• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 6 تیر 1397
کد مطلب : 21102
+
-

مردم، ناراضی از محدودیت های کارت های بانکی

مدیرعامل شرکت مخابرات استان: این محدودیت‌ها به ضرر ما نیز هست و ما مشتاق این نیستیم که این اتفاق بیفتد

گزارش
مردم، ناراضی از محدودیت های کارت های بانکی




مرضیه قاسمی| کرمانشاه- خبرنگار:

امروزه برای جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و نیز سرعت در انجام کارها بسیاری از خدمات مالی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و تلفن‌های همراه و نصب اپلیکیشن‌های مختلف و یا استفاده از کدهای دستوری راحت‌ترین شکل ممکن برای انجام عملیات بانکی است و با این شرایط افراد، دیگر نیازی به مراجعات حضوری به بانک‌ها ندارند. خرید شارژ یا بسته اینترنتی و نیز پرداخت قبوض و سایر خدمات از جمله خدماتی است که بانک‌ها و موسسات اعتباری و نیز شرکت‌های پرداخت الکترونیکی تبلیغات گسترده‌ای برای آن انجام می‌دهند.

این خدمات درآمدهای قابل توجهی را برای ارائه‌کنندگان آن به همراه داشته است و مزیت‌هایی را نیز برای مصرف کنندگان در بردارد. با این حال اخیرا بانک‌ها محدودیتی برای خرید شارژ با کارت بانکی ایجاد کرده‌اند، به گونه‌ای که طی ۲۴ ساعت فقط یک بار می‌توان با یک کارت بانکی شارژ خرید. اگرچه هدف از این کار جلوگیری از سوء‌استفاده و سرقت از کارت‌های بانکی عنوان شده است اما این امر مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است و باعث نگرانی مردم شده است. برخی از افراد با تلفن همراه زیاد صحبت می‌کنند و چند بار در روز نیاز به خرید شارژ دوباره دارند. برخی چند خط تلفن همراه دارند که ممکن است برای تمام آن‌ها در طی روز شارژ بخرند. عده‌ای نیز به ناچار به خرید کارت شارژهای کاغذی قدیمی رو آورده‌اند که برای مصرف‌کننده گران‌تر تمام می‌شود زیرا مغازه‌داران مقداری سود قانونی خود را روی قیمت کارت شارژ می‌کشند. در شهر کرمانشاه نیز اعمال این محدودیت‌ها در بین مردم نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.


بانک مرکزی شفاف‌سازی کند

یکی از مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در این زمینه به همشهری می‌گوید: طی چند روز گذشته با ارسال پیامک اعلام شده است که بر اساس محدودیت‌های جدید بانکی تا اطلاع ثانوی فقط می‌توانید از هر کارت بانکی یک بار در روز برای خرید شارژ یا بسته یا پرداخت قبض استفاده کنید.
«میلاد رحمتی» می‌افزاید: با این‌که چنین پیامکی برای مشترکان آمده است اما مشخص نیست آیا این بخشنامه از سوی بانک مرکزی صادر شده و هم اکنون محدودیت‌های خرید روزانه شارژ اعمال شده است و یا این‌که این شرکت ارائه دهنده تلفن همراه برای تبلیغ اپلیکیشن‌های خود و ترغیب مشتریان این پیام را ارسال کرده است. رحمتی با ابراز نارضایتی از این وضع بیان می‌کند: از سال گذشته تاکنون این محدودیت‌ها اعمال شده برای خودم چندین بار پیش آمد که نیاز مبرم به صحبت با تلفن همراه داشته‌ام، اما وقتی که شارژم تمام شد دیگر نتوانستم شارژ بخرم. وی ادامه می‌دهد: بانک مرکزی درباره اعمال محدودیت جدید هرگز شفاف‌سازی نکرده و اقدامی برای رفع آن صورت نداده است و ما هنوز نمی‌دانیم علت این محدودیت‌ها چیست و تا کی ادامه دارد؟ 


محدودیت بانکی برای تبلیغ و نصب اپلیکیشن 

«احمد منتظری» یکی دیگر از مشتریان اپرتور تلفن همراه به همشهری می‌گوید: به خاطر چنین محدودیت‌هایی مشکلات زیادی برایم پیش آمده است و سعی می‌کنم کمتر از تلفن همراهم برای صحبت کرده استفاده کنم. وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد محدودیت بانکی خرید شارژ، بسته اینترنت و یا پرداخت قبض برای تبلیغ و نصب اپلیکیشن اپراتورهای تلفن همراه بوده است. این اپراتور با ارسال پیامکی از مشتریان می‌خواهد برای راحتی کار و شارژ چندباره تلفن همراه، پرداخت قبوض و خرید بسته‌های اینترنت اپلیکیشن اپراتور مورد نظر را نصب کنند. خرید شارژ، پرداخت قبوض و خرید بسته‌های اینترنتی اپراتورهای تلفن همراه از جمله خدمات پرطرفدار است و با توجه به این‌که درآمد قابل توجهی دارد، اپراتورهای تلفن همراه تلاش می‌کنند که این درآمد هنگفت را از طریق اپلیکیشن‌های خود کسب کنند.


محدودیت‌ها در خرید شارژ 

یکی دیگر از استفاده کنندگان تلفن همراه با اشاره به اعمال محدودیت در خرید شارژ زیر 5هزار تومان اظهار می‌کند: علاوه بر این که در 24 ساعت فقط یک بار امکان شارژ از کارت عابر وجود دارد بسیاری از بانک‌ها و موسسات اعتباری امکان خرید شارژ کمتر از 5000 تومان را برای مشتریان خود محدود  و در این زمینه مشکلاتی برای مشتریان خود ایجاد کرده‌اند. «سعید حیدری» بیان می‌کند: تقریبا همه بانک‌ها محدودیت 5هزار تومان را برای خرید شارژهای تلفن همراه در نظر گرفته‌اند. جالب این‌که برای محدودیت اعمال شده هیچگونه اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است. وی می‌افزاید چند وقت پیش می‌خواستم فقط به اندازه هزار تومان تلفنم را شارژ اما هر کاری کردم موفق به خرید شارژ نشدم، چرا که بانک تراکنش زیر 5000 هزار را پشتیبانی نمی‌کرد. حیدری ادامه می‌دهد: کاهش فروش شارژهای تلفن همراه با ارقام هزار و 2هزار تومان و ورود کارت شارژهای ۲۰ هزار تومانی به بازار، ظاهرا خرید کارت شارژهای هزار و 2هزار تومانی از طریق تلفن همراه غیرممکن شده است، اما برخی مردم ممکن است توان خرید این کارت‌های پرهزینه را نداشته باشند.

خدمات بانکی‌ها برای رفاه حال مردم استرئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده کرمانشاه نیز درباره محدودیت خرید شارژ تلفن همراه از کارت‌های بانکی گفت: خدمات مبتنی بر کارت بانکی یکی از خدماتی است که بانک‌ها برای رفاه حال مشتریان خود ارائه می‌دهند. «عبدالرضا یاری» می‌گوید: اخیرا محدودیتی در برخی از خدمات مانند خرید شارژ تلفن همراه ایجاد شده که گلایه مردم را به دنبال داشته است. وی با بیان این‌که این خدمات از سوی بانک‌ها فقط برای رفاه حال مردم ایجاد شده و جزو وظایف آن‌ها نیست، ادامه می‌دهد: این امر باعث شده اگر محدودیتی هم در این خدمات ایجاد شود چندان قابل پیگیری نباشد. رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده کرمانشاه با بیان این‌که ارائه کارت‌های بانکی،خود  نیز از جمله خدمات جانبی است که بانک‌ها برای کاهش مراجعه مردم فراهم کردند اظهار می‌کند: هر خدمتی هم که مبتنی بر کارت بانکی باشد اجباری برای بانک‌ها محسوب نمی‌شود. محدودیت‌ها جزو سیاست‌های بانک است و ارتباطی به شرکت مخابرات ندارد.


ارتباطی به مخابرات ندارد

مدیرعامل شرکت مخابرات استان نیز درباره اعمال این محدودیت‌ها به همشهری می‌گوید: محدودیت‌ها را بانک مرکزی اعمال کرده است و این مسائل جزو سیاست‌های بانک است و ارتباطی به مخابرات ندارد.«مسیب قبادیان» می‌افزاید: این محدودیت ممکن است دلایل فنی داشته یا به دلایل امنیتی باشد ولی ما چنین محدودیتی را اعمال نکرده‌ایم. سیستم بانکی ممکن است محدودیت‌هایی به کار گیرد که موانع و مشکلاتی که وجود دارد را رفع کنند.


محدودیت‌های بانکی به ضرر ماست

قبادیان با بیان این‌که ما یک شرکت خدماتی هستیم و خدمات شارژ و پرداخت خدماتی بین بانک و کسب و کارهای مختلف است اظهار می‌کند: چون خدمات‌رسان هستیم اگر این محدودیت‌ها برداشته شود به نفع ماست، چرا که با اعمال این محدودیت‌ها با کاهش درآمد مواجه می‌شویم. این مسئول می‌افزاید: امکان دارد در آینده زیرساخت‌های بانک تقویت و این محدودیت برداشته شود؛ در مجموع این محدودیت‌ها به ضرر ما نیز هست و ما مشتاق این نیستیم که این اتفاق بیفتد.

این خبر را به اشتراک بگذارید