• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21603
+
-

استعفای پرحاشیه شهردار کرمانشاه‌

گزارش همشهری از کش و قوس های مدیریت شهری کرمانشاه را بخوانید

مدیریت شهری
استعفای پرحاشیه شهردار کرمانشاه‌

فرحناز چراغی| کرمانشاه- خبرنگار:

«آرش رضایی» سه شنبه هفته گذشته نامه استعفای خود را به هیات رئیسه شورا تقدیم کرد. قرار است همین هفته اعضای شورای شهر کرمانشاه استعفای شهردار کرمانشاه را مورد بررسی قرار دهند و در این باره برای شهر تصمیم بگیرند. طی یک ماه اخیر خبرهایی مبنی بر استعفا و استیضاح شهردار بود که شهردار در نشستی با خبرنگاران، آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد : « استعفا نداده ام » و این خبر را تکذیب کرد. هنوز چند روزی از این خبر نگذشته بود که خبر استعفای شهردار رسید. 

رضایی 20 خرداد 95 سکان شهرداری کرمانشاه را به دست گرفت. پس از گذشت حدود یک سال با برگزاری انتخابات دوره پنجم و روی کار آمدن اعضای جدید، با وجود مخالفان سرسختی که در طیف تازه واردهای راه یافته به شورا وجود داشت، زمزمه برکناری او بازهم بود، اما در نهایت و با پافشاری برخی از اعضای قدیمی شورا ، رضایی شهردار ماند. رضایی با 8 رای موافق و 3 رأی مخالف رأی آورد و او دوباره سکاندار شهرداری کرمانشاه شد. انتقادها تا مدتی خاموش شد تا این‌که معاونت جدید عمرانی استانداری روی کار آمد. انتقاد ها به صورت جدی ازعملکرد شهردار و شهرداری در سال جدید کلید خورد. 


آغاز دوباره انتقادها

استاندار و به‌ویژه معاون عمرانی استاندار انتقادهای صریحی به شهرداری و عملکرد مطرح کردند که باعث شد که زمزمه برکناری و استیضاح شهردار در اذهان بپیچد. «مهرداد سالاری»، معاون عمرانی استاندار که خود چند دوره شهردار کرمانشاه بوده است، پس از سکانداری معاونت عمرانی استانداری از منتقدان جدی شهردار و شهرداری شد. این درحالی است که جرقه انتقادهای برخی از اعضای شورای شهر نیز از نو زده شد. 
درست زمانی که دیگر خبری از استعفا و استیضاح شهردار کرمانشاه نبود، رضایی استعفا داد. این در حالی است که برخی از اعضای شورا نسبت به عملکرد وی ابراز رضایت دارند و معتقدندکه شهردار در جایگاهش بماند بهتر است.


احمدزاده: من موافق شهردارم

«سالار احمد زاده» در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که « بنده از موافقین شهردار هستم» می گوید: در حال حاضر زمان مناسبی برای رفتن و استعفای شهردار نیست. این عضو شورای شهر در تشریح رضایت از عملکرد شهردار می افزاید: من معتقدم شهردار فردی کاربلد و توانمند است، اما این دلیل آن نمی شود که بگوییم در شهرداری هیچ مشکلی نیست.

احمدزاده اضافه کرد: این صحبت ها به معنی این نیست که انتقادی از شهردار ندارم، اما باید بدانیم مشکلات شهرداری از قبیل پرداخت دستمزد و حقوق کارکنان و ... سراسری است و همه شهردارهای کشور با این مشکل درگیر هستند. این مشکلات ، تنها مشکل شهرداری کرمانشاه نیست.

وی ادامه می دهد: هر چند باید شهردار پیگیر حل مشکل باشد و بتواند با ابتکار و خلاقیت راهکار درستی برای حل مشکلات ارائه دهد اما در این بحبوحه زمانی اگر خود شهردار هم بخواهد برود به ضرر شهر و 
مردم است.


کارها زمین می‌ماند

احمد زاده می‌گوید: این روزها، زمان طلایی کار شهرداری است و اگر شهرداری از این فر صت بهره نگیرد ، زمان از دست می‌رود و بسیاری از کارها زمین می ماند و بودجه ها هدر خواهد رفت. 
این عضو شورای شهر کرمانشاه ادامه می دهد: در این شرایط بحرانی ، نگاه های اعضای شورا باید به سمت و سوی اصل خدمت به مردم که وظیفه شهرداری باشد. با موافقت با رفتن شهردار از این اصل دور خواهیم شد. نباید در شرایطی که فصل عمران شهری است با موافقت با استعفای شهردار فرصت سوزی‌ کنیم، بنابراین باید شهردار بماند.
وی با بیان این‌که به نظرات و دیدگاه دیگر اعضای شورای شهر و منتقدان احترام می‌گذاریم، می گوید: برخی از اعضای شورا مطالبات کلانی از شهردار دارند که در دل مدیریت شهری نمی‌گنجد. احمدزاده ادامه می دهد: اگر اختلاف نظر نباشد ، پویایی رقم نمی خورد، اما باید بدانیم کی و کجا نظر داد. در حال حاضر با موافقت با استعفای شهردار به مردم ضرر خواهیم رساند، چون فصل عمرانی شهرداری است و از یک ماه پیش این برنامه کلید خورده است.

وی با تاکید بر این‌که می دانیم شهرداری مشکلات زیادی دارد و کامل نیست ، می افزاید: با به تنگنا گذاشتن شهردار ، تنها مردم متضرر می شوند که پسندیده نیست. احمد زاده می گوید: معتقدم باید شهردار بماند و پس از فصل عمرانی درباره ماندن و یا رفتن وی تصمیم گرفت. شهرداری برای فصل جدید عمرانی توانسته 42 میلیارد تومان جذب کند که با تنگ کردن عرصه بر شهردار و ایجاد کش‌و‌قوس‌ها ، این بودجه را از دست خواهیم داد.نباید احساساتی تصمیم گرفت، چراکه تجربه نشان داده اگر این‌گونه تصمیم بگیریم از چاله به چاه خواهیم افتاد. بنابراین از شهردار درخواست می کنم که استعفایش را پس بگیرد. 


باید منتظر جلسه شورا بمانیم

«سید احسان احسانی» دیگر عضو شورای شهر نیز که نظرش را به جلسه شورا موکول می کند، می گوید: من از مخالفان شهردار در دور پنجم شورای شهر بودم و مخالف ادامه کار ایشان در دوره جدید نبودم، چرا که طی مدت فعالیت شان نتوانستند خواسته ها و مطالبات مردمی را برآورده کنند. اما با این وجود به رأی 8 نفر عضو شورا که به ایشان برای ادامه کار رأی مثبت دادند، احترام گذاشتم. این عضو شورای شهر معتقد است که در حال حاضر نمی تواند درباره ماندن و رفتن شهردار به تنهایی و به شخصه نظر دهد. احسانی می گوید: در جلسه رسمی شورا باید به یک اجماع نظر برای موافقت یا مخالفت با استعفای شهردار رسید و همه مشکلات و کم و کاستی ها را در نظر داشت تا تصمیم درستی در این باره گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید