• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 28 دی 1402
کد مطلب : 216056
+
-

فعالیت‌دوباره بازارچه مرزی شیخ‌صله

گزارش روز
فعالیت‌دوباره بازارچه مرزی شیخ‌صله

فعالیت دوباره بازارچه مرزی شیخ‌صله در ثلاث باباجانی کرمانشاه باعث اشتغال‌زایی برای 500کولبر شده‌است.
روابط‌عمومی فرمانداری ثلاث باباجانی با اعلام این خبر به همشهری گفت: «فعالیت بازارچه مرزی شیخ صله به‌علت برخی ناهماهنگی‌ها در دوطرف مرز از سوی طرف عراقی متوقف شده بود. بازگشایی این بازارچه مرزی موجب فعالیت کولبری روزانه 500نفر کارگر در معبر کولبری شیخ صله شده که درمجموع همگی از فعالیت کولبری آنان یک میلیارد تومان وارد شهرستان ثلاث باباجانی می‌شود.»
هادی محمدی درباره اقلامی که کولبران از مرز وارد این بازارچه می‌کنند، افزود: «اقلامی که در این دادوستد وارد شهرستان می‌شود 15مورد است که شامل چرخ‌گوشت، غذاساز، زودپز، میوه‌خشک‌کن، همزن، خردکن، چای‌ساز، کیک‌پز، کتری، قوری، سرخ‌کن، آبمیوه‌گیری، پتو، سشوار و گوشت‌کوب برقی است.»
بازارچه فعلی شیخ صله بسیار کوچک است که به‌گفته محمدی، به‌زودی بازارچه‌ای مناسب و مسقف برای جذب مخاطبان و رونق بازارچه مرزی شیخ صله راه‌اندازی می‌شود.
محمدی، رونق بازارچه‌های مرزی را موجب تقویت اقتصاد و معیشت مرزنشینان دانست و ادامه داد: «پیش از این جوانان شهرستان ثلاث باباجانی برای کارگری به شهرستان‌های اطراف می‌رفتند، ولی بازگشایی دوباره بازارچه مرزی شیخ صله سبب شده تا فعالیت کولبری و درآمدزایی خود را از سر بگیرند.»
بازارچه شیخ صله در شهرستان ثلاث‌ باباجانی و در نزدیکی روستای مرزی شیخ‌ صالح از سال1375 بنا شده‌است. راه اصلی آن از شهرستان جوانرود به شهرستان ثلاث‌ باباجانی 100 کیلومتر است.
ثلاث باباجانی با کشور عراق ۴۰کیلومتر مرز مشترک دارد و فعالیت تجاری و بازرگانی در گمرک و بازارچه شیخ صله در این شهرستان انجام می‌شود.
تمرکز بر راه‌اندازی و بازگشایی بازارچه‌های مرزی از ابتدای سال با هدف توانمندسازی مرزنشینان و توسعه اقتصادی جامعه مرزنشینی در دستور کار است و نوید فعالیت بازارچه‌های جدید در استان‌های مرزی تا پایان سال نیز داده‌شده‌است. 3بازارچه مرزی از ابتدای سال راه‌اندازی شده‌ و 13بازارچه مرزی نیز به‌زودی افتتاح می‌شود.‌‌ محمود اولاد، کارشناس اقتصاد پیش از این به همشهری گفته بود که هر چه تجارت بین کشورها آزادتر باشد و مبادلات سریع‌تر انجام شود، حرکت در مسیر توسعه اقتصادی نیز بیشتر در جریان خواهد بود و راه‌اندازی و رونق بازارچه‌های مرزی موجب بهبود زندگی مرزنشینان و ایجادکسب‌وکارهای جدید می‌شود؛ بازارچه‌هایی که در جبران نابرابری فرصت‌های اقتصادی در مناطق مرزی کشور، جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان و نگهداشت جمعیت در روستاهای مرزی حرف اول را می‌زند.

این خبر را به اشتراک بگذارید