• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 18 آذر 1402
کد مطلب : 211864
+
-

با کینه دل خود را سیاه نکنیم

کینه، خصلت ناپسندی است که بعضی‌ها با خود یدک می‌کشند. کافی است کسی به آنها بدی کند یا آنطور که انتظار داشته اند رفتار نکند کینه او را به دل می‌گیرند و حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی از خطای طرف مقابل بگذرند.
حتی اگر فرد خاطی بارها از آنها عذرخواهی کند، باز هم او را نمی‌بخشند. این دسته افراد با کینه توزی، هم زندگی را به کام خود تلخ می‌کنند و هم به روابط فامیلی یا خانوادگی‌شان لطمه می‌زنند.
مریم عابدی، مبلغ دینی و مشاور مذهبی صحبتش را با مثالی از یکی از علما شروع می‌کند: «فرد کینه‌توز به مثابه کسی است که یک گونی پیاز گندیده را با خود حمل می‌کند و همه جا می‌برد. گونی پیاز همان بغضی است که از دیگران به دل دارد.»
 افراد کینه‌ای حافظه قوی دارند. بدی‌ها را خوب به یاد دارند و تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهند آنها را از ذهن خود بیرون کنند. او در ادامه می‌افزاید: «افراد کینه‌ای بسیار حساس و زودرنج هستند و اگر چیزی به میل‌شان نباشد، نمی‌توانند به راحتی از آن گذر کنند. نکته دیگر اینکه مرتب با افکار منفی زندگی می‌کنند. نسبت به همه‌‌چیز و همه کس بدبین هستند. اگر اتفاق بدی رخ دهد به جای اینکه کمی در عملکرد خود تمرکز کنند، بیشتر دیگران را
مقصر می‌دانند.»

با دادن هدیه، دل دیگران را به‌دست آورید
اما راهکاری که مریم عابدی، مبلغ دینی برای از بین بردن کینه‌توزی پیشنهاد می‌دهد، این است که« اگر با حرف یا عمل خود کسی را رنجانده‌ایم با یک عذرخواهی او را راضی کنیم. حتی اگر از شما خطایی سرنزده و فرد دیگری مقصر است، به جای جروبحث‌کردن، فرد دلخور شده را با کلام تان آرام کنید. برای او هدیه
 بگیرید. برای روابط خود احترام قائل شوید و نگذارید مسائل پیش پا افتاده بین‌تان فاصله ایجاد کند. البته افراد کینه‌توز هم باید توجه کنند در صورت پافشاری روی خصلت بد خود، فقط دوستان و آشنایان‌شان را از دست می‌دهند و دیگر آدم‌ها تمایلی ندارند با آنها ارتباط برقرار کنند.»
مهم است بدانیم هیچ‌کس به اندازه شما نیاز به آرامش ندارد، پس با این کار دل دیگران را  به دست آورید.

این خبر را به اشتراک بگذارید