• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215616
+
-

‌تلاش ما ارتقای توانایی‌های بانوان شهرمان است

گفت‌وگو با نسیم‌السادات محبوبی‌شریعت‌پناهی‌، رئیس اداره مشاوره مدیریت خانواده:

‌تلاش ما ارتقای توانایی‌های بانوان شهرمان است

توانمندی زنان مقوله‌ای مهم در جامعه امروز به شمار می‌آید که دراین‌باره شهرداری تهران برای بالفعل شدن استعداد و توانایی بانوان جامعه اندیشه کرده تا بتواند با برنامه‌ریزی ‌در این حوزه قدم مثبتی برای بانوان و جامعه بردارد؛ بنابراین یکسری از افراد را به‌عنوان مشاور و مددکار برای نشان دادن مسیر به بانوان در اداره مشاوره مدیریت خانواده درنظر گرفته‌اند که بانوان با حضور در این اداره می‌توانند با دریافت راهنمایی و مشاوره کسب‌وکار موفقی را استارت بزنند. سری به این اداره زدیم و از نزدیک با نسیم‌السادات محبوبی‌شریعت‌پناهی، رئیس اداره مشاوره مدیریت خانواده درباره فعالیت‌های این اداره به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.


درباره رسالت اصلی این اداره  به‌عنوان سؤال نخست توضیح بدهید؟
عمده فعالیت این اداره مربوط به ارائه خدماتی همچون ارائه خدمات مشاوره و مددکاری است که در قالب طرح خانواده‌یار با اولویت زنان سرپرست خانوار در مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران انجام می‌شود. اولویت دوم و سوم طرح خانواده‌یار به‌ترتیب برای خانواده‌های کم‌برخوردار و پرسنل شهرداری تهران است؛ به‌طوری‌که افراد از این خدمات می‌توانند به‌صورت رایگان استفاده کنند. فعالیت دیگر اداره مربوط به بخش نیازسنجی و مددکاری می‌شود. در این بخش نیازهای مراجعان ما یعنی زنان سرپرست خانوار و زنان کم‌برخوردار ابتدا در مناطق 22گانه توسط اداره امور بانوان شناسایی می‌شود و سپس یک مجموعه برنامه‌ریزی فردی برای توانمندسازی تک‌تک زنان سرپرست خانوار تهیه و در نهایت در این مسیر هدایت می‌شوند. این بسته‌ها شامل برنامه‌های آموزشی، اشتغال و نیازهای آموزشی و توانمندسازی تحصیلی فرزندان زنان و چه بسا در مورد آموزش‌های مهارتی فرزندان آنهاست. در نهایت آنکه با توجه به ظرفیت سامانه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران، پروفایل فردی و خانوادگی برای آنان ایجاد شده و مسیر رشد و ارتقای توانمندی آنان و فرزندانشان مورد بررسی و رصد قرار می‌گیرد.

آیا برنامه‌ای هم  برای خانواده‌ها دارید؟
بله بخش سوم فعالیت‌های این اداره به حوزه خانواده اختصاص دارد؛ بنابراین پروژه‌هایی هم برای توانمندسازی خانواده‌های تهرانی داریم. معمولا رویکرد این پروژه‌ها خانواده‌محور است که به‌صورت فردی یا خانوادگی طراحی شده‌اند، اما درواقع هدف از این نوع مدل طراحی دیده شدن تمام اعضای خانواده کنار هم است و به‌خصوص خانواده‌هایی که زن سرپرست اصلی خانواده است و پروژه‌های خانواده‌محور در جهت تقویت ارتباطات درون‌خانوادگی، رفع تناقضات و ارتقای کیفیت زندگی خانوادگی، فرزندپروری در خانواده طراحی می‌شوند.

استقبال خانواده‌ها از خدمات مشاوره «خانواده‌یار» چگونه بوده است؟
در حال حاضر خدمات مشاوره روانشناسی در سطح مناطق 22گانه در قالب طرح خانواده‌یار برای دوره سوم در حال برگزاری است و خوشبختانه در 2دوره گذشته با استقبال بی‌نظیر خانواده‌ها روبه‌رو شدیم. این طرح در این دوره به‌صورت متمرکز برگزار می‌شود. براساس آنچه پیش‌تر مطرح شد، خدمات تخصصی به‌صورت رایگان به خانواده‌ها ارائه می‌شود تا بتوانند مشکلات خود را شناسایی کنند و سپس در مرحله بعد آنها را برای دریافت خدمات تخصصی‌تر به مراجع تخصصی ارجاع می‌دهیم. خوشبختانه عملکرد همکارانم در اداره توانسته طرح خانواده‌یار را به یک برند تبدیل کند و استقبال شهروندان و درخواست شهروندان و پیگیری همکارانم در مناطق به ما کمک خواهد کرد که گستره خدمات در منطقه را افزایش بدهیم؛ چه در قالب ساعات خدمات، چه مکان ارائه خدمات یا در قالب تعدد مشاوران و متخصصان مشاور.

ارائه این خدمات چه نتایجی به همراه داشته است؟
سعی ما بر این است که مراجعه‌کنندگان ما به‌خصوص زنان سرپرست خانوار فقط برای دریافت حمایت به ما مراجعه نکنند، بلکه ما اینجا با رویکرد تقویت و ارتقای توانمندی‌های زنان سرپرست خانوار فعالیت‌ها را شکل می‌دهیم که توانمندی‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم. مسئله ‌مهم دیگر این است که به زنان سرپرست خانوار یاد بدهیم ضمن تلاش برای مدیریت مالی و اقتصادی خانواده بتوانند مسائل مربوط به فرزندان، یعنی مسائل تربیتی، فرهنگی و اجتماعی فرزندان را به‌خوبی مدیریت کنند. درخصوص مراجعان دیگر طرح خانواده‌یار باید عرض کنم ارائه خدمات رایگان مشاوره به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد که در گام نخست مسئله فردی یا خانوادگی را شناسایی کرده و در گام بعدی با مراجعه به مراجع تخصصی‌تر خارج از چارچوب این طرح، خدمات تخصصی‌تری را دریافت کنند.

درباره قدمت طرح اتاق خانواده یار بیشتر بدانید
این طرح برای نخستین بار در نیمه دوم سال1400 کلید خورد و در خرداد1401 پایان یافت و موفق شد به 6هزار نفر از شهروندان خدمات رسانی کند. فاز دوم این طرح در پاییز1401 آغاز شد و در سال1402 دوباره با طرح اتاق خانواده‌یار با همکاری متخصصان دانشگاهی در کنار خانواده‌ها در حال فعالیت است.

برای استفاده از این خدمات باید کجا بروید؟
شهروندان تهرانی برای بهره‌مندی از خدمات این طرح به اداره امور بانوان واقع در شهرداری منطقه محل سکونت خود مراجعه کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید