• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 16 آذر 1402
کد مطلب : 211599
+
-

فرودگاه دوشان‌تپه

فرودگاه دوشان‌تپه




معرفی: 
مجموعه وسیع دوشان‌تپه، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که یکی از آنها باند‌ فرود هواپیما‌های نظامی است و تقریباً در وسط منطقه13 قرار دارد. از این مکان با نام‌های پایگاه هوایی دوشان‌تپه، پایگاه یازدهم شکاری تهران، پایگاه هوایی و فرودگاهی هم نام برده می‌شود، اما در اصل فرودگاه درون پایگاه اصلی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. فرودگاه این روزها بسته است؛ چون خانه‌ها و مناطق شهری آن را احاطه کرده‌اند، اما در آن اتفاق‌های زیادی رخ داده و مدیران شهری به‌دنبال حفظ برخی از محدوده‌های آن مانند باند پرواز هستند.

نخست‌وزیر در دوشان‌تپه
فرودگاه دوشان‌تپه در دهه گذشته به‌عنوان پایگاه آموزشی پرواز نیروی هوایی مورد استفاده قرار می‌گرفت و پروازهای گلایدر در آن انجام می‌شد، اما اکنون همه پروازها متوقف شده است.
باند فرودگاه هنوز در وضعیت عملیاتی قرار دارد تا پروازهای اضطراری را هنگام زلزله‌های احتمالی یا سایر حوادث در شرق تهران ارائه دهد. میرزا حسن مستوفی‌الممالک معروف به «آقا» جزو نخستین افرادی بود که پس از شکل‌گیری فرودگاه دوشان‌تپه، برای خود هواپیما خرید و حتی فرودگاه اختصاصی داشت و ‌گاه با خانواده‌اش به این محل می‌رفت.
او از دولتمردان ایرانی بود که ۵ دوره مسئولیت نخست‌وزیری ایران در دوره قاجار و یک دوره نخست‌وزیری ایران در زمان سلطنت رضاشاه را بر عهده داشت و به‌دلیل فعالیت‌های گسترده‌اش بین عوام شناخته شده بود، اما مستوفی‌الممالک، با همه مشغولیت‌ها به خانواده‌اش هم اهمیت می‌داد و با داشتن ۲۵فرزند (تا لحظه مرگش در سال۱۳۱۱) با آنها مدام به شکار یا سفر می‌رفت. سفرهای وزیر دربار گاهی با هواپیمای اختصاصی از فرودگاه دوشان‌تپه بود؛ فرودگاهی که علاوه بر محل فرود هواپیماها، در آن خلبانان حرکات آموزشی انجام می‌دادند و هواپیماهای تایگرموس و آداکس انگلیسی در آن مونتاژ می‌شد.
حسن مستوفی‌الممالک هم یکی از مشتریان این فرودگاه بود؛ به‌گونه‌ای که در سال۱۳۱۰ و یکی از روزها پیش از سفر، او به همراه خانواده‌اش به فرودگاه دوشان‌تپه رفت تا با هواپیمای تایگرموس پروازی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید