• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21631
+
-

میانداری ورزش پهلوانی در فارس

هزینه ساخت هر یک از زورخانه های شهرستان های استان 500 میلیون تومان است

ورزش
میانداری ورزش پهلوانی در فارس




امیر عفاف|‌ شیراز - خبرنگار:

ورزشی که برای ورود به میدانش باید با تعظیم و تواضع از درگاهی کوتاه بگذری، ناگفته پیداست که احترام فراوانی دارد. صدای زنگ و ضرب می‌آید؛ رسم و آهنگ پهلوانی مرشد و میاندار ستایش می‌شود و آشوب کباده و چرخ، بینندگان دور تا دور گود را مفتون می‌کند. ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای از 4500 سال پیش تا امروز در ایران نفس می‌کشد؛ خوب هم نفس می‌کشد و به آینده‌اش از قبل، امیدوارتر است. در تقویم‌ها، دهم تیر به نام این ورزش باستانی مزین شده است تا از راه و رسم پهلوانی در روزشمارمان، ردی بر جای مانده باشد.


احداث 5 زورخانه در فارس

رئیس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای فارس این روز را گرامی می‌دارد و در خصوص تعداد زورخانه‌های شیراز می‌گوید: 30 زورخانه در شیراز و زرقان وجود دارد که متاسفانه از این تعداد، 7 زورخانه غیر فعال است. علاوه بر زورخانه‌هایی که در سطح شهر پراکنده‌اند 6 زورخانه نیز در مراکز نظامی ساخته شده است.

«محمد حسین غرقی» با اشاره به اینکه در سراسر فارس 63 زورخانه پذیرای علاقه‌مندان این رشته ورزشی است، به زورخانه‌های در دست ساخت اشاره می‌کند و می‌افزاید: 5 زورخانه در شهرستان‌های لار، صفا شهر، مرودشت، مهر و جنت شهر در دست ساخت است که امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری برسند. وی در خصوص هزینه ساخت این زورخانه‌ها اضافه می‌کند: به غیر از زورخانه شهرستان لار، هر کدام از زورخانه‌ها که به همت اداره کل ورزش و جوانان فارس ساخته می‌شوند 500 میلیون تومان هزینه دارند که شامل مجموع مخارج ساخت و ساز و تهیه زمین می‌شود.

غرقی با بیان اینکه زورخانه لار خیرساز است، ادامه می‌دهد: برای احداث این زورخانه جدا از هزینه خرید زمین، یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.


جذب نونهالان و نوجوانان

رئیس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای فارس از تلاش برای جذب نونهالان و نوجوانان استان به این رشته ورزشی خبر می‌دهد و می‌گوید: نمی‌توان گفت که وضعیت جذب این گروه‌های سنی در فارس ایده‌آل بوده، اما رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و در شهرهایی مانند شیراز، نی‌ریز، اقلید و کازرون به صورت ویژه مورد توجه نونهالان و نوجوانان قرار گرفته است.

غرقی فعالیت‌ها و اقدامات مدرسه پهلوانی شیراز را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: در این دبستان رعایت اخلاق پهلوانی در اولویت قرار دارد و کلاس‌ها با اصطلاحات پهلوانی نامگذاری شده‌اند.

وی با اعلام اینکه در روزهای یکشنبه و سه شنبه، حدود 80 نونهال و نوجوان به زورخانه‌های شیراز می‌آیند، ادامه می‌دهد: تفاهمنامه‌ای با آموزش و پرورش فارس برای ترویج ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در مدارس منعقد شده است، همچنین با رئیس هیات ورزش‌های همگانی فارس نیز جلساتی برگزار کرده‌ایم تا این ورزش از فضاهای بسته خارج و همگانی شود.


برنامه‌های هفته پهلوانی

این پهلوان در خصوص ویژه برنامه‌های هفته پهلوانی می‌گوید: در سالن پهلوان خلیل عقاب، برنامه‌های متعددی در حال اجراست که مهم‌ترین آنها تقدیر از 5 ورزشکار با تقدیم شال پهلوانی بود. غرقی با اشاره به اینکه این ورزشکاران از رشته‌های دیگر نیز بوده‌اند، می‌افزاید: یکی از این ورزشکاران دختر تکواندوکاری بود که بدون داشتن دست در ورزش معلولان درخشیده است و رهسپار مسابقات آسیایی جاکارتا خواهد شد. یکی دیگر از آنها دونده‌ای بود که در مسابقات حساس آسیایی، پس از زمین خوردن رقیب توقف می‌کند و مقام اول را از دست می‌دهد. غرقی از برگزاری آیین اختتامیه جام رمضان نیز در هفته پهلوانی خبر می‌دهد و می‌گوید: در این هفته به دیدار پیشکسوتان می‌رویم و با کمک خیران، از خانه سالمندان و برخی مؤسسات خیریه نیز سراغ خواهیم گرفت تا با مساعدت‌های هر چند جزئی، راه و رسم پهلوانی را به جای آوریم.


بانوان و ورزش زورخانه‌ای

رئیس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در پاسخ به این سؤال که قرار است چه زمانی بانوان نیز به عرصه ورزش زورخانه‌ای وارد شوند؟ می‌گوید: فدراسیون بین المللی ناگزیر است این طرح را اجرایی کند، اما به دلیل اینکه هنوز بسترهای لازم در ایران فراهم نشده این تصمیم به تعویق افتاده است.
غرقی به عنوان یکی از موافقان این طرح ادامه می‌دهد: ورود بانوان به ورزش پهلوانی در حال حاضر برای پیشکسوتان و مسئولان قابل هضم نیست. وی می‌افزاید: البته این ورزش باید برای بانوان تعدیل شود و امکانات تازه‌ای در اختیارشان قرار گیرد. غرقی پیش بینی می‌کند که استقبال بانوان از ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای قابل ملاحظه باشد و فارس به عنوان قطب بانوان کشور در این رشته ورزشی شناخته شود.


کمبود بودجه

رئیس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای نیز مانند سایر مسئولان هیات‌های ورزشی از مقدار بودجه مصوب ناراضی است و به وضعیت بودجه سال گذشته این هیات اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال 96 حدود 160 میلیون تومان هزینه داشتیم، اما مجموع بودجه تأمین شده برای این هیات از سوی فدراسیون و اداره ورزش و جوانان فارس 20 میلیون تومان بود.
وی می‌افزاید: 110 میلیون تومان از هزینه‌ها توسط حامیان مالی تأمین شد، اما هنوز 30 میلیون تومان بدهکاریم. البته در وضعیت اقتصادی فعلی کشور جذب حامیان مالی نیز بسیار دشوار شده است.


بی توجهی صدا و سیما و مطبوعات

رئیس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای فارس از عملکرد ضعیف صدا و سیما و مطبوعات انتقاد می‌کند و می‌گوید: این ورزش نیاز به اطلاع رسانی پیوسته دارد تا بتواند علاقه‌مندان را جذب و جامعه را به سمت منش‌های پهلوانی سوق دهد. «محمد حسین غرقی» برای دلیل گفته‌هایش توجه رسانه‌ها به فوتبال، کشتی و والیبال را مثال می‌زند و می‌گوید: لازم است ویژه برنامه‌ای نیز برای آموزش‌های تخصصی ورزش زورخانه‌ای با حضور کارشناسان این رشته ساخته و از رسانه ملی پخش شود تا جذابیت‌های آن مغفول نماند. وی که معتقد است از فضای زورخانه فقط در فیلم و سریال‌های مربوط به معتادان و زندانیان استفاده می‌شود، می‌افزاید: ژاپن با فیلم‌های مجلل و خوش ساخت، ورزش‌های رزمی را به سراسر دنیا صادر کرده است. غرقی اضافه می‌کند: از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس خواستیم در مستندی که قرار بود از رسانه‌های بین المللی پخش شود، صحنه‌هایی را به ورزش زورخانه‌ای در جوار حافظیه اختصاص دهند اما مورد قبول واقع نشد. البته صدا و سیمای مرکز فارس نیز برای پخش مسابقات همکاری نکرد و اعلام شد که فقط در قبال واریز پول این کار قابل انجام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید