• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 23 دی 1402
کد مطلب : 215381
+
-

فرسودگی مغزهایی که نمی‌خوابند

بی‌خوابی به‌صورت مستقیم منجر به بروز اختلالاتی در مغز، قلب و عاطفه افراد می‌شود

فرسودگی مغزهایی که نمی‌خوابند

حدود یک‌سوم از کل بزرگسالان برخی از علائم بی‌خوابی شبانه را دارند و در ۶ تا ۱۰ درصد از بزرگسالان این علائم آنقدر شدید هستند که تشخیص اختلال بی‌خوابی داده می‌شود. اهمیت این مقوله باعث شده که از دهه‌های گذشته تا‌کنون مطالعات متعددی درباره آثار منفی بی‌خوابی یا کم‌خوابی انجام شود و مجموع آنها ثابت می‌کند که آسیب به سلامت جسم و روح افراد به همین دلیل غیرقابل انکار است. 3مطالعه جدید درباره آثار بی‌خوابی منتشر شده که نتایج آنها ثابت می‌کند، بی‌خوابی هم آلزایمر را در دهه‌های بعدی زندگی افراد تشدید می‌کند و هم می‌تواند اختلالات عاطفی و آسیب‌های قلبی - عروقی را به همراه داشته باشد.

بی‌خوابی و تقویت آلزایمر
براساس نتایج یک تحقیق جدید، اختلال خواب در دهه‌های 30 و 40سالگی باعث بروز مشکلات حافظه و تفکر از سن 50سالگی به بعد خواهد شد. در واقع افرادی که در سال‌های میانی زندگی خود دچار اختلال خواب شوند، به ‌احتمال زیاد در دهه‌های بعدی زندگی‌شان 2برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر مشکلات حافظه، ازجمله آلزایمر یا زوال عقل قرار خواهند گرفت. در اوایل دهه 2هزار، محققان کیفیت خواب صدها نفر را به فاصله حدود یک سال بررسی کردند. شرکت‌کنندگان در این مرحله از مطالعه، به‌ طور متوسط حدود 40سال داشتند. بیش از یک دهه بعد، بین سال‌های 2015 تا 2016محققان 526نفر از همین شرکت‌کنندگان را با استفاده از مصاحبه‌های استاندارد و آزمون‌های توانایی شناختی، ازجمله سرعت پردازش، عملکرد اجرایی، حافظه و وضعیت روحی و روانی تجزیه و تحلیل کردند. این تحقیق نشان داد که از 175نفری که بیشترین اختلال خواب را داشتند، 44نفر بعد از 10سال عملکرد شناختی ضعیفی داشتند. این تحقیق در نشریه عصب‌شناسی (مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا) منتشر شده و نتایج آن نشان می‌دهد افرادی که کمتر می‌خوابیدند یا پراکندگی خوابشان بیشتر بود، به‌طور قابل‌توجهی مرد، سیاهپوست، دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر و سابقه افسردگی یا فشار خون بالا بودند.
دکتر یولنگ، دانشیار روانپزشکی در دانشگاه کالیفرنیا و سانفرانسیسکو و نویسنده اصلی این تحقیق در یک بیانیه خبری اعلام کرد: «با توجه به اینکه علائم بیماری آلزایمر چندین دهه قبل از شروع علائم در مغز انباشته می‌شوند، درک ارتباط بین خواب و مشکلات شناختی در مراحل اولیه زندگی برای آگاهی از نقش مشکلات خواب به‌عنوان یک عامل خطر برای بیماری‌های شناختی ضروری است.».
منبع: alzheimers. org. uk

عوارض عاطفی 2 ساعت کمتر خوابیدن
براساس یک تحلیل جدید که ده‌ها تحقیق خواب را در بر می‌گیرد، تا دیروقت بیدارماندن، کم خوابیدن یا اغلب بیدار‌شدن‌در میانه خواب می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر سلامت عاطفی فرد تأثیر بگذارد. مقاله‌ای که در مجله انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده اعلام می‌کند که براساس مطالعه 154محقق و بررسی داده‌های بیش از 5700فرد 7 تا 79ساله، تغییرات در خواب و کم‌خوابی می‌تواند بر احساسات افراد و خلق و خوی آنها تأثیر بگذارد یا اضطراب و افسردگی را در آنها تشدید کند. این محققان اعلام کرده اند که کاهش خواب، کاهش شادی و احساسات مثبت، افزایش علائم اضطراب مانند ضربان قلب سریع یا نگرانی و همچنین کاهش توانایی ابراز احساسات را رقم زده است. کارا پالمر، محقق و استادیار دانشگاه ایالتی مونتانا، در بیانیه‌ای اعلام کرده که «این اختلال عاطفی حتی پس از کم شدن یک بازه زمانی 2ساعته خواب هم رخ می‌دهد.» اکثر این محققان تأکید کرده اند که هر قدر افراد خواب بیشتری از دست بدهند، عوارض عاطفی بیشتری را تجربه می‌کنند.
منبع: webmd. com

آسیب به رگ‌هایی که خواب ندارند
طبق گزارش اخیر محققان، از هر 5نفری که تا دیروقت بیدار می‌مانند 2نفرشان با سفتی سرخرگ‌هایشان مواجه هستند.
تحقیقات قبلی نشان می‌دهد افرادی که عادت‌های شبانه دارند، با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی روبه‌رو هستند. در مطالعه جدید هم ۸۰۰مرد و زن بین ۵۰ تا ۶۴ سال در 5گروه سحرخیز افراطی، سحرخیز متوسط، متعادل، شب بیدار متوسط یا شب بیدار شدید مورد بررسی قرار گرفتند. سی‌تی‌اسکن نشان داد که افراد
 شب زنده‌دار تقریبا 2برابر افراد سحرخیز حتی پس از درنظر گرفتن سایر عوامل سلامت قلب مانند فشار خون، کلسترول، وزن، ورزش، استرس و سیگار، آترواسکلروز (تصلب شرایین) داشتند.
 آترواسکلروز شامل رسوبات چربی است که در داخل رگ‌ها جمع می‌شوند و جریان خون را مسدود می‌کنند. در نهایت هم مشخص شد که در افراد با شب‌بیداری شدید، سلامت قلبی عروقی ضعیف‌تر ایجاد می‌شود که با آترواسکلروز مرتبط است.
منبع: مدیسن نت

 

این خبر را به اشتراک بگذارید