستان در خاک




پیمان نیازی| اهواز- خبرنگار:

با وجود کاهش غلظت گردوغبار در برخی شهرهای استان خوزستان نسبت به روز جمعه، غلظت این پدیده دیروز نیز پابرجا بود در برخی شهرها همچون اهواز و رامشیر و سوسنگرد به چندین برابر حد مجاز رسید. این پدیده امروز نیز در برخی از شهرها هنوز فروکش نکرده است.
به گزارش همشهری، میزان گرد و غبار در ساعات صبح دیروز شنبه در اهواز 393، در حمیدیه 298، در اندیمشک 155، در شادگان 215، در امیدیه 227، در بندرامام 303، در بهبهان216، در شوش 221، در رامشیر343 و در شهرستان ماهشهر 200میکروگرم بر مترمکعب بود.
میزان غلظت گردوغبار در شهرستان‌ سوسنگرد به 1766 میکروگرم بر مترمکعب معادل 12 برابر حد مجاز رسید. غلظت گردوغبار دیروز در شهرستان حمیدیه نیز 12 برابر حد مجاز اعلام شد.
اما در آبادان و خرمشهر وضعیت بحرانی تر از همه شهرها گزارش شد. مردم این دو شهر که این روزها با شوری آب خانگی مواجه هستند، طی چند روز گذشته گرمای شدید و گردو خاک را هم تجربه کردند. رئیس اداره محیط‌‌ زیست آبادان گفت: غلظت گرد و غبار در آبادان و خرمشهر در روز جمعه به بیش از ۴ برابر حد مجاز رسید.

طبق اعلام هواشناسی خوزستان، این گرد و غبار خارجی و با منشا کشور عراق بود که باعث کاهش شعاع دید در برخی نقاط استان شد.
در استان خوزستان ۴۲ هزار هکتار کانون ریزگرد فوق حاد، ۱۰۰ هزار هکتار حاد و ۳۵۰هزار هکتار کانون فعال وجود دارد. کارشناسان تأکید می‌کنند که در زمان آلودگی هوا شهروندان باید تا حد ممکن در فضای آزاد حضور پیدا نکنند. سالمندان، کودکان و افرادی که بیماری قلبی و ریوی دارند به طور خاص مورد تأکید هستند که باید حضور در فضای آزاد را به حداقل کاهش دهند و تنها برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج شوند.
پدیده گرد و غبار بیش از 10 سال است به دلایل مختلف از جمله طرح‌های انتقال آب، خشکسالی، افزایش عرصه‌های بیابانی و خشک شدن تالاب‌ها در خوزستان رخ می‌دهد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید