• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 14 آذر 1402
کد مطلب : 211403
+
-

1407؛ ایران فضانورد اعزام می‌کند

کپسول زیستی کاملا ایرانی به‌زودی مهیای تست زیرمداری می‌شود

گزارش
1407؛ ایران فضانورد اعزام می‌کند

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

صنعت فضایی کشور با خبر خوش وزیر ارتباطات در حال ورود به فصل جدیدی است. روز گذشته عیسی زارع‌پور از تست زیرمداری نسل جدید کپسول زیستی کاملا بومی خبر داد که می‌تواند در ادامه موفقیت‌های فضایی کشور، یک نقطه عطف باشد. این تحولات در مسیر سند 10صنعت فضایی کشور که با ابلاغ ریاست‌جمهوری تدوین شده است، در حال اجراست.

برای زیست در فضا
زارع‌پور خبر کپسول زیستی جدید را در شبکه اجتماعی ایرانی ویراستی با هشتگ «خبر خوب» اعلام کرد و نوشت: در راستای اجرای سند ۱۰ساله صنعت فضایی کشور، برنامه «زیست در فضا» احیا شده و به‌زودی تست‌های زیرمداری نسل جدید «کپسول زیستی» کاملا ایرانی انجام خواهد شد. پرتاب این کپسول، در راستای تحقق نقشه راه طرح اعزام فضانورد ایرانی در افق۱۴۰۷ است که توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است‌.

جزئیات کپسول زیستی ایرانی
ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی ایرانی مدتی است که با پرتاب‌های موفقیت آمیز در مدار قرار گرفته‌اند اما همیشه جای خالی یک کپسول زیستی برای حضور در فضا با فضانوردان ایرانی در برنامه‌های فضایی ایران حس می‌شد. به همت سازمان فضایی و وزارت ارتباطات این جای خالی در حال پر شدن است. پروژه پرتاب کپسول زیستی جدید با حمایت کامل سازمان فضایی ایران اجرایی خواهد شد. در این کپسول ازبسیاری از فناوری‌های متعدد و پیچیده‌ای که   یک کپسول حامل انسان در فضا نیازمند آن‌است استفاده شده تا موجود زنده‌ای که همراه آن قرار است به فضا برود، در کمال اطمینان و آرامش ماموریت خود را انجام دهد. به‌گفته زارع‌پور، متخصصان صنعت فضایی کشور در حال انجام آخرین تست‌ها روی کپسول هستند و به محض اتمام تست‌های نهایی، این کپسول که ماموریت زیرمداری دارد پرتاب خواهد شد.

کپسول زیستی مطابق با استانداردهای جهانی
حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی کشور پیش از این در گفت‌وگو با همشهری درباره اعزام فضا  نورد ایرانی گفته بود: سرفصل علوم و اکتشافات فضایی صرف فضانوردی نیست، بلکه فضانورد جزئی از این سرفصل است، بحث زیست فضا، استفاده از منابع سایر سیارات و سیارک و اجرام فضایی، اقلیم‌شناسی در فضا و توسعه نجوم از سرفصل‌های علوم فضایی است که ما با جدیت در حوزه زیست فضا آن را دنبال می‌کنیم و برنامه‌هایی ازجمله آموزش فضانورد داریم. او درخصوص کپسول زیستی بومی هم  گفت:  در این مسیر مشاوره‌های بین‌المللی برای توسعه کپسول زیستی مطابق با استانداردهای جهانی می‌گیریم. سایر حوزه‌های اکتشافات فضایی را هم پیگیری می‌کنیم. توسعه پرتابگر برای ما اولویت دارد ولی طبیعتا وقتی پرتابگر به قابلیت   بالا رسیده باشد ما به فرستادن فضانورد فکر می‌کنیم. ما فقط در برنامه‌ها اولویت بندی داریم ولی چیزی نه متوقف و نه از شدتش کم می‌شود. در آینده خبرهای خوبی اطلاع‌رسانی خواهد شد.‌

بالاترین فناوری فضایی
سالاریه، چندی پیش نیز با بیان اینکه ساخت کپسول زیستی، بالاترین سطح از تکنولوژی فضایی است و اینکه این کپسول فعلا قادر به حمل انسان نیست اما با قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌تری نسبت به کپسول قبلی قرار دارد، گفت: این کپسول برای مدارگذاری انسان باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی از حیث کنترل فشار، دما، کنترل سطح اکسیژن و شرایط زیستی مناسب به لحاظ پرتاب و شتاب وارده به انسان هم در مرحله پرتاب و هم در مرحله بازگشت به سطح زمین داشته باشد. رئیس سازمان فضایی ایران گفت: نمونه بعدی که در تحقیق و توسعه قرار گرفته و قرارداد آن نیز منعقد شده است، هم جرم بالاتر و هم قابلیت‌های پیشرفته‌تری دارد. برای اینکه ‌ موجود زنده‌ای همچون انسان در کپسول قرار بگیرد باید در طول پرتاب، تمام شرایط مناسب برای زیست انسان را فراهم کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید