• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 6 تیر 1397
کد مطلب : 21103
+
-

شهرنازیبا

سرپرست سازمان سیما و منظر شهری زنجان: نوشتن روی دیوارها و فضای شهری ممنوع است

شهر
شهرنازیبا




آذر عباسی| زنجان - خبرنگار:

دیوار نویسی و استفاده نابه‌جا از در و دیوار منازل مسکونی، ادارات، مدارس، مغازه‌ها و اماکن ورزشی برای درج آگهی‌ها، تبلیغات، تصاویر ناهنجار و جملات غیر متعارف در برخی از کوچه و خیابان‌های افزایش یافته است.
استفاده از اسپری برای نوشتن جملات تبلیغاتی و درج شماره تلفن شرکت‌ها، مغازه‌ها و آژانس‌ها در کنار جملاتی که گاه از لحاظ اخلاقی مناسب نیستند امروزه بدرفتاری طبیعی تبدیل شده و هر کسی که بخواهد خبر تاسیس دکان، راه‌اندازی شغل جدید یا درد‌دلش را به سمع و نظر مردم برساند اسپری برداشته و برتمام در و دیوارهای شهر می‌نویسد که این کار باعث زشتی و نازیبایی چهره شهر می شود.
اصولاً دیوار‌نویسی یا نقاشی بر دیوارها برای درج جملات ارزشی و تصاویر زیبا به شکلی که سیمای مکان را به صورتی درست و صحیح زینت بخشد در همه شهرهای کشور رایج است ولی استفاده از دیوارها برای درج جملات عاشقانه و غیر اخلاقی و تبلیغات‌ بی موردی که با اسپری نوشته می شود اصلاً صحیح نیست و باید با آن‌ها مقابله کرد.


ممنوعیت دیوارنویسی

سرپرست سازمان سیما و منظر شهری زنجان درباره دیوارنویسی و آگهی‌های نصب شده روی دیوارهای شهر می گوید: به استناد ماده 92 قانون شهرداری‌ها مصوب یکم تیرماه1334 نوشتن هر گونه مطلب‌یا الصاق هر گونه نوشته‌ای روی دیوارها بدون اخذ مجوز از شهرداری ممنوع است.
«سجاد خان‌مرادی» می‌افزاید: یکی از موضوعات قابل پیگیری از طرف شهرداری‌ها و به‌خصوص سازمان سیما و منظر شهری تخلفات دیوارنویسی است.
سرپرست سازمان سیما و منظر شهری زنجان ادامه می‌دهد: جریمه تخلف دیوارنویسی، شامل جزای نقدی می‌شود که بر اساس آن سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری زنجان طبق وظایف ذاتی خود متخلفین این حوزه را شناسایی و اخطارهای لازم برای جمع‌آوری آن‌ها را ارسال می‌کند.


تعریف سیما و منظرشهری

خان‌مرادی به تعریف سیما و منظر شهری اشاره می‌کند و می‌گوید: سیمای شهری همه عناصر و عوامل شهری است که چشم قادر به تماشای آن است و در ذهن و خاطره انسان شکل می‌گیرد.
 وی ادامه می‌دهد: منظر شهری از یکپارچگی بصری و ساختاری مجموعه ساختمان‌ها، خیابان‌ها و مکان‌هایی تشکیل می‌شود که در سطح وسیع محیط شهری را می‌سازند.
خان‌مرادی در ادامه از بهبود و ارتقای کمی و کیفی سیما و منظر شهر با محوریت سازمان زیباسازی و همکاری و هماهنگی سایر حوزه‌های شهرداری و مراجع مرتبط که در زمینه اصلاح سیمای شهر مشارکت دارند، می‌گوید و ادامه می‌دهد: سازمان برای پاکسازی مناظری که پر شده از آگهی‌ها و دیوار نوشته‌ها خسارات و هزینه‌های بسیاری متحمل می‌شود تا منظر و فضای بصری شهرآرام و مورد قبول همشهریان باشد.


ابعاد روان‌شناسانه آلودگی های بصری

یک کارشناس روانشناسی درباره ایجاد تصاویر نامتعارف بر دیوارهای شهر می گوید: اگر بخواهیم این موضوع را از منظر روان‌شناسی مورد توجه قرار دهیم باید بگوییم که روان‌شناسان بر این عقیده هستند که دیدن صحنه‌ها‌ی نامتعارف روی دیوارهای شهر باعث بیماری‌های روحی و روانی شهروندان می‌شود.
«شیوا محمدی»می‌افزاید: زندگی شهری با همه امکانات رفاهی‌ای که فراهم می‌کند، معایبی هم برای شهرنشینان دارد که ایجاد بیماری‌های روحی و روانی ناشی از آلودگی‌های بصری و محیطی است. این آلودگی‌ها میزان افسردگی و استرس در جوامع شهری را افزایش می‌دهد. وی می‌گوید: بخش عمده ای از کیفیت زندگی انسان متاثر از میزان کیفیت محیط شهری است که آلودگی‌های بصری و محیطی یکی از عوامل کاهش این کیفیت است.


تاثیرات محیط شهری

محمدی با تاکید بر این‌که استرس‌های ناشی از شهرنشینی، بیماری‌های قلبی و عروقی را به طور فزاینده‌ای افزایش داده است، ادامه می‌دهد: در عین حال توجه بیش از اندازه به آمار فوتی‌ها و مرگ و میر و آگهی‌ها و بنرهای بزرگ و کوچک ترحیم و تسلیت خود باعث افسردگی موقت در افراد بیننده آن‌ها می‌شود. این کارشناس روان‌شناسی می‌افزاید: در جوامع شهری، برای کاهش استرس‌ و افزایش سلامت روحی و روانی شهروندان، توجه به تعلقات محیط شهری شهروندان مانند عناصر طبیعی، اماکن تفریحی و پارک‌ها و دعوت آن‌ها برای حضور در این مکان‌ها از شاخص‌های اصلی، در برنامه‌‌ریزی است.

وی می‌افزاید: داشتن افراد سالم از نظر روحی و روانی به اندازه سلامت جسمی افراد مهم است، پرداختن به سلامت روحی و روانی به‌خصوص از نظر بصری توجه خاصی می‌طلبد که شهرداری یکی از دستگاه‌های اجرایی در این خصوص است.
وی اضافه کرد: نوشتن مطلب کوتاه و بلند، کاغذی و اسپری کردن دیوارهای اماکن عمومی و خصوصی از طرف بعضی افراد، شاید در وهله اول کار ساده‌ای باشد ولی تبعات کوتاه مدت و بلند مدت برای مخاطبان خواهند داشت.

محمدی ادامه می‌دهد: خواندن گذرای یک مطلب در حافظه کوتاه مدت تاثیرکمی می‌گذارد ولی اگر آن مطلب محزون کننده و آسیب‌رسان باشد ذهن فرد را برای طولانی مدت درگیر خود خواهد کرد. این روان‌شناس می‌افزاید: نوشتن جمله‌های عاشقانه و تنفرآمیز و چسباندن آگهی‌های کوچک و بزرگ روی در منازل و مغازه‌ها برای بازاریابی همگی برای جذب نگاه مخاطب است که این عمل باعث مزاحمت و رنجش و آلودگی بصری برای همشهریان می‌شود و از نظر قانون قابل پیگیری است.

 
برخورد با متخلفان 


سرپرست سازمان سیما و منظر شهری زنجان با اشاره به برخورد با متخلفان این حوزه، اظهار می‌کند: در صورت تمکین نکردن متخلفین مورد تخلف تشکیل پرونده شده و به کمیسیون ماده 77 ارسال می‌شود و پس از بررسی قضات مربوطه حکم قضایی و جرایم نقدی برای متخلفین تعیین و صادر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :