• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 19 دی 1402
کد مطلب : 215027
+
-

وسیله حمل‌و نقل جدید در بازار بزرگ تهران

بازار گردی با اسکوتر برقی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست «شهر‌گفت» اهم برنامه‌ها برای تهران آینده را تشریح کرد

گزارش
بازار گردی با اسکوتر برقی

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

مسیرهای نه‌چندان بلند و البته نه‌چندان کوتاه در تهران هست که نیازی به وسایل حمل‌ونقل گران مانند اتوبوس ندارد، مانند محدوده  بازار تهران که اگر یک اسکوتر‌برقی باشد، شهروندان پرمشغله به کارشان می‌رسند و ترافیک و نارضایتی بابت نبود وسیله نقلیه ایجاد نمی‌شود. برقی‌شدن یکی از گزینه‌ها و راهکارهای برون‌رفت از آلودگی کلانشهری چون تهران است؛ از این‌رو مدیریت شهری در دوره ششم برقی‌سازی‌ ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و ورود موتورسیکلت‌های برقی به چرخه کار و خدمت را در دستور کار قرار داده است و برای تحقق آنها اهتمام ویژه‌ای دارد. در این میان استفاده از یک نوع مد حمل‌ونقلی که البته می‌تواند جنبه تفریحی و ورزشی هم داشته باشد، بهره گرفتن از اسکوتر برقی است؛ وسیله‌ای که امروزه در برخی از کشورهای دنیا مانند چین مرسوم است و از آن در کنار دوچرخه با عنوان حمل‌ونقل پاک یاد می‌شود. در دوره گذشته مدیریت شهری اقداماتی را برای ترویج استفاده از این وسیله نقلیه پاک انجام داد، اما خیلی زود مسکوت ماند و به فراموشی سپرده شد. حالا آنطور که محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرده: «قرار است استفاده از این وسیله حمل‌ونقل توسعه یابد تا شهروندان بتوانند از آن برای تردد روزانه استفاده کنند.»
این مقام مسئول گفت که در مرحله اول به‌صورت آزمایشی این وسیله در بوستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرمزی در میان صحبت‌هایش تأکید کرد: «براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است از اسکوتر برقی در محورهای محدوده بازار هم استفاده شود.» به‌گفته او، برای عملیاتی شدن اسکوترهای برقی در تهران فراخوان داده شده تا شرکت‌های فعال در این حوزه اعلام آمادگی کنند و در نهایت فروردین 1403قراردادهای اسکوترهای برقی نهایی می‌شود.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به موتورهای برقی و اشتراکی هم اشاره کرد و گفت که موضوع بهره‌برداری موتورهای برقی پس از ورود به سازمان پایانه‌ها واگذار شده و تا 2‌ماه آینده این موضوع تعیین‌تکلیف می‌شود و می‌توان تصمیم نهایی را گرفت که قطعا از رسانه‌ها اعلام خواهد شد. محسن هرمزی در ادامه به تشریح اهم اقدامات و برنامه‌ها پرداخت.

حرکت تراموا در مسیر شرق به غرب
تراموا (قطارهای سبک شهری) مد حمل‌ونقلی است که در این دوره پیگیر عملیاتی شدن آن هستیم و تلاش می‌کنیم تا امکانات و زیرساخت‌ها را برای استفاده از این مد فراهم کنیم. براساس پیش‌بینی‌ها امیدواریم تا 2سال آینده شاهد اجرایی شدن پروژه تردد تراموا در مسیر تهرانپارس – آزادی باشیم.

خودکفایی در ناوگان ریلی
سال ۹۰ قراردادهای متروی تهران و کلانشهرها عمدتا با چین منعقد می‌شد که نتیجه آنها وجود 1290دستگاه واگن در متروی تهران است. در این قراردادها سهم ما فقط ساخت بدنه بود و هیچ دانش و تخصصی در ناوگان ریلی نداشتیم، اما در سفر اخیر به چین مقرر شد این دانش منتقل شود و حالا تهران می‌تواند بوژی و قطار ملی بسازد.

حمل‌ونقل پاک اولویت شهر
توسعه در کشور چین به سرعت انجام می‌شود و امروز شاهد هستیم بخش زیادی از ناوگان حمل‌ونقل و 40درصد از خودروها در این کشور برقی شده‌اند و دستاورد این اقدامات خروج شهر پکن از لیست شهرهای آلوده دنیا بوده است؛ بنابراین می‌توان از این تجربه موفق برای برقی کردن و توسعه حمل‌ونقل پاک که اولویت شهر و شهرداری است، استفاده کرد و باید بتوانیم از ناوگان انبوه‌بر برقی در تهران بهره‌مند شویم.

واردات 137 هزار وسیله حمل‌ونقل برقی
در سفر اخیر به چین تفاهماتی در حوزه حمل‌ونقل پاک و تامین ناوگان برقی صورت گرفت که این هفته (22دی) با سفر تیم مدیران شهری به چین منجر به انعقاد قرارداد می‌شوند و به موجب آن در سال‌های آتی شاهد ورود 2هزار دستگاه اتوبوس برقی، 25هزار دستگاه تاکسی برقی، 10هزار دستگاه ون و 100هزار دستگاه موتوربرقی خواهیم بود. تامین این ناوگان قطعا سبب کاهش آلودگی در پایتخت می‌شود.

محدوده طرح ترافیک برای خودروهای برقی
طرح ترافیک کنونی موجب شب‌مردگی شده و مرکز تهران را از کارایی خارج کرده؛ از این‌رو قرار است تغییراتی در محدوده طرح ترافیک ایجاد شود؛ البته این کار با مجوز و مصوبه شورای شهر تهران خواهد بود. برنامه‌ریزی ما ادغام محدوده طرح ترافیک و محدوده طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ) است. نکته دیگر هم توسعه و گسترش تردد خودروهای برقی در این محدوده است که این تغییرات سال آینده عملیاتی می‌شود.

افزایش ناوگان طی 2سال
در ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی عقب‌ماندگی جدی وجود دارد و به همین دلیل اقداماتی که انجام می‌شود از نظر شهروندان خیلی محسوس نیست. در دوره قبل 130دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شد، اما با تلاش‌های شهردار تهران شاهد ورود 740دستگاه اتوبوس هستیم که نشان می‌دهد طی 2سال 5برابر دوره مدیریت شهری قبل کار انجام شده است. به‌طور کلی اکنون بیش از 2هزار دستگاه اتوبوس در شهر فعال هستند و هنوز با ایده آل‌ها فاصله داریم و تلاش می‌کنیم این فاصله کمتر و کمتر شود.

رونمایی از خودروهای برقی در بهمن ماه
در این دوره واردات اتوبوس‌های برقی با حمایت و همراهی مناسب دولت پیگیری شد و بهمن‌ماه از 2دستگاه اتوبوس و تاکسی‌های برقی رونمایی می‌شود و پس از آن هر دو‌ماه حدود 200دستگاه وارد خواهد شد که می‌توان از آنها در مدار خدمت‌رسانی استفاده کرد.

بازسازی اتوبوس‌های 18متری
علاوه بر تامین اتوبوس‌های نو برای ناوگان اتوبوسرانی، موضوع بازسازی و اورهال اتوبوس‌ها را هم پیگیری می‌کنیم و تا پایان سال بازسازی 500دستگاه اتوبوس 18متری بی‌آر‌تی انجام می‌شود. اورهال 12رام قطار هم انجام شده و این فرایند همچنان ادامه دارد. با برنامه‌های پیش‌بینی‌شده قطعا تا پایان سال آینده تحولات خوبی  را در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شاهد خواهیم بود.

به‌روزرسانی گیت‌های اتوبوسرانی
در اتوبوس‌های بخش خصوصی، هنوز کارت‌خوان‌های جدید مستقر نشده‌اند و تا پایان سال همه دستگاه‌ها به‌روزرسانی می‌شوند. حدود 2هزار دستگاه کارتخوان در ناوگان اتوبوسرانی نیاز هست که قرارداد تامین هزار دستگاه منعقد شده که با کمک وزارت دفاع نصب می‌شوند.


مکث1
صدای شهر شنیده می‌شود
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران: رویداد «شهرگفت» ویژه مدیران شهری طراحی شده است و بناست به محلی برای انتقال تجارب و بیان دغدغه‌های نخبگان و کارشناسان حوزه‌های مختلف شهری بدل شود. درواقع در «شهرگفت» مردم و نخبگان حرف می‌زنند، مسئولان گوش می‌کنند. امیدواریم همین تبادل آرا و انتقال ایده‌ها موجبات ارتقای وضعیت اداره شهر و زمینه کمک به مدیران شهری برای حل‌وفصل مناسب موضوعات را فراهم آورد. درواقع در این نشست شنیده شدن صدای شهر است که توسط نخبگان بیان می‌شود و می‌تواند به‌عنوان راهکار برای برون‌رفت از مسائل شهری مورد توجه قرار گیرد.

مکث2
نشست سوم با موضوع آسیب‌های اجتماعی
حمیدرضا عسگری، دبیر اجرایی نشست «شهر گفت»: نشست «شهر گفت» رویدادی است که با هدف شنیده شدن ایده‌ها برای حل مشکلات برگزار می‌شود. نخستین نشست با موضوع حکمرانی مشارکت مردمی در امور شهری برگزار شد و دومین رویداد با توجه به اولویت‌های شهرداری تهران به موضوع حمل‌ونقل و ترافیک اختصاص داشت و قصد داریم سومین نشست را اواخر سال با موضوع آسیب‌های اجتماعی برگزار کنیم. این رویداد فرصت مناسبی است برای بیان ایده‌ها و تجارب موفق که توسط نخبگان و استادان ارائه می‌شود و قطعا دستاوردهای آن گذر از مشکلات شهر خواهد بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید