• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21414
+
-

کم‌محلی به بازی‌های محلی

هیات ورزش‌های روستایی خراسان ‌رضوی با کمبود امکانات مواجه است‌

ورزشی
کم‌محلی به بازی‌های محلی




۲۵۰ رشته ورزشی بومی و محلی توسط خراسان ‌رضوی به ثبت رسیده است. ورزش‌هایی که ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم این استان دارد. رئیس امکانات مناسبی ندارند. 
به گزارش تسنیم، «محمدرضا خوش‌باطن» درباره فعالیت‌ هیات‌ ورزش‌های روستایی و بومی می‌گوید: از 4 سال پیش تاکنون اقدامات مختلفی در استان اعم از برگزاری کلاس‌های داوری و مربیگری، تشکیل مسابقات مختلف در سطوح متفاوت اعم از استانی، اجرای تمرینات مربوطه برای شرکت در مسابقات مختلف و نظایر این انجام شده و ادامه دارد. اعضای هیات نیز سعی بر انجام امور به بهترین نحو ممکن دارند. 

او ادامه می‌دهد: هیات ورزش‌های روستایی، بومی و محلی خراسان‌رضوی از ابتدای سال تاکنون اقدامات بسیاری را انجام داده که هرکدام در توسعه این ورزش‌ها موثر بوده‌اند، از اقدامات این هیات می‌توان به برگزاری 18 برنامه کشتی باچوخه اشاره کرد که این برنامه‌ها مورد استقبال بسیاری از ورزشکاران قرار گرفت. 


بازی‌های بومی برای نونهالان

از دیگر اقدامات هیات ورزش‌های روستایی، بومی و محلی برگزاری جشنواره و مسابقات در شرق کشور به میزبانی ششتمد بود که استقبال از این جشنواره کم‌نظیر بود. حدود 850 نفر در رده‌های مختلف سنی در 2 بخش آقایان و بانوان از شرق کشور در این جشنواره حضور داشتند، از استان نیز با 30 تیم در این مسابقات شرکت کردند. 
مسابقات جام رمضان نیز به نحو مطلوبی برگزار شد و متقاضیان بسیاری در این مسابقات شرکت داشتند، بالغ بر صد برنامه متعدد در قالب جام رمضان برگزار شده و نتایج این مسابقات و تشخیص برندگان آن اعلام شده است. علاوه بر این موارد، سال گذشته مسابقات کلاسیک یا فدراسیونی آغاز شده و امسال مرحله پایانی آن در تربت‌جام خاتمه یافت. 

خوش‌باطن درباره برنامه‌های پیش‌روی این هیات ادامه می‌دهد: هیات ورزش‌های روستایی، بومی و محلی خراسان ‌رضوی برای چند ماه باقیمانده از نیمه نخست سال نیز برنامه‌ریزی دقیقی دارد. اقدامات مختلفی در این چند ماه انجام شده که می‌توان به برگزاری المپیاد بازی‌های بومی و محلی در بخش نونهالان در 70 بخش استان اشاره کرد. 

یکی دیگر از برنامه‌های هیات ورزش‌های روستایی، بومی و محلی خراسان رضوی، برگزاری مسابقات قرائت قرآن میان نونهالان در 70 بخش است که در تاریخ مشخصی فراخوان ارائه می‌شود. برگزاری المپیاد ورزش‌های روستایی، بومی و محلی کارکنان دولت در 2 بخش آقایان و بانوان نیز از برنامه‌های این هیات است. 


کمبود سالن سرپوشیده

خوش‌باطن درباره مشکلات پیش روی این هیات می‌گوید: در بحث سخت‌افزار و امکانات ورزشی با مشکل مواجه هستیم. هیچ مکانی برای آموزش وجود ندارد و اعضای هیات از این بابت سرگردانند. همچنین بودجه‌ای برای حمایت از 70 بخش استان در دست هیات نیست و اعضای آن تنها می‌توانند به امور خود رسیدگی کنند. هیات ورزش‌های روستایی، بومی و محلی خراسان رضوی خواستار توجه بیشتری از سوی مسئولان است. با توجه به فقدان حامی مالی، تمامی هزینه‌ها بر عهده هیات بوده و تمامی بودجه دریافتی از اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و استانداری صرف ورزشکاران می‌شود.

 علاوه بر آن امکانات سرپوشیده خراسان رضوی برای ورزش‌های روستایی، بومی و محلی وجود ندارد و اعضای این هیات خواستار فراهم‌ کردن آن هستند. تجهیزات ورزشکاران کافی نیست و باید در این مبحث نیز تجدید نظر شود تا ورزشکاران به طور کامل برای هر مسابقه‌ای آمادگی کافی داشته باشند. به تازگی رشته فوتووالی از زیر مجموعه انجمن‌های ورزشی خارج و به ورزش‌های روستایی، بومی و محلی خراسان رضوی ملحق شده است، با توجه به برنامه‌های مطلوب این ورزش، پیشرفت و توسعه در این قسمت نیز پیش‌بینی می‌شود.


امکانات اجاره‌ای

المپیاد بازی‌های روستایی، بومی و محلی فرزندان کارکنان دولت در 2 بخش پسران و دختران نیز تشکیل می‌شود، همچنین اردوهای آمادگی و انتخابی ورزش‌های روستایی، بومی و محلی انتخابی در رده سنی بزرگسالان هم برگزار می‌شود. برنامه‌های پر مخاطبی مانند اقدامات امسال، هر ساله برگزار می‌شود، اما با توجه به اقدامات و برنامه‌های متنوع ورزش‌های روستایی، بومی و محلی خراسان ‌رضوی و هزینه‌های گزاف آن‌، آیا این هیات مورد حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان و فدراسیون ورزش‌های روستایی، بومی و محلی قرار می‌گیرد؟ به گفته خوش‌باطن، این هیات مورد حمایت 60 درصدی اداره کل ورزش و جوانان استان قرار گرفته است. استانداری خراسان رضوی نیز 40 درصد باقی‌مانده را تأمین می‌کند و هیات نیز حمایت‌ها را به ورزشکاران باز می‌گرداند، در این میان تعاملات خوبی میان این ارگان‌ها برقرار است. 

او ادامه می‌دهد: هیات ورزش‌های روستایی، بومی و محلی خراسان رضوی در یک سالن ورزشی در روستای اکبرآباد فعالیت می‌کند. سایر اماکن ورزشی موجود در دانشگاه‌ها و نظایر آن در تمامی مناطق خراسان رضوی اجاره‌ای است و هزینه‌های آن‌ها توسط هیات، ورزشکاران و مسئولان سازمان‌ها پرداخت می‌شود. 

امسال توسط هیات ورزش‌های روستایی، بومی و محلی خراسان رضوی 2 کلاس مربی‌گری در رشته‌های «برای تونیک» و «بومی محلی» برگزار و اقدامات مربوطه پیگیری و حضور هزار نفر از ورزشکاران ماهر و مربیان حرفه‌ای پیش‌بینی می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید