• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21634
+
-

طرح شهرداری زنجان برای حل مشکل نخاله

در طرح جدید، نخاله‌های ساختمانی به منطقه قره داغ که در 3 کیلومتری زنجان واقع شده، منتقل می شود

شهر
طرح شهرداری زنجان برای حل مشکل نخاله




 آزاده امینی| زنجان - خبرنگار:

 نهاد مدیریت شهری به عنوان مسئول رسیدگی به معضلات شهری همواره سعی در برطرف کردن مسائلی دارد که شهروندان با آن درگیرند، موضوع نخاله های ساختمانی یکی از این مشکلات است. معمولا با هر ساخت‌و سازی که انجام می‌شود  تلی از نخاله‌های ساختمانی در گوشه و کنارمعابر انباشته شده و بعد از انتقال به خارج از محدوده رها می‌شوند.  اما این‌بار گویا مدیریت پسماند شهری راه حل جدیدی برای این موضوع در نظر گرفته است و قرار شده اتفاقات جدیدی در این حوزه رخ دهد. «هاشم نجفی» مدیر پسماند شهری در گفت‌وگو با همشهری از جانمایی باکس‌های نخاله در شهر خبر می دهد و اظهار می کند: با این کار بخش اعظمی از مشکلات شهر حل می‌‌شود، ضمن این‌که قرار است از نخاله‌ها استفاده مجدد شود. گفت‌وگوی همشهری با مدیر پسماند شهرداری زنجان را در ادامه می‌خوانید:


برنامه جدید شما برای ساماندهی نخاله های ساختمانی چیست؟

طبق برنامه‌ریزی های انجام شده قرار است از این پس نخاله‌های ساختمانی به منطقه قره داغ که در 3 کیلومتری زنجان واقع شده،  منتقل شود. روند کار به این شکل است که نخاله‌های ساختمانی ابتدا به باکس هایی که در شهر و در معابر اصلی جانمایی شده، انتقال داده شود و پس از آن به قره داغ منتقل شوند.

پس از انتقال چه اتفاقی رخ می دهد؟

بعد از انتقال، بخشی از خاک که در خاک‌برداری ها جمع‌آوری شده و همچنین بتن به مرحله بازیافت می‌رسند و برای استفاده از فضای سبز و امور عمرانی صرف می شود. نخاله‌هایی نیز که در اثر تخریب ساختمان منتقل شده است نیز دفن می شوند. هدف ما از اجرای این طرح آن است که دوباره آن‌ها را به چرخه برگردانیم. 

در حال حاضر چند باکس در شهر جانمایی شده است؟

20 باکس.

آیا در این طرح پیمانکاران وارد عمل خواهند شد یا شهرداری به تنهایی بار این مسائل را به دوش می کشد؟

این اتفاق  چون طرح نویی است،در ابتدای کار پیمانکاران با آن آشنایی نداشتند، اما در حال حاضر برخی از آن‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که در آن شرکت می‌کنند. در حال حاضر تعداد ماشین‌آلات برای جمع آوری نخاله‌ها زیاد نیست اما به طور حتم با همکاری بخش خصوصی تعداد این دستگاه ها نیز افزایش می یابد.

آیا برای انتقال نخاله ها به باکس ها از مردم هزینه‌ای دریافت می شود؟

بله، بیشتر کسانی که اقدام به انتقال نخاله از محل ساخت و ساز می‌کنند، مبلغ 50 هزار تومان به رانندگان خاور پرداخت می‌کنند که آن را جمع‌آوری کنند ولی در آخر کار معلوم نیست در کدام محدوده رها می شوند، اما در این طرح شهروندان با پرداخت 35 هزار تومان می توانند این کار را انجام دهند.

شهروندان چگونه می توانند از موضوع جمع‌آوری نخاله‌هایشان و انتقال به باکس ها اطلاعات مورد نیاز را کسب کنند و موارد موجود را اطلاع بدهند؟

همه خاک‌برداری‌ها در شهر با اخذ مجوز شهرداری انجام می‌شود، ضمن این‌که برای این کار سایتی قرار است طراحی شود که افراد با مراجعه به آن می توانند این کار را به صورت اینترنتی انجام دهند یا از طریق سامانه پیامکی این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند. در این‌جا لازم می‌دانم به اطلاع شهروندان برسانم که این طرح در مراحل اولیه به سر می برد و ممکن است برای توسعه ایراداتی داشته باشد، اما به هر حال ما در نظر داریم آن را به مرحله عملیاتی برسانیم.

توزیع غیر متوازن سطل‌های زباله به‌خصوص در مناطق پایین و محروم شهر بسیار چشمگیر است. شما علت را در چه می بینید؟

توزیع سطل‌های زباله بر عهده شهرداری‌های مناطق است و من این موضوع را قبول دارم، چرا که در بسیاری از اوقات مشاهده شده زباله‌ها دورتر از محلی است که پاکبان‌های شهرداری برای جمع‌آوری زباله در مناطق مختلف می روند و این موضوع کار آنان را با سختی مواجه کرده است.

با توجه به این‌که رویکرد شهرداری واگذاری امور به بخش خصوصی و پیمانکاران است، در حال حاضر وضعیت جذب نیرو به چه صورت است؟

واقعیت این است که در ابتدای کار افراد از این‌که با پیمانکاران قرارداد ببندند هراس داشتند، چرا که بیشتر آن‌ها 20 سال سابقه دارند و انتظار ندارند با بخش خصوصی وارد همکاری شوند، تاخیر در پرداخت حقوق و حق بیمه از موضوعاتی بود که پاکبان‌های باسابقه پیش‌تر با شهرداری قرارداد داشتند و آن‌ها را با ترس مواجه کرده بود، در حالی‌که سعی بر این است چنین اتفاقاتی رخ ندهد. از سوی دیگر افراد کمتری راغب هستند در این شغل مشغول شوند، چرا که معتقدند نمی‌توانند در جایی که زباله است و بهداشت فردی‌شان تهدید می شود کارکنند؛ به همین دلیل جذب افراد به سختی انجام می شود.

موضوع ساخت کارخانه بازیافت زباله خبری تکراری در شهر زنجان است. وضعیت این کارخانه اکنون چگونه است؟

در حال حاضر کارهای مطالعاتی زیست محیطی   روی این طرح انجام می‌شود، ضمن این‌که اکنون به دلیل تغییر اوضاع اقتصادی به تبع هزینه های ساخت آن برای سرمایه‌گذار افزایش پیدا کرده است. پیش‌تر قرار بود این کارخانه با 450 میلیارد تومان ساخته شود . از سوی دیگر اگر این کارخانه ساخته شود در زمینه ایجاد اشتغال اتفاقات خوبی رخ خواهد داد که امیدواریم به‌زودی با همکاری مسئولان این طرح به مرحله عملیاتی برسد. ضمن این‌که نماینده زنجان و طارم درمجلس در این خصوص رایزنی های زیادی را با وزارت نیرو انجام داده است.

 هر مگا‌وات برقی که از زباله تولید می‌شود به چه قیمتی به فروش خواهد رسید؟

پیش‌تر قرار بود هر مگا‌وات برق 580 تومان فروخته شود که بعدها اعلام کردند هر مگا‌وات 370 تومان قیمت‌گذاری شده است و این در زمانی که هزینه‌ها برای سرمایه‌گذار بالا رفته است باید میزان تناژ زباله را بالا برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید