• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 آذر 1402
کد مطلب : 211230
+
-

صادرات ۲۰ میلیون دلاری کاتالیست به روسیه

کوتاه‌تر از گزارش
صادرات ۲۰ میلیون دلاری کاتالیست به روسیه

درحالی‌که یک شرکت دانش بنیان صادرات ۲۰ میلیون دلاری کاتالیست به روسیه را رقم زده، کارشناسان همین دانش بنیان ایرانی در 3مجتمع فولاد و پتروشیمی روسیه در حال راه‌اندازی واحدهای تولید کاتالیست برای این کشور هستند.
این در حالی است که بزرگ‌ترین پتروشیمی تولید‌کننده اوره و آمونیاک جهان هم با کاتالیست‌های ایرانی وارد مدار تولید می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی معاونت علمی، فناوری ریاست‌جمهوری، ایران از نظر دارا بودن ذخایر غنی نفت و گاز، به‌عنوان یکی از بازارهای بزرگ مصرف کاتالیست‌های صنعتی در جهان شناخته می‌شود.
شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو در این میان به‌عنوان پایه‌گذار صنعت نوین کاتالیست در کشور از 20سال گذشته توانسته با ورود به این حوزه نقش مهمی را ایفا کند.
امیرهومن کریمی وثیق، مدیرعامل این شرکت از یک موفقیت ملی در حوزه صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: تنها کاتالیزور تولید اتیلن در سراسر جهان، کاتالیست هیدروژناسیون استیلن است که توانایی تولید آن فقط در اختیار چند شرکت خارجی است.
کریمی وثیق با اشاره به اینکه حدود ۳۵ سال، این نوع کاتالیست به کشور وارد می‌شد، ادامه داد: «کاتالیست هیدروژناسیون استیلن به‌عنوان یکی از استراتژیک‌ترین کاتالیست‌هایی شناخته می‌شود که در صدر کالاهای تحریمی جای گرفته است و هدف این تحریم، ضربه زدن به شرکت‌های ارزش‌آفرین در صنعت پتروشیمی بوده است.»
به‌گفته او، نگاه ملی که در مجموعه پتروشیمی مروارید از سالیان قبل وجود داشته، باعث شده تا این کاتالیست مسیر تحقیقاتی و تولید نیمه صنعتی خود را به‌عنوان یک پروژه مشترک پیش ببرد و با سرمایه‌گذاری پژوهشی این پتروشیمی، مسیر تجاری‌سازی آن توسط متخصصان این شرکت انجام شود.»
اکنون و پس از کسب امتیازات فنی و عملکردی مدنظر تولید این کاتالیست آغاز و در‌ماه گذشته این کالای ارزشمند به‌صورت کامل برای استفاده صنعتی به پتروشیمی مروارید تحویل داده داده شده است.
حدود ۴۰ درصد از کاتالیست‌ها نقش ارزش آفرینی برای صنعت دارند که از این دسته می‌توان به کاتالیست‌های صنعت فولاد، پتروشیمی و پالایش نفت اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید