• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 16 آذر 1402
کد مطلب : 211609
+
-

سهم محرومان در کنکور بیشتر شد

رئیس سازمان سنجش: بزرگ‌ترین رقابت علمی کشور در مسیر تحقق عدالت آموزشی قرار گرفته است

گزارش
سهم محرومان در کنکور بیشتر شد

رابعه تیموری-روزنامه‌نگار

تغییر شیوه محاسبه نتایج کنکور سراسری سال ١٤٠٢و لحاظ کردن سهم سوابق تحصیلی داوطلبان در تعیین رتبه آنها، منجر به افزایش سهم استان‌های محرومی مانند ایلام، کرمانشاه، لرستان و سیستان‌وبلوچستان از رتبه‌های برتر کنکور شده است.  موافقان تغییر شیوه برگزاری کنکور این نتایج را گواه بر مؤثر بودن تغییرات ایجاد شده در جهت تحقق عدالت آموزشی می‌دانند، اما برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به بی‌نصیب نبودن استان‌های کم‌برخوردار در کسب رتبه‌های برتر کنکور سال‌های گذشته، نمی‌توان این نتایج را به‌عنوان مصداق عادلانه‌تر شدن رقابت کنکور تلقی کرد. درحالی‌که فرصت ثبت‌نام داوطلبان در نوبت اول کنکور١٤٠٣ چهارشنبه ساعت24 به پایان رسیده است و از نخستین مرحله این ماراتن علمی عبور کرده‌ایم، پای صحبت عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش کشور نشسته‌ایم تا میزان تأثیرگذاری این شیوه ازبرگزاری کنکور در ایجاد عدالت آموزشی را جویا شویم. پورعباس به همشهری گفت: «بزرگ‌ترین رقابت علمی کشور در مسیر تحقق عدالت آموزشی قرار گرفته است.»

بالابودن سهم داوطلبان شهرستانی در کسب رتبه‌های برتر کنکور ١٤٠٢ را می‌توانیم به عادلانه‌تر شدن کنکور ١٤٠٢ تعبیر کنیم؟
پس از روشن شدن نتایج کنکور ١٤٠٢ عده‌ای مطرح کردند که تأثیر قطعی سوابق تحصیلی به تأثیر مثبت تبدیل شود و حتی مجلس هم تصویب کرد که این اتفاق بیفتد و کنکور از سال ١٤٠۵ تقریبا مانند گذشته برگزار شود، ولی دلایلی مانند تأثیرات مثبت شیوه جدید بر عادلانه شدن این رقابت علمی، باعث شد شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد کند.
البته با یک آزمون نمی‌شود به‌درستی نتیجه‌گیری کرد و باید حداقل ٣آزمون را به این شیوه پشت سر بگذاریم تا به نتایج قابل استنادی دست پیدا کنیم. ما در حال استخراج تحلیل‌های کامل و دقیقی از نتایج کنکور ١٤٠٢ هستیم و نتایج این تحلیل‌ها را به مراجع تصمیم‌گیرنده مانند مجلس شورای اسلامی و شورای انقلاب فرهنگی ارسال می‌کنیم تا نتایج مثبت و منفی تغییر شیوه برگزاری کنکور در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شود.
با توجه به نتایج استخراج شده، تأثیرگذاری آزمون کنکور به همان میزان ٤٠درصد که برای سال ١٤٠٤ تعیین شده ثابت می‌ماند یا ممکن است با هدف عادلانه شدن رقابت داوطلبان، شاهد تغییر درصد تأثیرگذاری آزمون کنکور و سوابق تحصیلی یا حتی حذف کنکور باشیم؟
در همه جای‌دنیا آموزش به این سمت رفته که به محتوای آموزشی دبیرستان‌ها بها داده شود. وقتی تکلیف آینده تحصیلی داوطلبان فقط با آزمون چند ساعتی کنکور مشخص شود، دیگر به محتوای آموزشی و تربیتی در مدارس بها داده نمی‌شود و ضرر و زیان این امر بیش از هر کس به دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور می‌رسد. عدالت آموزشی امری نسبی است، اما بررسی‌های کارشناسی که منجر به تغییر شیوه برگزاری آزمون کنکور شد نشان داد که باید برای ایجاد رقابتی سالم، عادلانه و کم‌تنش، به سمت جدی گرفتن محتوای آموزشی دوره متوسطه و اهمیت‌دادن به عملکرد دانش‌آموز در دوران تحصیل حرکت کنیم؛ بر همین اساس هم فعلا پیش‌بینی شده که در طول ٣ دوره برگزاری کنکور، اثرگذاری آن به میزان ٤٠درصد کاهش پیدا کند. با توجه به نتایج این دو دوره ممکن است در سال‌های آتی تصمیم بگیرند تأثیر کنکور را کمتر و کمتر کنند و شخصیت علمی داوطلب و پرونده‌ای که در طول تحصیل داشته، شرایط او را برای ادامه تحصیل در دانشگاه تعیین کند یا اینکه تأثیرگذاری ٤٠ به ٦٠ آزمون و سوابق تحصیلی حفظ شود.
یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که به کنکور١٤٠٢ وارد شد و اعتراض دیپلمه‌های پشت کنکوری را به‌دنبال داشت، شیوه تراز کردن سوابق تحصیلی داوطلبان بود. فارغ‌التحصیلان سال‌های گذشته این‌روش تراز کردن را ناعادلانه می‌دانستند. نظر شما چیست؟
 به‌دلیل اینکه امتحانات نهایی سال‌های متفاوت، از کیفیت و سختی و آسانی متفاوتی برخوردارند، طبیعی است که داوطلبان هر سال با هم مقایسه شوند. در ترازسازی ما جامعه فراوانی را در همان جامعه می‌سنجیم که به عدالت نزدیک‌تر است.
در کنکور١٤٠٣  تراز کردن سوابق تحصیلی به همان روش 1402  انجام می‌شود؟
برای محاسبه عادلانه تراز باید فرصت‌های ترمیم سوابق مناسبی به داوطلبان داده شود. در کنکور١٤٠٣ مانند سال١٤٠٢ ترمیم سوابق تحصیلی انجام می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید