• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 بهمن 1402
کد مطلب : 217376
+
-

جوانان، طلایه‌داران آینده انقلاب

یادداشت
جوانان، طلایه‌داران آینده انقلاب

سیدمحمدرحیم مرتضوی؛ شهردار منطقه 9

جامعه‌شناسان ملت را جامعه‌ای از مردم تعریف می‌کنند که براساس ترکیبی از ویژگی‌های مشترک مانند زبان، تاریخ، قومیت، فرهنگ و... شکل گرفته‌اند، اما آنچه به یک ملت هویت و انسجام می‌بخشد، خاطرات مشترکی است که در فرازو‌نشیب تاریخ ثبت می‌کنند.
بهمن سال۱۳۵۷ جوانانی با دستانی خالی اما با اراده‌ای پولادین و عزمی راسخ در برابر رژیم فاسد و تا دندان مسلح شاهنشاهی مبارزه کردند و از میان سیل خون شهدا و اشک مادران، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تنها یک رویداد ملی نبود، بلکه در گستره معادلات بین‌المللی نویدبخش آزادی برای مسلمین و مستضعفین جهان بود؛ مهم‌ترین و بزرگ‌ترین انقلابی که جهان در نیمه دوم قرن بیستم به چشم دید؛ انقلابی که علاوه بر جنبه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، دربرگیرنده تمام باورها و ارزش‌های جامعه ایران بود و با مشارکت تمامی اقشار اجتماعی به پیروزی رسید.
اکنون انقلاب اسلامی ایران درحالی در دهه پنجم حیات خود به سر می‌برد که با وجود گمان‌های باطل دشمنانش، امیدوارانه درگذر از چالش‌ها با کسب موفقیت‌های گوناگون در عرصه‌های مختلف همواره سربلند بوده است. ما در این سال‌ها شاهد قدکشیدن و بالیدن نهالی بوده‌ایم که در بهمن57 در خاک این وطن جان گرفت و رشد کرد. در گذر سال‌ها و فصل‌ها کنار هم ماندیم، ساختیم و یا علی گفتیم تا امروز در سایه این درخت تنومند از رشد و شکوفایی کشورمان سخن بگوییم.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای برای ادامه این راه روشن و رو به جلو با صدور «بیانیه گام دوم انقلاب» ضمن تبیین دستاوردهای شگرف 4دهه گذشته، توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرمودند. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نقشه راهی برای رسیدن به چشم‌اندازهای اسلامی خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان است؛ چراکه نسل امروز میراث‌دار محصول تلاش 40‌ساله نسل گذشته است و باید در جهت رشد و توسعه آن تلاش کند. درواقع مسیری که پدران و مادرانمان تا کنون طی کرده‌اند تنها قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است و ادامه این مسیر باید با همت، انگیزه و ابتکار جوانان طی شود.
اکنون در آستانه چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، فرصت مغتنمی است تا بار دیگر ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا و رهبر کبیر انقلاب امام‌خمینی(ره)، جوانان به‌عنوان سکانداران اصلی انقلاب در 40ساله دوم، تأمل بیشتری بر «چیستی و چرایی و چگونگی تحقق بیانیه گام دوم» داشته باشند تا با درک و فهمی جامع و دانشی عمیق نسبت به آنچه در این بیانیه از جوانان خواسته‌شده نقش‌آفرینی کنند.
آنچه مورد تأکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانیه گام دوم است، حضور تأثیرگذار جوانان در نظام مدیریتی و ایجاد تحولی عظیم در همه عرصه‌هاست.
جوان تراز گام دوم انقلاب با بهره‌گیری از شور و نیروی جوانی باید نسبت به وظایف خود درخصوص آینده انقلاب اسلامی هوشیارانه‌تر عمل کند.
حرکت عمومی منضبط، پرسرعت و همراه با پیشرفت محسوس از ویژگی‌های بارز طلایه‌داران آینده انقلاب است؛ جوانانی که اقتدار و عزت جامعه اسلامی را با اجرای بیانیه گام دوم انقلاب، بیمه می‌کنند.
امروز جوانان در تمامی عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... باید با بهره‌گیری از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته، روحیه انقلابی و جهادی را سرلوحه خود قرار دهند و در مسیر پیشرفت جامعه‌اسلامی گام بردارند. امید که با عرصه دادن به جوانان متعهد و حزب‌اللهی و با تلاش مضاعف و متعهدانه شاهد دستیابی به تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور امام عصر(عج) باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید