• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 7 تیر 1397
کد مطلب : 21286
+
-

گزارش یک‌ جنگ!

تیتر یک
گزارش یک‌ جنگ!

کارلوس کی‌روش که با کسب 4امتیاز در جام‌جهانی روسیه موفق شد رکورد جدیدی برای ایران به‌جا بگذارد، بلافاصله بعد از پایان مسابقات با یک مصاحبه عجیب و تندوتیز درگیری‌هایش را با برانکو ایوانکوویچ از سر گرفت تا در این زمینه هم رکوردشکن باشد. او برای این کار حتی تا زمان ترک روسیه هم صبر نکرد و از همان‌جا پالس‌های منفی را برای سرمربی پرسپولیس -و کمی هم برای شفر و کرانچار و قلعه‌نویی- روانه کرد. البته هیچ‌کس فکر نمی‌کرد مجادلات سابقه‌دار کی‌روش و برانکو کاملا به پایان رسیده و دیگر خبری از تیراندازی بین این دو مربی نخواهد بود، اما انصافا هیچ‌کس هم فکر نمی‌کرد کی‌روش به این زودی اسلحه‌اش را از ضامن خارج کند و در شادی حاصل از نتایج عالی تیم‌ملی حتی فرصت جشن گرفتن را هم از خودش دریغ کند. اصلا انگار کی‌روش با این درگیری‌ها خیلی بیشتر و بهتر ارضا می‌شود تا با نتایج خوبی که همراه با تیم‌ملی می‌گیرد. او مربی شده که با دیگران درگیر شود، حالا این وسط گاهی هم به‌اجبار تیمش را تمرین می‌دهد و در برخی مسابقات شرکت می‌کند!
  مشت محکم روی میز
کی‌روش جنگ را از همان روسیه آغاز کرد. از جایی که در یک گفت‌وگو با سایت‌ها گفت: «قبل از اینکه توافق جدیدی با فدراسیون فوتبال ایران بکنم، باید بدانم هیچ‌کس، نه آقای برانکو نه آقای قلعه‌نویی نه آقای کرانچار آماده‌سازی تیم من را خراب نمی‌کنند... .» این حرف‌ها با واکنش برانکو روبه‌رو شد که گفت: «چه کسی در کار کی‌روش دخالت می‌کند؟ ما کجا دخالت کردیم؟! کرانچار که کرواسی است، قلعه‌نویی هم باشگاه خودش را دارد، من هم باشگاه خودم را دارم. کجا دخالت کردیم؟» و درباره ادعای کی‌روش مبنی بر اینکه برانکو اردوی تیم‌ملی در دوبی را تعطیل کرده ،گفت: «نمی‌دانستم این‌قدر قوی هستم! خیلی به خودم افتخار می‌کنم که چنین قدرتی دارم. خوب شد این موضوع را گفت. فردا به فدراسیون می‌روم و با مشت روی میز می‌کوبم!» پاسخ برانکو، خیال کی‌روش را راحت کرد که آتش درگیری به‌اندازه کافی گرم شده و حالا وقت صحبت‌های اصلی است. کی‌روش این صحبت‌ها را در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با برنامه2018 مطرح کرد و در بخشی از آنها گفت: «به برانکو و افرادی که از او حمایت کردند مستقیم می‌گویم که به تیم ما لطمه زدند بعد از آن اتفاقات دیگر هیچ چیز در تیم‌ملی مانند قبل نشد. اختلافاتی بین اعضای کادر به وجود آوردند که دیگر اوضاع را مانند قبل نکرد... با لطماتی که برانکو زد و با سم‌هایی که پروفسور به تیم من تزریق کرد تیم ما لطمه خورد.»
  جشن خیابانی، جنگ چاله‌میدانی
کی‌روش حتی از برانکو بابت اینکه از طارمی و رضاییان به اندازه کافی تعریف نکرده انتقاد کرد و خرید دو بازیکن اوکراینی در دومین فصل حضورش در پرسپولیس را هم به یاد او انداخت! کاملا مشخص بود که او در آستانه تمدید قرارداد با تیم‌ملی و در ابتدای دوره جدید همکاری‌اش می‌خواهد گربه را دم حجله بکشد تا در مواجهه با مربیان باشگاه‌ها و به‌خصوص برانکو دست بالا را داشته باشد، به همین دلیل فقط به مشکلات گذشته و به زعم خودش کارشکنی‌های برانکو بسنده نکرد و با اشاره به حضور زلاتکو ایوانکوویچ و ساشا اولیور شفر در پرسپولیس و استقلال بهانه‌جویی را به حد اعلا رساند: «امروز اعضای خانواده من در تیم‌ملی نیستند. هیچ‌وقت برادرم را در کنار خودم نیاوردم و هیچ زمان پسرم با من کار نمی‌کند و هیچ‌وقت داخل تجارت با فدراسیون نبودم. برعکس اگر کسی بدهکار باشد این فدراسیون است که به من بدهکار است.» حتی کسانی که در ماجراهای رخ‌داده میان کی‌روش و برانکو حق را به مرد پرتغالی می‌دهند، توقع نداشتند این حرف‌ها را در این مقطع زمانی از او بشنوند. این رفتار عصبی آن هم درست وسط شادی مردم و تیم‌ملی، بیشتر شبیه سیاه‌مست‌هایی بود که مراسم جشن‌ را با دعوا و درگیری به هم می‌ریزند و شادی را به همه حرام می‌کنند، فقط برای اینکه ثابت کنند یکه‌بزن محله‌اند!
  فدراسیون ورود کند
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد هم برانکو ایوانکوویچ و هم باشگاه پرسپولیس به صحبت‌های سرمربی تیم‌ملی واکنش نشان دادند. حمیدرضا گرشاسبی، سرپرست باشگاه پرسپولیس گفت: «در حالی که این روزها همه از عملکرد تیم‌ملی در جام‌جهانی خوشحال هستند متاسفانه صحبت‌های کی‌روش خستگی را در تن همه گذاشت و کام همه را تلخ کرد. او اظهارات بدی انجام داد و با بی‌انصافی تمام درباره باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس و آقای برانکو مربی این تیم صحبت کرد که هیچ‌کس انتظار آن را نداشت.» باشگاه پرسپولیس بعدا همین موضع را در یک بیانیه رسمی نیز اعلام و منتشر کرد. این باشگاه از فدراسیون فوتبال درخواست کرد با ورود به این موضوع اجازه ندهد سرمربی تیم‌ملی در حریم باشگاه‌ها دخالت کند: «از فدراسیون فوتبال می‌خواهم اجازه ندهد زحمات باشگاه‌ها توسط سرمربی تیم‌ملی لگدمال شود.» این شاید همان انتظاری است که جامعه فوتبال و علاقه‌مندان تیم‌ملی هم از رییس فدراسیون دارند. به هر حال اگر قرار باشد کسی برای حل این معضل به میانجیگری برخیزد چه نهادی بهتر از فدراسیون فوتبال که کارفرمای کارلوس کی‌روش هم هست و بد نیست اگر گاهی برای مهار او محکم‌تر و قاطع‌تر عمل کند.
  جان بچه‌ها دعوا نکنید
در این میان موضع وینفرد شفر هم جالب و خواندنی است. سرمربی استقلال که فعلا نسبت به همتایش در پرسپولیس موضع نرم‌تری دارد دیروز گفت: «فکر می‌کنم هم برانکو و هم کی‌روش باید 3، 4روز به مرخصی بروند تا از فشار بازی‌ها راحت شوند.» او البته کنایه‌ای که برانکو به کی‌روش زده بود را هم یک‌بار دیگر تکرار کرد: «همه بازیکنان باشگاهی ایران را دیدند و باید بگویم که بهترین بازیکنان ایران بازیکنان پرسپولیس و استقلال بودند. ابراهیمی فوق‌العاده بود، حسینی عالی و بیرانوند هم استثنایی کار کردند.» شفر تا امروز موضع تندی نسبت به کی‌روش اتخاذ نکرده اما در صورت ادامه این روند و متلک‌هایی که مرد پرتغالی نثار او می‌کند، بعید نیست سلاح مرد آلمانی هم به‌زودی از ضامن خارج شود. در آن‌صورت احتمالا روزهای سخت‌تری در انتظار کی‌روش خواهد بود چون شفر در این زمینه‌ها از برانکو خطرناک‌تر خواهد بود. چالش بعدی کارلوس کی‌روش همراه با تیم‌ملی ایران حضور در جام ملت‌های آسیاست. تورنمنتی که درست وسط رقابت‌های لیگ برگزار می‌شود و قطعا بحث‌های زیادی را بین مربیان ملی و باشگاهی به راه می‌اندازد. ظاهرا کی‌روش امیدوار است با ادامه این روند و با پرسینگ شدیدی که آغاز کرده برانکو را کاملا از میدان به در کند. به این صحبت‌ها که شاید مهم‌ترین جملات کی‌روش هستند، دقت کنید: «آقای پروفسور! این کشور برای بودن من و شما کوچک است. من برادرم و خانواده‌ام را در کنارم ندارم. الان مردم باید تصمیم بگیرند، یا من یا شما.» کی‌روش می‌گوید مردم باید تصمیم بگیرند و چشمش را روی این موضوع بسته که اگر مردم تصمیم‌گیرنده باشند، لابد اولین خواسته‌شان سکوت طرفین و حرام نکردن این جشن و شادی ملی است. مردمی که کی‌روش از آنها حرف می‌زند امروز حکم کودکی را دارند که وسط دعوای پدر و مادرش ایستاده و نمی‌فهمد این دو موجودی که هر دو برای او قابل احترام و دوست‌داشتنی‌اند چرا باید وسط جشن این‌طور بی‌ملاحظه به همدیگر بپرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید