• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 19 آذر 1402
کد مطلب : 211947
+
-

بازار تایر صف ندارد

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک: عرضه لاستیک بدون هیچ کمبودی در جریان است و بازار لاستیک به سمت تعادل می‌رود

گزارش
بازار تایر صف ندارد

فرخنده رفائی- روزنامه‌نگار

درحالی‌که در روزهای گذشته گزارش‌هایی از مشکلات  بازار لاستیک و تشکیل صف برای خرید تایر در برخی رسانه‌ها منتشر شد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران در گفت‌وگو با همشهری، بازار لاستیک را رو به تعادل توصیف کرد. محمدرضا آل‌سارا درباره وضعیت کنونی بازار تایر گفت: صف خرید فقط در شرایطی تشکیل می‌شود که عرضه با مشکل مواجه باشد، درحالی‌که الان هیچ محدودیتی در عرضه لاستیک وجود ندارد و بازار روزبه‌روز بیشتر به‌سمت عادی‌شدن شرایط حرکت می‌کند.
به‌گزارش همشهری، طی روزهای اخیر گزارش‌هایی از بروز مشکل یا توقف در روند خرید اینترنتی لاستیک دولتی و متعاقب آن، تشکیل صف‌های طولانی خرید مقابل فروشگاه‌ها که اظهارنظرهای مختلفی را به‌دنبال داشت. سخنگوی انجمن تایر از توقف فروش اینترنتی لاستیک دولتی خبر داد و گفت که مردم می‌توانند به‌صورت مستقیم و بدون واسطه تایر مورد نیاز خود را از نمایندگی‌ها تهیه کنند، مصطفی تنها در عین‌حال اعلام کرد که قیمت و تقاضای لاستیک نسبت به 2‌ماه پیش کاهش یافته و صفی برای خرید تشکیل نشده است. غلامعلی مهدوی، دبیر هیأت عالی نظارت سازمان‌های صنفی وزارت صمت نیز روز گذشته، شنبه مشکلات فروش اینترنتی را ناشی از مشکلات زیرساخت‌های سامانه دانست و گفت: در گذشته  باید کد احراز هم وارد سامانه می‌شد و همین‌ روند، سبب کندی و شکل‌گیری صف‌های خرید می‌شد، اما در حال حاضر وارد‌کردن 5رقم آخر شماره شاسی کفایت می‌کند و دیگر ثبت کد احراز ضروری نیست.  

اقدامات دولت برای کاهش قیمت تایر
بازار لاستیک،  از نیمه‌های تابستان امسال با روند رو به رشد قیمت مواجه شد که ناشی از توقف یا کاهش تولید و عرضه از سوی تایرسازان کشور بود. میزان تولید تایر در 3‌ماه تابستان به‌دلیل مشکلات تامین ارز مواداولیه 10 تا 14درصد کاهش یافت و افت تولید و عرضه به موازات تأخیر در تحویل تایرهای دولتی، قیمت این محصول را در بازار آزاد با افزایش شدیدی مواجه کرد. دولت در واکنش به مشکلات بازار، نه‌تنها با درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت کارخانه موافقت کرد، بلکه با کاهـش 22درصدی تعرفه واردات، زمینه افزایش عرضه لاستیک خارجی را نیز تسهیل کرد که این اقدامات کاهش قیمت لاستیک در بازار را به‌دنبال داشته است.

صف انتظار به‌دلیل کمبود عرضه نیست
محمدرضا آل‌سارا ، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک تهران در گفت‌وگو با همشهری، با تأکید بر اینکه توزیع لاستیک بدون هیچ‌گونه مشکلی در حال انجام است، دلیل صف جلوی برخی واحدهای صنفی را بزرگ‌بودن مغازه دانست و اضافه کرد: بعضی از واحدهای صنفی که فضای بزرگ‌تری دارند جنس را مستقیم در مغازه عرضه می‌کنند و صف خرید به این دلیل تشکیل می‌شود که خریدار برای تحویل‌گرفتن لاستیک منتظر می‌ماند اما در واحدهای صنفی کوچک‌تر، حواله برای خریدار صادر می‌شود و خریدار برای دریافت لاستیک به انبار مراجعه می‌کند به همین دلیل صفی هم جلوی این مغازه‌ها تشکیل نمی‌شود. وی با بیان اینکه واردات، برای پوشش عرضه کامل به کمک تولید داخلی آمده، اظهار امیدواری کرد که با تسهیل و تسریع روند واردات، شاهد آرامش در بازار تایر باشیم.

فروشندگان لاستیک: صف و کمبودی در بازار نیست
درعین حال مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نیز حاکی از آرامش در بازار تایر است. یکی از فروشندگان در این رابطه به همشهری گفت: قیمت تایر امروز در مقایسه با یکی دوماه پیش که اوج قیمت تایر در بازار بود، بیش از 10درصد کاهش داشته است. به‌طور مثال، قیمت یک‌جفت لاستیک پراید که‌ ماه پیش 3میلیون‌و900هزار تومان بود، الان تا 3میلیون‌و500هزار تومان پایین آمده اما همچنان از قیمت اوایل سال بالاتر است. به‌گفته وی، فروش تایر در واحدهای صنفی بدون هیچ مشکلی در حال انجام است و کمبودی که منجر به تشکیل صف شود، وجود ندارد.

20 تا 30درصد کاهش قیمت
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک تهران درباره وضعیت کنونی قیمت تایر در بازار نیز گفت: با اعلام توزیع 700هزار حلقه لاستیک از طریق نمایندگی‌ها، قیمت‌ها بین 500 تا 700هزار تومان پایین آمده و بخش زیادی از کمبودها برطرف شده است؛ به‌طوری‌که ما پیش از آن در 3سایز 15، 14 و 13 کمبود داشتیم که در حال حاضر کمبود در سایز15 به‌طور کلی برطرف شده و کمبود در سایزهای 14 و 13 هم با توجه به واردات و همکاری تولیدکننده‌ها و عرضه بیشتر به‌زودی پوشش داده می‌شود. به‌گفته این مقام صنفی بازار، از ابتدای سال تاکنون بازار لاستیک شاهد 20 تا 30درصد کاهش قیمت بوده است. وی با بیان اینکه قیمت واقعی لاستیک چیزی است که واحد صنفی می‌گوید، از بیان قیمت بازار تایرهای پرتقاضا خودداری کرد و گفت: آنچه از قیمت لاستیک در سایت‌ها و پلتفرم‌ها عنوان می‌شود حداقل 20 تا 30درصد بالاتر از قیمت واقعی است. آل‌سارا روند واردات تایر را نیازمند سرعت عمل بیشتر دانست و ابراز امیدواری کرد که با افزایش تحویل تولیدات کارخانه‌ها به واحدهای صنفی و تسریع روند توزیع لاستیک‌های وارداتی، سیر کاهش قیمت ادامه پیدا کند.

 طی یک‌ ماه گذشته بین  500 تا 700هزار تومان  از قیمت لاستیک‌های پرتقاضا کم شده است


 

این خبر را به اشتراک بگذارید