• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 13 دی 1402
کد مطلب : 214451
+
-

آواربرداری از 24هزار معدن غیرفعال

معدن در برنامه هفتم توسعه به‌عنوان یک پیشران اقتصادی مدنظر قرار گرفته و همزمان تلاش‌های بسیاری برای استفاده از قابلیت‌های این بخش در جریان است. تعیین تکلیف حدود 24هزار واحد معدنی، یکی از این برنامه‌هاست که به‌گفته معاون امور معادن و فرآورده‌های مواد وزارت‌صمت، تا پایان سال انجام خواهد شد.
به گزارش همشهری، معدن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران است که به‌واسطه اثرگذاری بر سایر بخش‌های اقتصادی، نقش پررنگی در توسعه کشور دارد. رضا‌محتشمی‌پور، معاون امور معادن و فرآورده‌های مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: در برنامه تعیین تکلیف معادن، تا پایان امسال معادن پر متقاضی با مزایده واگذار می‌شود و برخی از آنها ممکن است به عللی به منابع طبیعی برگردد و عرصه آنها آزاد شود.
اهمیت تعیین‌تکلیف گسترده معادن ازاین‌جهت است که تولیدات بخش معدن در شرایط فعلی، تأمین‌کننده نیاز صنایع کشور است و کمتر از یک‌ونیم درصد تولیدات‌معدنی به‌صورت خام صادر می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، 98.5درصد تولیدات معدنی ایران در صنایع جانبی این بخش نظیر ذوب فلزات، گندله و کنسانتره‌سازی‌ مصرف می‌شود و همین مسئله به ایران کمک کرده تا در رده‌بندی فلزات پایه، رتبه قابل‌توجهی کسب کند.
به‌عنوان‌مثال، باوجود تحریم‌های سخت و طولانی، کشورمان سال‌هاست که جزو 10فولادساز بزرگ دنیا قرار دارد و همچنین در سایر فلزات پایه اعم از مس و سرب و روی نیز جزو مدعیان جهانی محسوب می‌شود.
براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران سالانه 620میلیون تن انواع مواد‌معدنی استحصال می‌کند که از این میزان حدود 7.5میلیون تن به‌صورت خام صادر می‌شود و مابقی آن به‌عنوان مواداولیه صرف صنایع داخلی می‌شود.
از منظر متولیان حوزه معدن در وزارت صنعت، معدن و تجارت، حدود یک‌چهارم صادراتی که در قالب فولاد، مس، سرب و روی انجام می‌شود، مربوط به گروه صنایع معدنی است و صادرات این بخش را نمی‌توان در آن سهم اندکی که به‌صورت خام صادر می‌شود، خلاصه کرد. در سال‌های اخیر، با تجهیز بانک‌های اطلاعاتی حوزه معدن و مشخص کردن پهنه‌های معدنی با نقشه‌های مقیاس 250هزار و صد هزار و تجمیع اطلاعاتی در سامانه کاداستر معادن، اطلاعات تک‌تک محدوده‌های معدنی علاوه بر اطلاعات جغرافیایی، اطلاعات میزان تولید، بهره‌بردار، وضعیت مصرف نهاده‌هایی مانند سوخت و... مشخص است و همین مسئله، تعیین تکلیف معادن را آسان‌تر می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید