فهیمه طباطبایی | روزنامهنگار
نزدیک به2دهه است که ایران طبق یک الگوی جهانی درگیر بلکفرایدی یا همان جمعه سیاه شده و هر سال، تبلیغات گسترده انواع فروشگاهها برای حراج بزرگ تا 2هفته پیرامون این روز ادامه دارد. اما این حراج در ایران چقدر واقعی است؟
مردم معتقدند که قیمتهای اجناس پیرامون این روز در ایران دروغ و حتی گرانتر از مبلغ اصلی است و فروشگاههای انگشتشماری حراج واقعی برگزار میکنند. کاربری در شبکه ایکس نوشته: «توی آمریکا تلویزیون سامسونگ مدل 4k تا ۷۰ درصد حراج خورده، چون اگه نفروشن، توی انبارهاشون با اومدن مدل جدید مازاد میمونه، پس تخفیف بالا میزنن که بفروشن اما توی ایران بهعلت نوسان دلار و محدودیت واردات از این خبرها نیست و حتی قیمت بالاتر هم میره».
روایتهای مردم از جمعه سیاه بیشمار است. کاربر دیگری نوشته: «جنسی رو که هفته پیش از یک فروشگاه معتبر اینترنتی خریدم یک میلیونو۸۰۰هزار تومن، دیشب رفتم ببینم توی بلکفرایدی چقدر شده، دیدم قیمت اصلی رو زده 3میلیون و روش خط زده نوشته ۲میلیونو۵۰۰، یعنی گرونتر از قبل حراج!»
جمعه سیاه برای مردم وقتی معنا دارد که تفاوت معناداری در قیمتها ببینند نه اینکه به اسم حراج با دروغی به اسم دستکاری قیمتها روبهرو شوند. به همین علت است که داستان حراج سیاه جمعه در ایران شبیه هیچ کشور دیگری نیست؛ چون قیمت دلار افزایشی است و برای فروشنده حراج یعنی ضرر اما از طرفی نمیخواهد فرصت چنین روز جهانیای را برای فروش بیشتر از دست بدهد، برای همین قیمت را بالاتر از رقم مدنظرش قرار میدهد و یک تخفیف صوری روی آن میگذارد؛ همین است که مردم دیگر به حراج این روز اعتمادی ندارند و بازارها در چنین روزهایی هم رونق نمیگیرند.
جمعه سیاه
دروغی به اسم بلکفرایدی
در همینه زمینه :