• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21608
+
-

سربازی در جهان

از اجباری 11 ساله در کره شمالی تا اختیاری 7 ماهه در گرجستان

گزارش 2
سربازی در جهان

فرانسه می‌خواهد دوباره خدمت سربازی را برای تمام 16ساله‌ها در این کشور اجباری کند. به گزارش بی‌بی‌سی، این خدمت شامل یک‌ماه اردو با تمرکز روی خدمات اجتماعی و فرهنگی و یک اردوی سه‌ماهه داوطلبانه در منطقه‌ای است که شرکت‌کنندگان تشویق می‌شوند تا در امور دفاعی و امنیتی تجربه کسب کنند. ایده بازگشت خدمت سربازی به جامعه فرانسه، در دوران تبلیغات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور مطرح شد. او در آن زمان گفت که می‌خواهد شهروندان فرانسه، ‌تجربه مستقیم زندگی نظامی داشته باشند.

خدمت سربازی ‌در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و فرانسه به فهرست نسبتا بلندی در این‌باره اضافه می‌شود. اما کدام کشورها خدمت سربازی دارند؟ اینجا می‌توانید درباره برخی از آنان بخوانید:

کره‌ جنوبی

این کشور که از نظر فنی همچنان در جنگ با کره‌ شمالی است، سیستم سختگیرانه خدمت ملی سربازی دارد. همه مردانی که از نظر فیزیکی مشکلی نداشته باشند، باید 21‌ماه در نیروی زمینی، 23‌ماه در نیروی دریایی یا 24‌ماه در نیروی هوایی خدمت کنند. گزینه‌های دیگری مانند خدمت در نیروهای پلیس، نیروی ساحلی، آتش‌نشانی و همچنین برخی سازمان‌های خاص دولتی در این کشور وجود دارد.

با این حال، شهروندانی که در رویدادهای ورزشی به موفقیت برسند از این قانون معاف هستند؛ برای مثال کسانی که در رقابت‌های المپیک و بازی‌های آسیایی مدال بگیرند از خدمت سربازی معاف هستند.

کره‌ شمالی

کره ‌شمالی، ‌در میان تمامی کشورهای جهان، طولانی‌ترین مدت خدمت سربازی را دارد. در این کشور، ‌مردان 11سال و زنان 7سال به خدمت اجباری می‌روند.

اریتره

مردان و زنان جوان و ازدواج‌نکرده باید 18‌ماه خدمت ملی نظامی را سپری کنند. با این حال، خدمت سربازی در این کشور گاهی چندین سال طول می‌کشد و حتی در مواردی به‌طور نامحدود ادامه می‌یابد. براساس گزارشی که عفو بین‌الملل در سال 2015 منتشر کرده، سیستم سربازی در این کشور گاهی به سیستم کار اجباری تغییر ماهیت می‌دهد. شرایط سربازی در این کشور چنان وحشتناک است که یکی از دلایل اصلی فرار شهروندان اریتره به خارج از این کشور است.

سوئیس

در سوئیس، خدمت سربازی برای مردان 18 تا 34ساله اجباری است. در سال2013، اکثریت مردم در این کشور در همه‌پرسی لغو خدمت اجباری سربازی شرکت و با آن مخالفت کردند. (در همان سال، مردم اتریش در همه‌پرسی به خدمت سربازی اجباری نه گفتند.) این سومین بار بود که سربازی در این کشور به رفراندوم گذاشته می‌شد.

خدمت اولیه 21هفته طول می‌کشد و در ادامه، سربازان باید آموزش‌های نظامی سالانه ببینند. افرادی که به خدمت نظامی اعتراض دارند می‌توانند در امور  غیر نظامی مدتی مشغول به خدمت شوند. قانون سربازی اجباری شامل حال زنان نمی‌شود اما آنها می‌توانند به‌صورت داوطلبانه به سربازی بروند.

برزیل

سربازی در این کشور برای مردان 18ساله اجباری است و بین 10تا 12‌ماه طول می‌کشد؛ البته معافیت‌هایی به دلایل پزشکی وجود دارد. اگر کسی در دانشگاه تحصیل کند، سربازی او به تعویق می‌افتد.

معمولا تعدادی از مشمولان رد می‌شوند چون در این کشور، تعداد افراد 18ساله بیشتر از نیاز و ظرفیت ارتش است. برای ورود ارتش، ‌سربازان باید در تست‌های آمادگی جسمانی شرکت کنند.

به سربازان در برزیل حقوقی کم، غذا و جای خواب در سربازخانه‌ها تعلق می‌گیرد؛ همین موارد انگیزه خوبی به شهروندان فقیر در این کشور می‌دهد که برای خدمت سربازی ثبت نام کنند‌.

رژیم صهیونیستی

خدمت سربازی در سرزمین‌های اشغالی برای زنان و مردان اجباری است. مردان 3 سال و زنان حدود 2سال در ارتش رژیم صهیونیستی خدمت می‌کنند. این قانون شامل تمام اتباع این رژیم در داخل و خارج می‌شود. معافیت‌ها به افرادی که شرایط پزشکی خاص دارند، مهاجران تازه و برخی گروه‌های مذهبی داده می‌شود. در موارد خاص، ورزشکاران در دوره‌های کوتاه‌مدتی شرکت می‌کنند.

سوریه

خدمت سربازی برای تمام مردان سوری اجباری است. در سال2011 میلادی بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور فرمانی صادر کرد که براساس آن، مدت خدمت سربازی از 21‌ ماه به 18‌ماه کاهش یافت. کارگران دولتی که از سربازی فرار کنند، با خطر از دست‌دادن شغل خود مواجه می‌شوند. عفو بین‌الملل گزارش داده است افرادی که از سربازی فرار می‌کنند، ‌به 15سال زندان محکوم می‌شوند.

دیگر کشورها

برخی کشورها دوباره قانون خدمت سربازی را در کشورشان پیاده کرده‌اند. در سال2017، گرجستان 8سال پس از لغو قانون سربازی اجباری، قانون جدیدی را ارائه کرد. این سیستم جدید، شامل تمرین‌های رزمی برای 3‌ماه و 7‌ماه خدمت به عنوان افسران وظیفه در حمایت از نیروهای حرفه‌ای ارتش است. لیتوانی در سال2016، 8سال بعد از لغو سربازی، دوباره سربازی را اجباری کرد. براساس این قانون، ‌مردان 18 تا 26ساله باید به‌مدت یک سال در خدمت ارتش باشند. استثنائات این قانون، دانشجویان و پدران مجرد هستند. در سال2017، سوئد هم دوباره قانون سربازی را لازم‌الاجرا کرد. با این تصمیم، از بین 13هزار نفری که در سال1999 متولد شده‌اند، 4هزار نفر به خدمت سربازی فراخوانده می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید