• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 21 دی 1402
کد مطلب : 215279
+
-

رفع ابهام از شایعه ابر دزدی

همشهری در گفت‌وگو با کارشناسان، ماجرای بارورسازی ابرها در ترکیه و خشکیدگی زمستانی ایران را بررسی کرد

گزارش
رفع ابهام از شایعه ابر دزدی

مجید جباری- روزنامه‌نگار

انتشار اخبار مربوط به دخالت برخی از کشورهای همسایه در تغییرات اقلیمی و کم‌بارشی ایران در بعضی رسانه‌ها و فضای مجازی جنجال زیادی به‌پا کرده است. برخی از شایعات جنگ‌های اقلیمی را مطرح و عنوان کردند که ترکیه اجازه ورود ابرهای بارشی به ایران را نمی‌دهد. بحث پربارشی کشور ترکیه و ضعیف‌شدن سامانه‌های بارشی پس از ورود به ایران به‌جایی رسید که حتی موضوع عجیب ابردزدی را هم به ادبیات محیط‌زیستی وارد کرد. حالا داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست درگفت‌وگو با همشهری از بررسی تأثیر بارورسازی ابرها در ترکیه بر کاهش بارندگی در ایران خبر داده و می‌گوید: «پاسخ به ابهامات و شبهاتی که در اين زمینه وجود دارد، نیازمند مستندات و داده‌های علمی است. بر همین اساس، سمیناری با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار کردیم و سه‌شنبه هفته آینده نیز نشست دیگری در این زمینه برگزار خواهیم کرد. اما هنوز داده‌هاي علمی و مستندات علمی برای تأیید یا رد این موضوع در دست نیست و بعد از بررسی‌های علمی، نتیجه را اعلام خواهيم كرد.»
روزنامه همشهری اما سراغ کارشناسان و مسئولان سازمان هواشناسی رفته است تا مشخص شود آیا آنطور که مطرح می‌شود ابردزدی ترکیه از ایران امکان دارد یا آنکه ترکیه در صورت بارور‌سازی‌ ابرها چه اندازه در خشکسالی زمستانی ایران تأثیرگذار است؟

تاریخچه بارورسازی ابرها در ترکیه
براساس بررسی‌های انجام‌شده در سازمان هواشناسی ایران، کشور ترکیه طی سال‌های 1991تا1995 با کمک سازمان جهانی هواشناسی، بارورسازی ابرها را با هدف افزایش بارش انجام داد. عملیات بارورسازی ابرها اما حداکثر می‌تواند 10 تا 15درصد از آب قابل بارش موجود در جبهه هوایی را تبدیل به بارش کند. این امر بدان معناست که بارورسازی ابرها تنها یک تا 1.5درصد رطوبت قابل تبدیل به بارش ابر را فعال می‌کند که این مقدار افزایش بارش در بالادست، هیچ‌گاه نمی‌تواند در پایین‌دست اثر معنادار داشته باشد. اگرچه بارورسازی ابرها در 20سال گذشته در کشور ترکیه و در محدوده حوضه آبریز دریاچه وان صورت گرفته است که به‌گفته برخی مجریان، این طرح تنها 10درصد افزایش بارندگی ایجاد کرده است اما با توجه به هزینه‌های طرح و عدم‌تحقق اهداف مورد نظر، ترکیه در سال‌های اخیر هیچ فعالیتی در زمینه بارورسازی ابرها انجام نداده است. از سوی دیگر، ناهنجاری هواشناسی بین مناطق غربی کشور با شرق ترکیه مشاهده نمی‌شود. بنابراین عملیات بارورسازی ابرها توسط کشور ترکیه تأثیر چشمگیری بر بارش‌های جوی و منابع آب ایران نداشته است. ضمن آنکه بارورسازی ابرها از سوی ترکیه در مواقعی بر ابرهای عبوری از مسیر ایران تأثیر بارشی داشته است.

پیشینه بارورسازی ابرها در ایران
سال1353 طرح بارورسازی ابرها در ایران توسط وزارت نیرو و به‌مدت 4سال با هدف افزایش ذخیره آبی سدهای لتیان و کرج و البته با بهره‌گیری از امکانات اجرایی یک شرکت کانادایی انجام شد. 30دستگاه ژنراتور زمینی و تصعیدی دور نقره با یک فروند هواپیما، بارورسازی ابرها را انجام دادند. در گزارش وزارت نیرو آمده است، میزان متوسط افزایش بارندگی در این طرح 18.5درصد بود. در سال67 نیز تجهیزات به‌جامانده از طرح به یزد منتقل شد و طی سال‌های 67 و 75 به‌صورت پراکنده با استفاده از ژنراتورهای زمینی در ارتفاعات شیرکوه، طرح بارورسازی ابرها به اجرا درآمد.

بارورسازی ابرها در چه شرایطی نتیجه می‌دهد؟
بارورسازی ابرها وقتی معنادار است که ابرهای موجود مستعد بارش باشند. البته بیان میزان افزایش بارش تحت‌تأثیر عملیات بارورسازی دشوار است و این‌کار باید با روش‌های استاندارد جهانی انجام شود. همچنین مناطقی برای عملیات بارورسازی ابر مناسب هستند که از حداقل بارش میانگین سالانه حدود 300میلی‌متر برخوردار باشند تا هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی، تجهیزات، هواپیما، هسته‌های میعان و... را پوشش دهد.

از بارورسازی ابرها در ترکیه خبر ندارم
صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا: الگوی جوی ترکیه با ایران متفاوت است. میانگین بارش ترکیه سالانه بیش ‌از ۵۰۰میلی‌متر و در کشور ما ۲۳۰میلی‌متر است که نشان می‌دهد 2کشور، ۲اقلیم متفاوت دارند. ضمن اینکه در بررسی میانگین بارش‌های 50ساله اخیر 2کشور، تغییر قابل‌توجه و محسوسي در بارش‌ها دیده نشده است. ترکیه بیش از 2برابر ایران میانگین بارندگی سالانه دارد. البته که بارورسازی ابرها در بسیاری از کشورها انجام می‌شود اما از این موضوع که آیا ترکیه در چند سال اخیر در حال بارورسازی ابرها بوده یا خیر؟ اطلاعی ندارم؛ با این حال معتقدم، این کشور نیاز به بارورسازی ابر ندارد. ضمن اینکه اگر ترکیه از این روش علمی استفاده کند، در یک محدوده کوچک تأثیرگذار است. در نتیجه می‌توان گفت،تأثیر بارورسازی ابرها در ترکیه بر بارش‌های ایران و منطقه محال است.

بارورسازی ابر از نظر علمی تأثیری بر کاهش بارش در مناطق دیگر ندارد
نیما فریدمجتهدی، دکتری آب و هواشناسی: بارورسازی ابرها در هر جای دنیا که انجام شود، به‌صورت مقطعی و در محدوده جغرافیایی بسیاركم بوده است. مطالعات نشان می‌دهد اگر بارورسازی ابر در یک محدوده موفقیت‌آمیز باشد که البته در بسیاری موارد موفقیت‌آمیز نیست تا 10درصد می‌تواند بارش را افزایش دهد. به‌صورت نظری یک جبهه هوا با میزان مشخص رطوبت، با بارورسازی ابرها رطوبتش کاهش می‌یابد و ممکن است به منطقه دیگر نرسد اما این موضوع به لحاظ عملی کاملا متفاوت است. جبهه هوا بدون ارتباط با هوای محیط اطراف خود نیست. بنابراین به لحاظ نظری اگرچه بارورسازی ابر در یک منطقه می‌تواند باعث کاهش رطوبت جبهه هوا در منطقه دیگر باشد، اما یک بسته هوا در عبور از منطقه‌ای به منطقه دیگر، می‌تواند با عبور از یک دریاچه، رطوبت بیشتری جذب کند و در ادامه راه در یک منطقه خشک، رطوبت خود را از دست بدهد. برای مثال جبهه هوایی که از منطقه اسکاندیناوی به سمت ایران حرکت می‌کند، می‌تواند روی دریای سیاه رطوبت جذب کند و در قفقاز ببارد و در ادامه خشک‌تر شود؛ اما در ادامه راه با عبور از روی دریاچه‌خزر رطوبت جذب می‌کند و بار دیگر در منطقه‌ای مثل شمال ایران، بارش دارد. در نتیجه چون به لحاظ نظری امکان ندارد که شرایط رطوبتی و آب و هوایی همه محیط‌ها الزاما یکسان باشد، بارورسازی ابرها بیشتر در فضای آزمایشگاهی و در منطقه‌ای بسیار محدود و با 10درصد تأثیر بر افزایش بارش همان محدوده امکان‌پذیر است.

بارورسازی ابرها راهکار فرار از خشکسالی نیست
سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی: بارور‌سازی‌ ابرها یک موضوع علمی است که در برخی کشورهای دنیا نیز در حال انجام است. در ایران نیز وزارت نیرو مدت‌هاست روی این موضوع کار می‌کند. سازمان جهانی هواشناسی تاکنون برای این کار توصیه‌ای ارائه نداده است. ممکن است بارورسازی ابرها سبب افزایش ۱۰درصدی راندمان بارش شود اما بارورسازی ابر راهکار عملی و موفقی برای مقابله با خشکسالی‌ها، رفع کم‌بارشی، حل مشکل کم‌آبی یک منطقه و خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در مناطقی مثل ایران نیست و در هیچ‌جای جهان از این روش برای اهداف فوق استفاده نمی‌شود. با توجه به کم‌بارشی‌های پیاپی کشور در کنار همه راهکارهای موجود برای بهبود شرایط، توصیه ما مدیریت منابع آب، صرفه‌جویی در همه بخش‌ها و برنامه‌ریزی برای تاب‌آوری با انواع سناریوهای بارشی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید