• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 آذر 1402
کد مطلب : 212793
+
-

شلیک صهیونیست‌ها به اسرای خودی

رژیم صهیونیستی برخلاف تکذیب گذشته عملا کشتار اسرای اسرائیلی توسط خود را ثابت کرد

گزارش
شلیک صهیونیست‌ها به اسرای خودی

بهاره محبی-روزنامه‌نگار

اوایل هفته جاری بود که ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت فلسطین (حماس)، اسرائیل را به اعدام عمدی 3گروگان خود در غزه متهم کرد و گفت که این اقدام، تلاشی ناامیدانه از سوی تل‌آویو برای شانه خالی کردن از تعهد سنگین لزوم آزادی اسرای اسرائیلی بوده است. رمزی بارود، خبرنگار برجسته فلسطینی - آمریکایی و بنیانگذار روزنامه اینترنتی «فلسطین کرونیکل» نوشته: شاید برخی، اظهارات ابوعبیده را اتهام‎زنی حماس علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی قلمداد کنند اما داستان بسیار فراتر از یک اتهام‌زنی سیاسی است. شائبه هدف قرار دادن عمدی اسرای اسرائیلی از سوی تل‌آویو زمانی تقویت شد که اسامه‌حمدان از رهبران برجسته حماس در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت یک ویدئو حاوی تصاویری از سربازان اسرائیلی را که توسط نیروهای خودی در غزه کشته شده بودند، منتشر کرد. آخرین تصویر مربوط به 3نظامی اسرائیلی بود که در محله شجاعیه در شهر غزه توسط نیروهای نظامی صهیونیست کشته شده بودند. این ویدئو با عبارت عبری «زمان در حال پایان است.» تمام می‌شود. روزنامه اسپانیایی ال پائیس نیز با اشاره به تشدید فشار خانواده‌های اسرای‌اسرائیلی پس از واقعه روز جمعه نوشته: در جلسه‌ای که میان این خانواده‌ها و دولت اسرائیل برگزار شده، خانواده‌ها گفته‎اند که می‌خواهند عزیزان شان زنده بازگردند نه مرده و پیچیده شده در کیسه.

تیرباران خودی‌ها در جنگ غزه
از نخستین روزهای حمله رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت فلسطین بارها اعلام کرده که تل‌آویو عامدانه تلاش دارد تا گروگان‌های غیرنظامی اسرائیلی و اسرای نظامی صهیونیست را در نوار غزه هدف قرار دهد.
تا پیش از آغاز حملات زمینی اسرائیل به نوار غزه، تل‌آویو با رد هرگونه گمانه‌زنی مبنی بر حمله عامدانه به گروگان‌های اسرائیلی ادعا می‌کرد که هدف قرار گرفتن احتمالی آنان در حمله جنگنده‌ها ناخواسته بوده است. اما از زمان آغاز حمله‌زمینی توسط نیروهای نظامی اسرائیل در تاریخ 27 اکتبر، این منطق دیگر کافی نبود. اوایل‌ماه جاری میلادی (8دسامبر) بود که فرماندهان اسرائیلی تلاش کردند عملیات نجاتی را انجام دهند که اگر موفق می‌شدند، موفقیت بزرگی برای ارتش اسرائیل ـ به‌ویژه پس از واکنش فاجعه‌بارش به عملیات طوفان الاقصی ـ به شمار می‌رفت. در این عملیات هدف نظامیان صهیونیست، نجات شماری از گروگان‌ها بود. با این حال، براساس شواهد ویدئویی ثبت شده توسط گردان‌های قسام، نظامیان صهیونیست در این عملیات یک نظامی به نام «سعار باروخ» را که موفق به نجاتش نشدند، تیرباران کردند. روزنامه اینترنتی فلسطین کرونیکل نوشته، آنچه شائبه کشته شدن باروخ توسط نیروهای خود را تقویت کرده بدن سوراخ سوراخ شده او و حتی اصابت یک گلوله به چشم چپ این نظامی صهیونیست بوده است.

سرباز مرده، بهتر از سرباز اسیر
گرچه اسرائیلی‌ها در این‌باره سکوت کرده‌اند اما خبر کشته شدن 3نظامی صهیونیست در شجاعیه در روز جمعه، بار دیگر باعث طرح این پرسش شده است که آیا اسرائیل نظامیان خود را عامدانه می‌کشد؟ به ‌نظر می‎رسد که پاسخ این پرسش را می‌توان با در نظر گرفتن اصل هانیبال که از سال 1986در ارتش رژیم صهیونیستی به اجرا درآمده، دریافت. براساس این پروتکل، اگر یک نظامی اسرائیلی به‌دست جبهه مقاومت فلسطین اسیر شد، فرماندهان اجازه دارند برای جلوگیری از اسارت او، دست به هر اقدامی بزنند؛ حتی اگر این اقدام، جان سرباز به اسارت ‌درآمده را با خطر مواجه کند. طبق این دستورالعمل ارتش اسرائیل وظیفه دارد که از ربوده‌شدن نیروهای نظامی خود جلوگیری کند، اما در صورت اسارت یک نظامی اسرائیلی کوشش می‌شود تا از طریق دستورالعمل هانیبال ‌یعنی «سرباز خودی را به هر نحوی که شده از بین ببر تا اسیر نشود» مشکل را رفع کند!

اجرای اصل هانیبال در سال 2014
به گزارش الجزیره، ارتش رژیم‌صهیونیستی آخرین بار در سال 2014در جنگ غزه از اصل هانیبال استفاده کرده بود، زمانی که هادار گولدین، ستوان‌دوم ارتش اسرائیل ‌ 23سال داشت به‌دست گردان‌های عزالدین قسام اسیر شد و حملات سنگینی را علیه نواحی مرزی آغاز کرد. این حملات در نهایت به کشته‌شدن گولدین انجامید. گفته شده، میسگاو (Misgav) یکی از سربازان اسرائیلی که شاهد این حملات بوده در نامه‌ای به فرمانده وقت ارتش (بنی گانتز) نوشته: «ارتشی که بخواهد یک سرباز اسیر شده خود را نجات دهد اینگونه عمل نمی‌کند. نوع حملات ما به‌گونه‌ای بود که گویی می‌خواستیم از مرگ آن اسیر (گولدین) مطمئن شویم.»









 

این خبر را به اشتراک بگذارید