• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 19 آذر 1402
کد مطلب : 211952
+
-

طلایه‌داران پیشگیری از فساد

طلایه‌داران پیشگیری از فساد

 احمد صادقی ؛ رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران

اگر بخواهیم درباره فساد و مبارزه با فساد صحبت کنیم باید در ابتدا تعریفی دقیق از فساد داشته باشیم. هرچند که فساد در هر حد و ساحتی که باشد، به اعتماد مردم خدشه وارد کرده و از طرفی ثبات سیاسی و هنجار‌های اجتماعی را نیز متزلزل می‌کند. همچنین موجب تخریب رقابت منصفانه در بازار شده و به ناکارآمدی منتهی می‌شود و موانع جدی بر سر راه توسعه اقتصادی ایجاد می‌کند. در بحث خدمات‌دهی نیز وقتی فساد وجود داشته باشد، بی‌اعتمادی بالا می‌گیرد.
فرقی نمی‌کند در کدام بخش از جامعه فساد روی می‌دهد، درواقع مخاطب هر خدمتی در کشور باید متوجه شود که یک مسئول و نماینده امانتدار، مناسب و درخور روی صندلی خدمت مردم نشسته تا در ادامه بتوانیم اعتماد مردمی را جلب کرده و رضایت مردم را بالا ببریم.
فساد صرفا برای دوره خاصی از مدیریت نیست، چرا که عمر فساد، در ازای عمر پیدایش آدمی در کره زمین است. همواره شیطانی هست که انسان را اغوا کند و وی را به محدوده مفسده ‌بکشاند، ولی اگر یک سیستم بتواند فرایندی را تعریف کند که ارزش‌های حاکم بر سازمانش در برابر هرگونه فساد محکم بایستد و ذره‌ای در مقابل آن کوتاه نیاید، راه صلاح و ثواب را رفته است.
فسادستیزی در برابر گسترش بیش از حد فرایندهای سازمانی قرار دارد. وقتی سامانه‌ها شفاف باشند، فرایندها هوشمند شوند و هوش مصنوعی بتواند در هر گام و اقدامی به‌عنوان ناظر در برابر فساد قد علم کند، می‌توانیم با هرگونه فساد مبارزه کنیم، بعد از آن می‌توانیم بگوییم که یک سیستم درست عمل کرده است.
در مدیریت دوره ششم شورای شهر و شهرداری تهران یکی از محوری‌ترین اصول، رعایت امانتداری و صیانت از اعتماد مردم است تا با تمام تلاش فسادستیزی را محقق کنیم. در واقع در این دوره مدیریت شهری قصد داریم با هوشمندسازی و ارتقای سامانه‌ها برای هرگونه فساد در بدنه شهرداری مبارزه کنیم. اگر بخواهیم عملکرد شهرداری تهران از حیث مبارزه با فساد به‌عنوان رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران قضاوت کنم، مدیریت شهری در بحث ستاد‌ستیزی نمره قابل‌قبولی را دریافت کرده و می‌شود گفت که در این حوزه موفق بوده است. مواردی که در این دوره دنبال آن هستیم، این است که مبارزه با فساد را نه در شرایطی که رخ داده دنبال کنیم بلکه بتوانیم یک گام جلوتر، پیشگیری را تکمیل کنیم.در نقاطی که فساد از قبل وجود داشته نیز خود مدیریت شهری به‌عنوان مطالبه‌گر وارد می‌شود و احقاق حقوق می‌کند. آنچه امروز مورد تأکید شورا و شهرداری است، تأکید بر سامانه‌های شفافیت، تأکید بر ورودهای هوشمند اطلاعات و ایجاد یک سازمان فناوری بالادستی در حوزه آی‌تی است. همه و همه در راستای اهمیت ما به پیشگیری از فساد در بدنه مدیریت شهری است تا بتوانیم با نظارت دقیق، در جاهایی که تعارض منافع یا نقطه تاریک وجود دارد، دست مفسد را ببندیم. البته اینکه برخی افراد فضا را مسموم می‌کنند که فساد وجود دارد یا خیر، بیشتر سیاسی‌کاری گروه‌ها و اشخاص بیرون از مدیریت شهری است که مرور زمان برای همگان مشخص می‌کند مدیریت شهری ششم تا چه اندازه در موضوع فسادستیزی طلایه‌دار بوده و تا چه اندازه توفیق حفظ اعتماد مردم در کار را داشته است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید