• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 23 آذر 1402
کد مطلب : 212409
+
-

رفع موانع جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی

نگاه
رفع موانع جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی

احمد صادقی ؛ رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران

سرمایه‌گذاری یکی از مهم‌ترین عواملی محسوب می‌شود که می‌تواند نقش قابل‌توجهی در رشد و توسعه یک مجموعه داشته باشد. شهرداری‌ها و مدیریت شهری هم از این موضوع مستثنا نیستند و می‌توان بخش قابل‌توجهی از سرمایه اقتصادی شهر را به‌صورت خالص سرمایه انباشته دربیاوریم؛ ازجمله در بحث ساختمان‌سازی‌، پروژه‌های کلان یا مگاپروژه‌ها و همچنین پروژه‌های خرد می‌توان از این ظرفیت (سرمایه‌گذاری) استفاده کرد. نکته مهمی که در بحث سرمایه‌گذاری وجود دارد این است که اصولا بهترین نوع مدیریت شهری، جذب حداکثر مشارکت در مدیریت شهر است. این مشارکت از حوزه‌های خرد تا پروژه‌های کلان را شامل می‌شود؛ یعنی به این صورت که هم شهروندان بتوانند با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کوچک در ساخت شهر‌شان مشارکت داشته باشند و هم برای سرمایه‌گذاران بزرگ این فرصت و شرایط فراهم شود تا در ابرپروژه‌ها شرکت کنند. درواقع هنر مدیریت شهری این خواهد بود که بتواند تمام این سرمایه را جذب کند؛ یعنی شرایط و جذابیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند که حتی یک شهروند هم با سرمایه هزار تومان بتواند در ساخت شهر سهیم شود و هم از این سرمایه‌گذاری بهره‌مند شود. همچنین در عین حال و در کنار آن، بتوانیم این جذابیت و زیرساخت را در مگاپروژه‌ها هم برای سرمایه‌گذاران کلان ایجاد کنیم.
قبل از تشکیل ششمین دوره از مدیریت شهری و در زمان انتخابات شورای شهر تهران، یکی از موضوعات بسیار مهمی که به‌عنوان سیاست کلان این دوره از مدیریت شهری در شعار‌های انتخاباتی متبلور شد، بحث مشارکت شهروندان چه به شکل خرد و چه به‌صورت کلان در توسعه شهر بود. البته این به‌معنای آن نیست که فقط سرمایه‌گذاران داخلی می‌توانند در پروژه‌های شهری مشارکت کنند. ما می‌توانیم توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه‌ اقتصاد شهری را هم در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و هم خارجی قرار دهیم.
 در این دوره از مدیریت شهری با توجه به اینکه متأسفانه از سال‌ها و دوره‌های گذشته زیرساخت‌های لازم و ضروری برای جذب سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری وجود نداشته، این موضوع خوب طراحی نشده و تاکنون چندان موفق نبوده‌ایم. لازم است تا برای این موضوع فکر اساسی و چاره‌جویی شود که چطور می‌توانیم سرمایه‌گذاران خرد و کلان را جذب کنیم و مشکلات و موانع موجود چه چیزهایی هستند و چه کاری‌هایی می‌توان برای رفع آنها انجام داد. شهرداری تهران باید این موضوع را بررسی کند و ببیند اگر در جایی نیاز است تا ما در شورای شهر تهران مصوبه‌ای را داشته باشیم که به‌دنبال آن این اجازه به مدیریت شهری داده شود یا موانع از پیش پای شهرداری برداشته شود یا قوانین مزاحم و دست و پاگیر را حذف و برطرف کنیم، قطعا این آمادگی در پارلمان شهری وجود دارد.
به‌طور کلی، در شورای شهر حاضر آمادگی وجود دارد تا زمینه و زیرساخت‌های لازم را برای جلب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کنیم تا فرصت‌های بالقوه برای سرمایه‌گذاری در شهر تهران، به‌صورت بالفعل در‌آید و به‌معنای واقعی کلمه اجرایی شود. البته سرمایه‌گذاری در شهر تهران زیاد انجام شده و نباید به شکل صفر و صدی به این موضوع نگاه کرد، اما مسئله اینجاست که این پروژه‌ها اغلب دچار مشکلاتی شده و در نتیجه شاید امروز کمتر سرمایه‌گذاری پیدا شود که رغبت کند تا در پروژه‌های بزرگ شهر تهران مشارکت داشته باشد. اگر بتوانیم این موضوع را با آسیب‌شناسی موارد قبلی برطرف کرده و زمینه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را فراهم کنیم، قطعا این موضوع یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های ما در ششمین دوره از مدیریت شهری خواهد بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید