• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 7 تیر 1397
کد مطلب : 21297
+
-

وقت خوب خداحافظی!

فریادهای بغض‌آلود مهدی طارمی بعد از سوت پایان مسابقه ایران و پرتغال، آخرین پلان تیم‌ملی در جام‌جهانی2018 بود. کارلوس کی‌روش اما در همه ماه‌های حضور در فوتبال ایران تاکید داشته که اشک بازیکن‌ها باید در زمین جایش را به عرق‌ و سختکوشی بدهد. اگر سرمربی تیم‌ملی دعواها را کنار بگذارد، زمان ساختن تیم جدید برای جام ملت‌های آسیا از همین حالا آغاز خواهد شد. چرا که تنها کم‌تر از 6ماه به آغاز جام ملت‌های2019 امارات باقی مانده است. «جوانگرایی» در تیم‌ملی حتی قبل از سفر به روسیه مدنظر کارلوس کی‌روش قرار داشته اما اهمیت رقابت‌های جهانی موجب شد او بخشی از مهره‌های باتجربه را نیز با خودش به این تورنمنت ببرد. با این وجود نقش کم‌رنگ بازیکنان کهنه‌کار در ترکیب اصلی تیم او، نشان می‌داد که این مربی به مهره‌های جوان‌تر، اعتقاد بیشتری دارد. بدون تردید فهرست تیم‌ملی در جام ملت‌ها نسبت به فهرست جام جهانی2018 تغییراتی خواهد داشت. به احتمال بسیار زیاد مردان سی و چند ساله در آستانه خداحافظی قرار می‌گیرند تا جای نفرات جوان‌تر در تیم باز شود.
4سال قبل، رحمان احمدی در فهرست تیم‌ملی برای جام‌جهانی حاضر بود اما بعد از این تورنمنت دیگر به تیم کی‌روش دعوت نشد و در جام ملت‌های آسیا، جایش را به علیرضا بیرانوند جوان داد. امیرحسین صادقی نیز با وجود قرار گرفتن نام‌اش در بین نفرات حاضر در جام ملت‌ها، جایگاه ثابت‌اش در تیم را از دست داده بود تا مرتضی پورعلی‌گنجی جوان و پرانگیزه ناگهان به صورت ثابت در ترکیب ایران به میدان برود. قاسم حدادی‌فر، پژمان منتظری، احمد آل‌نعمه، هاشم بیک‌زاده و حسین ماهینی نیز بعد از سفر به برزیل و حضور در اردوی جام‌جهانی، همگی از فهرست نهایی جام ملت‌های استرالیا خط خوردند. ستاره جوانی مثل سردار آزمون برای اولین‌بار در این تورنمنت برای تیم‌ملی بازی کرد و اتفاقا نمایش کاملا درخشانی نیز داشت. حالا انتظار می‌رود همه تحولات تیم‌ملی در آستانه جام ملت‌ها در راستای جوانگرایی صورت بگیرند. شاید روی خط دروازه، سیدحسین حسینی جانشین رشید مظاهری 29ساله شود. پژمان منتظری که در جام‌جهانی حتی یک دقیقه نیز به میدان نرفت، به احتمال زیاد از تیم‌ملی خداحافظی خواهد کرد. با حضور روزبه و درخشش مجید حسینی، شانس فیکس‌شدن پژمان در تیم به حوالی عدد صفر رسیده است. مسعود شجاعی بعد از نمایش ضعیف در دیدار اول با مراکش، در دو مسابقه بعدی به نیمکت دوخته شد. او نیز دیگر آینده چندانی در تیم‌ملی نخواهد داشت و خداحافظی می‌تواند یک تصمیم منطقی برای‌اش تلقی شود. اشکان دژاگه برای مدت‌ها با مصدومیت دست و پنجه نرم کرده و بعد از غیبت کامل در جام‌جهانی، یکی دیگر از گزینه‌های وداع با تیم‌ملی است. درست مثل قوچان‌نژاد که با 270دقیقه نیمکت‌نشینی، متوجه شده که جایی در برنامه‌های مهم کارلوس کی‌روش برای تیم‌ملی ایران ندارد.
تن ندادن به خداحافظی از تیم‌ملی، می‌تواند ستاره‌های تیم را به سرنوشت آندرانیک تیموریان و سیدجلال حسینی دچار کند. بازیکنانی که حاضر به ترک داوطلبانه اردو نبودند و از یک جایی به بعد، به ناگهانی‌ترین شکل ممکن با قلم قرمز کارلوس کی‌روش روبه‌رو شدند. ستاره‌های سی و چند ساله تیم‌ملی، در جام‌جهانی فرصت خاصی برای عرض اندام نداشتند و 6ماه بعد در جام ملت‌ها، فرصت آنها کم‌تر نیز خواهد بود. آنها باید در روزهای پیش‌رو دست به یک انتخاب کلیدی و تاثیرگذار بزنند. انتخاب از بین وداع انتخابی با تیم‌ملی یا قرارگرفتن در فهرست مهره‌هایی که ناگهان با تصمیم سرمربی، از این تیم خط می‌خورند و دوران ملی‌شان با انتشار یک لیست، به پایان می‌رسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید