• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 14 دی 1402
کد مطلب : 214535
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2RQKK
+
-

نجات بیماران با انتقال مترو به بیمارستان

نجات بیماران با انتقال مترو به بیمارستان

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

اتصال بیمارستان‌ها به شبکه مترو در شرایط اضطراری باعث نجات بیماران می‌شود؛ با این اقدام هم ترافیک دور زده می‌شود و هم آنکه اگر کسی درون تونل‌های مترو دچار حادثه شود باید او را از پله‌ها و پله‌برقی‌ها به سطح زمین انتقال داد که اگر قادر به راه‌رفتن نباشد، این کار زمانی زیادی می‌گیرد. چند نفر باید برای جابه‌جایی بیمار تلاش کنند و آمبولانس در خروجی مترو که معمولا شلوغ و پرازدحام است، منتظر بماند. این شرایط در شهر‌های بزرگ جهان هم حکم‌فرماست.
بیمارستان کودکان مونترئال از سال2015 به شبکه مترو وصل شده است. این تونل از ایستگاه وندوم شروع می‌شود و چند کاربرد دارد. طول تونل 35متر است و مستقیما به میدان اصلی ورودی بیمارستان منتهی می‌شود. این تونل با توجه به ظرفیت زیاد خود، کاربرد‌های متنوعی دارد؛ نخستین آن انتقال بیماران در هنگام حوادث است که باعث می‌شود با کمترین جابه‌جایی، بتوان یک بیمار را از طریق شبکه مترو به بیمارستان رساند. در شرایط عادی هم این تونل برای بیمارانی که دچار نقص حرکتی هستند یا باید از صندلی چرخدار استفاده کنند مسیر خوبی را فراهم کرده است. در روز‌های پرتردد، ایستگاه وندوم شاهد عبور 5هزار نفر است و بخش زیادی از این مسافران می‌خواهند به بیمارستان برسند. هنگامی که تعداد مراجعان به بیمارستان زیاد باشد این تونل باز می‌شود و کارمندان بیمارستان و دیگر کسانی که می‌خواهند به بیمارستان برسند هم مجاز به تردد در آن هستند. ساخت تونل بخشی از طرح کلی توسعه زیرساخت‌‌ها در ایالت کبک کاناداست که باید در طول یک دهه از سال 2014 تا 2024 اجرا شود و به‌دلیل اولویت خود در همان سال‌های اول اجرا شد.
طرح بزرگ دیگری هم برای توسعه ایستگاه پارک‌ویل در شهر ملبورن استرالیا تهیه شده است که اجرای کامل آن تا 2 سال آینده به پایان می‌رسد. در این طرح، ایستگاه مترو روزانه چندهزار مسافر را می‌پذیرد که بخش زیادی از آنها دانشجویان پزشکی در بیمارستان مجاور ایستگاه خواهند بود؛ به همین دلیل تونلی برای دسترسی مستقیم به بیمارستان هم در این طرح پیش‌بینی شده است، اما این تونل در درجه اول برای انتقال بیماران، کاربرد حیاتی خواهد داشت. این ایستگاه در میانه مراکز آموزش پزشکی قرار دارد. دانشگاه ملبورن و مرکز درمان سرطان ویکتوریا در همین نقطه قرار دارند، اما اتصال به بیمارستان سلطنتی ملبورن نکته اصلی است. آسانسور‌هایی که بین ایستگاه مترو و بیمارستان قرار می‌گیرند بیماران اورژانسی را به سرعت به بیمارستان می‌رسانند و خودرو‌های حمل بیمار از درگیر شدن با ترافیک شهری دور می‌مانند. اما این اقدام در کشورهای دیگر هم مرسوم است. چند ‌ماه قبل تونل دسترسی بیمارستان شینوا به خطوط مترو شانگهای باز شد. این تونل امکان اتصال بخش کودکان بیمارستان را به خطوط 8 و 18 فراهم می‌کند. درصورتی که این تونل وجود نداشته باشد، بیمارانی که از طریق مترو به ایستگاه جیانگ‌پو انتقال داده شوند باید به سطح زمین آورده شوند، مسافتی در حدود 100متر را طی کنند و از چند در بگذرند تا به بیمارستان برسند، اما عبور از تونل، آنها را به سرعت به مرکز درمانی می‌رساند. مترو شانگهای با میانگین 10میلیون سفر روزانه یکی از بزرگ‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی شهری در شرق آسیاست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید