• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 12 دی 1402
کد مطلب : 214264
+
-

محله‌سازی‌ با خانه‌های ایرانی

همشهری آخرین وضعیت ساخت محله‌های الگو در تهران را بررسی کرده است

گزارش
محله‌سازی‌ با خانه‌های ایرانی

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

ساخت محله‌های الگو در تهران عملیاتی شده است؛ چرا که به‌گفته علیرضا زاکانی سکاندار پایتخت، کلانشهری چون تهران جز پایتخت‌بودن، هیچ هویت دیگری ندارد و از این‌رو مدیریت شهری قصد دارد با ساخت محله‌های الگو که مسکن‌سازی در آنها با معماری ایرانی-اسلامی انجام می‌شود، در راستای هویت‌بخشی به تهران قدم بردارد؛ رویکردی که پس از تشکیل قرارگاه مسکن در دستورکار سازمان نوسازی شهر تهران قرار گرفت.


مسکن‌سازی در 6منطقه
براساس گفته مدیران شهری، ساخت 11محله الگو در 6منطقه پیگیری می‌شود و آنطور که سیدمهدی هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران به همشهری گفته: «معماری سبز(دوستدار محیط‌زیست) در بناهای این محله‌ها لحاظ شده است و از این‌رو در ساخت آنها مصالحی مانند چوب، بلوک‌های کاهی و... استفاده می‌شود. علاوه برآن تامین سرانه‌های هفت‌گانه ازجمله خدماتی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، رفاهی و... در کنار سکونتگاه‌های این محله هم مزیت دیگر این مدل از شهرسازی در تهران محسوب می‌شود.» طراحی و اجرای این شیوه مسکن‌سازی‌ سبب کاهش سفرهای درون‌شهری، ترافیک و آلودگی هوا و... خواهد شد و به همین دلیل شهرداری تهران برای اجرای چنین طرح‌هایی در بازآفرینی شهری اهتمام ویژه‌ای دارد.

بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده
بخشی از ساخت محله‌های الگو در زمین‌های متعلق به شهرداری و تعدادی هم در بافت‌های فرسوده انجام می‌شود. به‌گفته هدایت، بیش از 3هزار هکتار از زمین‌های بافت فرسوده پایتخت قرار است در طرح بازآفرینی شهری، نوسازی شوند. آنطور که مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرده: «26طرح بازآفرینی پیش‌بینی شده که تعدادی از آنها به ایجاد محله‌های الگو اختصاص یافته‌اند. نخستین محله الگوی پایتخت در منطقه19 و دومین مورد هم در منطقه21 عملیاتی شده است.»

ساخت خانه‌های حیاط‌دار
محله‌های الگو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که واحد مسکونی حیاط‌دار هستند، البته به‌گفته هدایت، این مسئله به معنی ساخت خانه‌های ویلایی در تهران نیست. او در توضیح بیشتر گفت: «در محله‌های الگو برای هر طبقه یک فضا به‌عنوان حیاط پیش‌بینی‌شده تا با استفاده شهروندان از این فضاها، کیفیت زندگی در این محله‌ها افزایش یابد.»

مسکن‌سازی، با استفاده از تجربه خارجی‌ها
مدیریت شهری قصد دارد در احداث محله‌های الگو از تجارب موفق سایر کشورها استفاده کند. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در راستای تأیید این موضوع گفت: «در چنین شرایطی جلب مشارکت شرکت‌های معتبر خارجی و سرمایه‌گذاران و بهره‌برداری از تجربه و توانمندی آنها برای ایجاد تحول در روند تولید مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و مسکن معوض ضروری است. ازاین‌رو در سفر اخیر شهردار تهران به پکن تفاهم‌های اولیه در حوزه مسکن‌سازی انجام شد و این بناها با طراحی ایرانی ساخته می‌شوند. همچنین بستر انتقال تکنولوژی مسکن‌سازی سریع و به‌صرفه هم فراهم شده است.»

تأمین کمبود مسکن
تهران سالانه نیاز به تولید 150هزار واحد مسکونی دارد که به‌دلیل رکود ساخت‌وساز در ادوار گذشته، فقط 65هزار واحد مسکونی ساخته شده و به همین دلیل پایتخت اکنون دچار کمبود مسکن است؛ موضوعی که سبب‌شده 40درصد از شهروندان در تهران اجاره‌نشین شوند و بیش از 60درصد از درآمد خود را برای پرداخت اجاره‌بها هزینه کنند. در این میان اقشار کم‌برخوردار و بی‌بضاعت بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند و به همین دلیل است که شهرداری تهران در قرارگاه مسکن، ساخت مسکن‌های استطاعت‌پذیر را دنبال می‌کند. علاوه بر آن ساخت سالانه 180هزار مسکن توسط شهرداری تهران در قرارگاه مسکن هدف‌گذاری شده است که 30هزار واحد توسط شهرداری و با مشارکت سرمایه‌گذاران ساخته می‌شود و 150هزار واحد هم توسط دستگاه‌ها و نهادهای دیگر ساخته خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید