مهدی وحدتکار؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران
طی سنوات گذشته مصوبهای از سوی شورای شهر برای شهرداری تهران معین شده بود که حملونقل دانشآموزان مدارس استثنایی شامل معلولیتهای مختلف مانند معلولیتهای ذهنی، جسمی و حرکتی، اتیسم و... توسط سازمان تاکسیرانی انجام شود و بودجهای نیز به این مهم اختصاص داده شده بود، اما در طول چند سال گذشته یعنی از وقتی که کرونا اپیدمی شد و شیوع پیدا کرد و حتی سالهای بعد از آن، این سرویس به لحاظ سیستمیک و هم به لحاظ ناوگان دچار مشکلاتی بود؛ بهنحوی که در سال گذشته خیلی از این سرویسها درواقع ابتر ماند و برخی از کودکان استثنایی نتوانستند از این سرویس استفاده کنند. امسال اتفاقی که افتاد با هماهنگی با سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران سامانهای با نام سامانه سهند طراحی و پیادهسازی شد. از سوی دیگر معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران با تامین بودجه موردنیاز و حضور شرکت خودرو سرویس بهعنوان یکی از شرکتهای دارای پروانه از سوی سازمان تاکسیرانی بهصورت متمرکز مدیریت ناوگان و رانندهها را برعهده گرفتند. برای نخستینبار در این سطح، ما ناوگان را روی سامانه ثبت کردیم و اولیای دانشآموزان بدون حضور در مدرسه یا سازمان تاکسیرانی یا شرکتهای مختلف که در سنوات گذشته گرفتار آن بودیم، وارد سامانه شدند و مشخصات دانشآموز خود را ثبت کردند. همچنین در این اپلیکیشن که روی گوشی موبایل نصب میشود، مبدا حرکت یا همان آدرس و لوکیشن منزل دانشآموز و مقصد که آدرس مدارس است مشخص می شود صبحها به سمت مدرسه و بعدازظهرها بالعکس دانشآموزان جابهجا شوند. رانندگان هم این اپلیکیشن را نصب کردهاند. شبیه تاکسیهای اینترنتی اطلاعات چند هزار دانشآموز، اولیای آنها و رانندگان و مدارس همگی در این سامانه قرار داده شده است. تمام این فرایند بهصورت شفاف و هوشمند مدیریت میشود؛ اتفاقی که در موضوع شفافیت افتاد، این بود که در سال گذشته تعداد این دانشآموزان 5هزارو600نفر اعلام شده بود و هیچ سیستم و سامانهای هم برای بررسی و صحتسنجی و شفافسازی این آمار وجود نداشت، اما امسال با راهاندازی این سیستم، با وجود اینکه سامانه برای ثبتنام افراد جدید همچنان باز است و بارها فراخوان زدهایم تا افراد واجد شرایط ثبتنام کنند و با اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران و شهرستان ری هماهنگی لازم انجام شد و تا به امروز حدود 4هزار دانشآموز در سامانه ثبتنام کردهاند. این موضوع نشان میدهد که استفاده از سامانههای هوشمند چقدر میتواند باعث شفافیت موضوع و مدیریت هزینهها شود و امکان بروز تخلفات احتمالی را کاهش دهد. از این تعداد 4هزار دانشآموز ثبتنام شده، برخی برای نخستینبار است که اضافه شده اند و از این امکان استفاده میکنند؛ یعنی با اطلاعرسانیهای انجام شده خبردار شدند که چنین سیستم و چنین سرویسی وجود دارد. خدا را شاکرم با زحمات سازمان تاکسیرانی، فاوا و شرکت خودرو سرویس این سرویس در هر 3بخش همکاریهای لازم وجود داشت و از همان روز اول مهر توانستیم به دانشآموزان عزیز استثنایی سرویس رایگان حملونقل مدرسه را ارائه کنیم. این قابلیت وجود دارد سرویسی که برای نخستینبار در کشور در چنین سطحی خدمات ارائه میکند، روزبهروز بتواند خدمات بیشتر و بهینهتری را به دانشآموزان عزیز استثنایی ارائه دهد . برای سال آینده نیز بهدنبال توسعه همین سیستم هستیم تا در سال تحصیلی جدید سرویس مدارس عمومی را هم با سامانهای که برای این منظور طراحی و ایجاد شده است، آماده کرده و بتوانیم این سیستم را هم هوشمند، شفاف و قابل مدیریت کنیم. علاوه بر موضوع شفافیت، اتفاق دیگری که امسال افتاد، برطرف شدن آشفتگیهایی بود که در سنوات گذشته با آنها دست به گریبان بودیم. سال گذشته در این مقطع سازمان تاکسیرانی و شرکتهایی که خدمات ارائه میدادند و مدارس استثنایی، اداره آموزش و پرورش و رسانههای دلسوز مرتبط به حوزه معلولان و کودکان استثنایی آشفتگی عجیبی را در این بخش شاهد بودند، اما شکر خدا برای امسال این مشکلات مرتفع شده است و دانشآموزان سرویسهای خودشان را دریافت میکنند و خیال ما نیز از این جهت راحت است که تمام سرویسها و ترددها روی سامانه ثبت میشود و همهچیز تحت کنترل است.
هوشمندسازی و شفافیت در سرویس مدارس استثنایی
در همینه زمینه :