• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 16 آذر 1402
کد مطلب : 211713
+
-

داستان عشق و ایدئولوژی ‌

آخرین روز زندگی شهید بهشتی و ردپای منافقین در واقعه هفتم‌تیر در فیلم سینمایی «ضد»

گزارش
داستان عشق و ایدئولوژی ‌

فهیمه پناه آذر-روزنامه‌نگار

امیرعباس ربیعی که این روزها مشغول تولید فیلم «احمد» است، پیش از این 2فیلم «لباس شخصی» و «ضد» را ساخته بود؛ 2فیلم سیاسی که اولی به اکران نرسید و توقیف شد و دومی اکرانش از نیمه آذر شروع شده است.

از لباس شخصی تا ضد‌
امیرعباس ربیعی، کارگردان جوانی که با فیلم سینمایی «لباس شخصی» شناخته شد در دومین فیلم بلندش «ضد» را ساخت‌.  فیلمی که مانند «لباس شخصی» مضمون سیاسی دارد و خودش هم می‌گوید از سینمای سیاسی خوشش می‌آید. ربیعی نخستین کارش را با سرمایه‌گذاری اوج ساخت و دومین کارش را با همکاری حوزه هنری تولید کرد.‌

والی‌نژاد و معرفی کارگردانان جوان به سینما
امیرعباس ربیعی این روزها مشغول ساخت فیلم سینمایی «احمد» است، اما این بار‌سراغ فیلم سیاسی نرفته و داستانی از زلزله بم را برای جشنواره فجر۴۲ آماده می‌کند.
حبیب والی‌نژاد‌ تهیه‌کننده‌ای‌است‌ که دوست دارد در سکوت خبری کارهایش را پیش ببرد و عمدتا کارش معرفی کارگردانان جوان به حوزه سینماست که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به محمدحسین مهدویان اشاره کرد و البته نمی‌توان سرمایه‌گذاری و حمایت مالی اوج را هم نادیده گرفت.

ردپای منافقین در «ضد»

سازندگان فیلم سینمایی «ضد» می‌گویند این فیلم با توجه به اینکه حادثه هفتم تیر را به تصویر می‌کشد، اما این اتفاق را از زاویه دید سازمان منافقین نشان می‌دهد. محمدرضا شفیعی به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم در نشستی توضیح می‌دهد: «قصد داشتیم فیلم را از صبح هفتم تیر تا لحظه ترور شهید بهشتی پیش ببریم، اما در میان پژوهش‌هایمان، با پرونده محمدرضا کلاهی مواجه شدیم. در نهایت تصمیم گرفتیم این فیلم را از نگاه یک‌سازمان تروریستی تعریف کنیم. در «ضد» یک روایت معکوس داریم؛ اینکه چه چیزی منافقین را آزار داد که دست به چنین خبطی زدند؟ این سازمان منحوس، همچنان مسئولیت شهادت شهیدبهشتی را برعهده نمی‌گیرد تا به تروریستی بودن ‌ نزدیک نشود.»‌

توقیف «لباس شخصی»
«لباس شخصی» به‌عنوان نخستین فیلم ربیعی در زمان اکران جشنواره و بعدها در اکران عمومی سروصدا‌ به پا کرد؛ فیلمی که اتفاقاتش به انقلاب۵۷ برمی‌گردد و درباره عملکرد حزب توده در ابتدای انقلاب است.
این فیلم تا به امروز اکران نشده است؛ اوایل، شیوع کرونا را دلیل عدم‌اکران آن عنوان ‌می‌کردند اما بعدها مشخص شد که این فیلم نیز مانند «مصلحت» اجازه اکران ندارد؛ هر چند «مصلحت» به اکران آنلاین رسید ولی پرونده «لباس شخصی» مانند دیگر تولید اوج (پسر مریم) در اکران عمومی هنوز باز است.

داستان عشق و ایدئولوژی در «ضد»
دومین فیلم امیرعباس ربیعی از نیمه دوم آذرماه اکرانش را شروع کرد. این فیلم هم داستانی سیاسی را دنبال می‌کند؛ فیلمی از محصولات حوزه هنری با تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مجید پتکی، روزبه رئوفی، عماد درویشی، مهشید جوادی، شیرین آقاکاشی و امین خانی بازیگران اصلی این فیلم هستند. «ضد» قصه خود را در بستری ملتهب بین عشق و ایدئولوژی از زمستان سال۵۹ تا تابستان سال۶۰ روایت می‌کند. فیلم برای نخستین‌بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد دریافت ۷سیمرغ و برنده ۲سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد و بهترین طراحی صحنه شد. دومین ساخته ربیعی به گفته تهیه‌کننده‌اش روایتی از پشت‌پرده واقعه هفتم تیرماه سال۶۰ است که ساخت آن بعد از یک پژوهش 2 تا 3ساله و بازنویسی چندباره فیلمنامه، سال۹۹ کلید خورد و بعد از یک‌سال در جشنواره دیده شد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :